REKLAMA

Nowe Renault Clio E-TECH Hybrid – rozwiązanie rodem z F1

Pierwszy raz w historii Clio dostępne jest w wersji z napędem hybrydowym. Przy jego konstrukcji wykorzystano doświadczenie Renault wyniesione z wyścigów F1.

Renault Clio E-Tech Hybrid Materiały prasowe
Renault Clio E-Tech Hybrid

Czy faktycznie technologie użyte w Formule 1 można w jakiś sposób wykorzystać w miejskim aucie? Okazuje się, że tak – Renault potrafiło przenieść wiedzę zebraną podczas konstruowania bolidów F1 (między innymi dotyczącą odzyskiwania i magazynowania energii) do aut cywilnych. Gama modeli hybrydowych powiększa się w szybkim tempie – z takim napędem występują już Megane Grandtour, Captur oraz Clio, a niedługo dołączy do nich Arkana. Do 2022 roku w salonach Renault parkować będzie 8 w pełni elektrycznych modeli oraz 12 zelektryfikowanych (hybryd i hybryd plug-in).

Renault Clio E-Tech HybridMateriały prasowe
Renault Clio E-Tech Hybrid

Technologia hybrydowa oznacza przede wszystkim przyjemność z jazdy. Start i ruszanie z miejsca zawsze odbywa się w trybie elektrycznym – to znaczy przyspieszenie jest błyskawiczne i „miękkie” ze względu na dostępny od początku wysoki moment obrotowy. Kłowa skrzynia biegów bez żadnej zwłoki przekazuje siłę napędową jednostki benzynowej i dwóch silników elektrycznych na koła, dając niezwykłą przyjemność z jazdy. Dlatego właśnie zarówno podczas ruszania jak i w czasie jazdy przyspieszenie odbywa się płynnie i dynamicznie, a kierowca zwolniony jest z obowiązku zmiany biegów.

W zależności od sytuacji drogowej system napędu hybrydowego tak steruje pracą silników elektrycznych i jednostki benzynowej, by maksymalnie wykorzystać potencjał obu napędów – układ ma aż 15 kombinacji pracy poszczególnych silników, ale przejście miedzy poszczególnymi trybami jest dla kierowcy niemal niezauważalne. W czasie jazdy nie da się natomiast nie zwrócić uwagi na świetną dynamikę Clio. Łączna moc układu hybrydowego to 140 KM, dzięki czemu przyspieszenie od 80 do 120 km/h trwa tylko 6,9 s.

Renault Clio E-Tech HybridMateriały prasowe
Renault Clio E-Tech Hybrid

Niemniej ważne jest to, że układ hybrydowy znacząco obniża zużycie paliwa. Clio E-TECH, dzięki akumulatorom zdolnym zgromadzić 1,2 kWh energii elektrycznej, może poruszać się w trybie elektrycznym z prędkościami do 70-75 km/h. Szczególnie często jeździć bezemisyjnie można więc w mieście – wg badań aż przez 80% czasu jazdy miejskiej Clio porusza się wyłącznie dzięki elektronom a nie oktanom. W ten sposób zużycie paliwa w mieście można obniżyć aż o 40%. W cyklu mieszanym, wg pomiaru zgodnego z WLTP, Clio E-TECH potrzebuje średnio od 4,3 l/100 km.
Żeby zwiększyć rekuperację energii kierowca może wybrać tryb B-Mode, w którym samochód, po zdjęci nogi z pedału gazu, wyraźnie zwalnia – zapewnia to maksymalny odzysk energii. Stan naładowania akumulatorów widać po lewej stronie cyfrowego wyświetlacza, tuż przed oczami kierowcy.

Renault Clio E-Tech HybridMateriały prasowe
Renault Clio E-Tech Hybrid

Napęd hybrydowy nie oznacza bynajmniej wyrzeczeń związanych z komfortem czy praktycznością. Dzięki temu, że akumulator trakcyjny umieszczono pod podłogą bagażnika, ma on bardzo dobrą pojemność 300 litrów, a tylną kanapę nadal można złożyć, by powiększyć przestrzeń bagażową. W kabinie kierowca ma do dyspozycji ekran systemu multimedialnego EASY LINK o przekątnej 7” lub opcjonalny, 9,3-calowy, poprzez który może obsługiwać nawigację z wyszukiwaniem adresów jak w Google Maps. Słowem – Clio E-TECH to wciąż dobrze wyposażone, wszechstronne i bezpieczne auto, jeden z liderów segmentu.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA