Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
1.0

Nowa generacja autonomicznych samochodów

Na targach technologicznych CES w Las Vegas Toyota zaprezentowała doświadczalny samochód nowej generacji do badań nad autonomicznym prowadzeniem.

Autonomiczny samochód Toyoty Autonomiczny samochód Toyoty

Prototyp opracował zespół badawczy Toyota Research Institute. Samochód ma większe od poprzedniej generacji możliwości technologiczne, a do tego dobrze wygląda, dzięki zintegrowaniu podzespołów systemu autonomicznej jazdy z designem nowego Lexusa LS.

Zaawansowany zestaw czujników i kamer o zasięgu zwiększonym do 200 metrów monitoruje otoczenie samochodu w zakresie 360 stopni. System autonomicznej jazdy został natomiast ukryty pod panelem dachowym.

Prototyp Platform 3.0 jest efektem zaawansowanych badań nad autonomicznym prowadzeniem. Obecnie eksperymenty skupiają się na miniaturyzacji urządzeń, udoskonalaniu konfiguracji czujników oraz przyspieszonym rozwoju zdolności samochodu do rejestracji i rozumienia otoczenia.

Autonomiczny samochód Toyoty Autonomiczny samochód Toyoty

Platform 3.0 wykorzystuje system Luminar LIDAR o zasięgu 200 metrów, pracujący w pełnym zakresie 360 stopni. W poprzedniej wersji auta LIDAR monitorował tylko przestrzeń z przodu auta. Zamontowany na dachu Luminar LIDAR składa się z czterech czujników o wysokiej rozdzielczości, które precyzyjnie wygrywają przeszkody w otoczeniu, w tym trudne do zauważenia ciemne obiekty.

Dodatkowe czujniki LIDAR o krótkim zasięgu zostały umieszczone bliżej ziemi z czterech stron samochodu – po bokach i w zderzakach. Służą do wykrywania małych, nisko położonych przeszkód, w tym dzieci, zwierząt, a nawet gruzu na drodze. Nowy prototyp umożliwia rozbudowanie systemu czujników o kolejne technologie.

Dużą wagę przyłożono też do designu pojazdu autonomicznego. Toyota Research Institute podjął współpracę ze studiem projektowym CALTY Design Research oraz ośrodkiem badawczo-rozwojowym Toyota Motor North America, w wyniku której opracowano kompaktowe, lepiej zamaskowane czujniki i kamery, ukryte pod dodatkowym panelem dachowym.

Autonomiczny samochód Toyoty Autonomiczny samochód Toyoty

Panel jest odporny na zmienne warunki pogodowe, a przy tym sprytnie wykorzystuje miejsce na dachu samochodu, tylko nieznacznie zwiększając wysokość Lexusa LS. W ten sposób udało się uniknąć charakterystycznego pionowego modułu, wystającego ponad dach w większości prototypowych samochodów autonomicznych testowanych na świecie.

Architektura obliczeniowa zarządzająca działaniem czujników i kamer systemu została znacząco zmniejszona i skonsolidowana. W poprzednim prototypie zajmowała prawie cały bagażnik, zaś obecnie mieści się w małym pudełku.

Autonomiczny samochód Toyoty Autonomiczny samochód Toyoty

Produkcja samochodów Platform 3.0 rozpocznie się wiosną tego roku. Za stworzenie floty samochodów testowych na bazie Lexusów LS będzie odpowiadało Centrum Rozwoju Prototypów przy ośrodku badawczo-rozwojowym Toyota Motor North America. Ich liczba nie będzie wielka ze względu na bardzo szybkie postępy w badaniach Toyota Research Institute.

Nowy samochód doświadczalny został wyposażony w dwie kierownice – rozwiązanie to wprowadzono już w wersji Platform 2.1 latem ubiegłego roku. Służy ono do badania procesu przejmowania kontroli nad samochodem od kierowcy przez system Guardian i odwrotnie. 

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij