Nowa Toyota Prius – napęd plug-in, duża moc i panele słoneczne

Toyota Prius jest symbolem samochodu hybrydowego i choć hybryd mamy dziś na pęczki, ten model nie zamierza odejść. Oto piąta już odsłona Priusa, który po raz pierwszy wygląda naprawdę dobrze.

Toyota Prius 2023 fot. materiały prasowe
Toyota Prius 2023

Toyota Prius kojarzy się z napędem hybrydowym, bo rzeczywiście to jeden z absolutnie pierwszych, a na pewno najpopularniejszy hybrydowy samochód na świecie. Pierwsze generacje wyglądały raczej nudno, bo ich stylistyka podporządkowana była zawsze jednemu – jak najlepszej aerodynamice. Współczesne wersje Priusa z kolei szokowały ekstrawaganckim designem, który mocno namieszał w głowach fanom dotychczasowego spokojnego stylu. Wydaje się więc, że nadejście piątej generacji może wszystkich pogodzić. Do tego ma mocny 223-konny napęd plug-in i dwukrotnie większy zasięg w trybie bezemisyjnym.

Nowa Toyota Prius – nadwozie i wnętrze

Samochód, naszym zdaniem, prezentuje się naprawdę nieźle i nowocześnie. Jest zdecydowanie bardziej zwarty i zgrabny, ma lepsze proporcje, a designerskie detale tworzą spójną całość. Charakterystyczna sylwetka w kształcie klina zyskała nowocześniejszy i bardziej sportowy charakter, z ładnie skrojonymi światłami z przodu – trochę przypominającymi te z elektrycznej Toyoty bZ4X oraz tyłem z efektowną świetlną listwą i zadziornymi „kłami”.

Toyota Prius 2023fot. materiały prasowe
Toyota Prius 2023

W projektowaniu nadwozia najistotniejsze było jednak uzyskanie naturalnego, niezakłóconego przepływu powietrza, dlatego postawiono na prosty, czysty design. Auto jest przy tym o 50 mm niższe od poprzednika i ma od niego o 50 mm większy rozstaw osi. Jednocześnie nadwozie zostało skrócone o 46 mm i poszerzone o 22 mm, a szczyt dachu został przesunięty do tyłu, co poprawiło proporcje. Dynamiczny charakter auta podkreślają duże, 19-calowe koła.

Toyota Prius 2023fot. materiały prasowe
Toyota Prius 2023

W kabinie nowego Priusa wreszcie jest „normalnie”, to znaczy zegary, w postaci 7-calowego wyświetlacza TFT LCD, trafiły w konwencjonalne miejsce – przed oczy kierowcy, a projekt deski rozdzielczej nie jest już skupiony na centralnej części, jak to było dotychczas. Kokpit wygląda teraz jak w zwykłym aucie, co w tym przypadku jest zaletą. Pozbawiony został zbędnych ekstrawagancji, które poprzednim Priusom niespecjalnie dodawały ani praktyczności, ani urody.

Nowa Toyota Prius – napęd i osiągi

W Europie Prius będzie oferowany wyłącznie jako hybryda plug-in z dużym zasięgiem w trybie elektrycznym. Wraz z nowym modelem debiutuje kolejna generacja napędu plug-in hybrid – o wyższej mocy i większej, bardziej pojemnej „baterii”. Układ z mocniejszym silnikiem elektrycznym i 2,0-litrowym silnikiem benzynowym generuje łącznie 223 KM (164 kW), co sprawia, że nowy Prius jest blisko dwukrotnie mocniejszy od poprzednika, legitymującego się mocą 122 KM. Dobre mają być przy tym właściwości jezdne i przyjemność z prowadzenia, jako że auto powstało w architekturze Toyota New Global Architecture (TNGA) na platformie GA-C drugiej generacji, a więc lżejszej i sztywniejszej od poprzedniej. Środek ciężkości auta jest teraz położony jeszcze niżej, dzięki korzystniejszemu umieszczeniu „baterii” oraz zbiornika paliwa.

Toyota Prius 2023fot. materiały prasowe
Toyota Prius 2023

Silnik benzynowy o pojemności 2,0 l generuje 148 KM (111 kW) mocy i współpracuje z nowym elektrycznym silnikiem o mocy 160 KM (120 kW). Całkowita moc napędu wynosi 223 KM (164 kW), co w porównaniu ze 122-konnym napędem aktualnego Priusa Plug-in Hybrid stanowi wzrost o ponad 80 proc. Zasięg w trybie elektrycznym wzrósł przy tym o ponad 50 proc. i choć póki co producent nie podaje konkretnych liczb, zakładamy że chodzi o wartość przekraczającą 100 km. Dzięki temu Prius Plug-in Hybrid nowej generacji może na co dzień służyć jako auto elektryczne, a w czasie długich podróży oferować praktyczność i wydajność hybrydy.

 

Większe możliwości bezemisyjnej jazdy to między innymi efekt zastosowania nowej „baterii” litowo-jonowej o pojemności 13,6 kWh, a więc znów, o około 80 proc. większej niż w poprzedniku. Jej ogniwa mają wyższą gęstość energii, dzięki czemu pomimo większej pojemności akumulator jest na tyle kompaktowy, że mieści się pod tylnym siedzeniem, obniżając środek ciężkości.

Toyota Prius 2023fot. materiały prasowe
Toyota Prius 2023

Ciekawostką jest wykorzystanie panelu fotowoltaicznego na dachu Priusa. Rozwiązanie to stosowano już w poprzedniku i testowano w kolejnych prototypach. Tu, w nowym modelu, panele mają być bardziej wydajne, pozwalając całkiem bezpłatnie, bo z wykorzystaniem energii słonecznej, zwiększyć elektryczny zasięg auta. Toyota szacuje, że w ciągu roku można w ten sposób zyskać nawet 1250 km darmowego zasięgu (dziennie ponad 5 km), ale mowa jest zapewne o słonecznych regionach świata. U nas wartość ta będzie z pewnością niższa, niemniej co darmowe, to darmowe i zawsze to kilka kilometrów więcej w piękny, słoneczny dzień. Pytanie tylko, ile kosztować będzie opcja fotowoltaicznego dachu. W obecnym modelu było to około 9 tys. złotych.

Nowy Prius w wersji europejskiej, z pełnymi danymi technicznymi, zadebiutuje 5 grudnia tego roku, natomiast przedsprzedaż nowego modelu rozpocznie się w pierwszym kwartale 2023 roku. Ceny poznamy zapewne bliżej początku 2023 roku.

REKLAMA