REKLAMA

Nowe auta drożeją – w 2020 roku dwucyfrowy wzrost cen

IBRM Samar opracował raport, z którego wynika, że w 2020 roku średnia cena sprzedaży nowego samochodu wzrosła aż o 10 proc. Które marki i modele podrożały najmocniej?

Skoda Citigo e iV auto motor i sport
Skoda Citigo e iV, fot. Michał Szymaczek

Ze sporządzonego przez Samar raportu wynika, że w 2020 roku ceny nowych samochodów rosły w dwucyfrowym tempie, podczas gdy przed rokiem wzrost nie przekraczał 6 proc. Co więcej, średnia ważona cena sprzedaży nowych aut wyniosła 122 862 złote, na co wpływ miał choćby rekordowy kwiecień, ze średnią ważoną ceną ponad 130 tys. zł.

REKLAMA

IBRM Samar porównał też średnie ważone ceny nowych aut ze statystycznym wynagrodzeniem. I choć to ostatnie rośnie, to w podobnym tempie drożeją też samochody, a to oznacza stały poziom siły nabywczej. O ile w styczniu 2018 roku statystyczny Kowalski potrzebował na zakup auta w średniej cenie 31 pensji, tak w 2020 roku liczba ta wynosiła średnio 30-32 pensje.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Które samochody podrożały najbardziej w 2020 r.?

Zanim przejdziemy do listy modeli, których cena wzrosła najbardziej, warto zauważyć, że najmocniej podrożały auta tych marek, które wprowadziły w ostatnim czasie modele elektryczne – jak choćby Smart z modelami Fortwo i Forfour, czy w ujęciu konkretnych modeli – Skoda Citigo, obecnie dostępna już tylko jako „elektryk”, a wcześniej jedno z najtańszych spalinowych aut na rynku. Czwarte miejsce to z kolei Peugeot 2008, którego elektryczna odmiana e-2008 kosztuje od około 150 tys. zł. Jak podkreśla Samar, w kolejnym porównaniu cen te modele stracą czołowe lokaty. Ale nie tylko pojazdy elektryczne, bo także wprowadzenie hybryd, szczególnie hybryd plug-in, spowodowało wzrost cen wielu modeli, choć jak widać w zestawieniu, nie zawsze – patrz Mazda MX-5.

Nie przedłużając, oto lista modeli, których cena w zeszłym roku wzrosła najbardziej:

  1. Skoda Citigo – 121,6 proc.
  2. Smart Forfour – 95,5 proc.
  3. Smart Fortwo – 74,7 proc.
  4. Peugeot 2008 – 34,6 proc.
  5. Subaru Impreza – 30,9 proc.
  6. Mazda MX-5 – 27,0 proc.
  7. Subaru XV – 25,2 proc.
  8. Mazda 2 – 24,4 proc.
  9. Honda Jazz – 24,1 proc.
  10. Opel Corsa – 23,5 proc.

Zostawmy jednak rekordzistów na boku i na sam koniec sprawdźmy, za Samarem, jak zmieniły się ceny sprzedaży 10 najpopularniejszych modeli 2020 roku:

  1. Skoda Octavia: +4,7 proc.
  2. Toyota Corolla: +4,2 proc.
  3. Toyota Yaris: +2,9 proc.
  4. Dacia Duster: +5,1 proc.
  5. Skoda Fabia: +5,4 proc.
  6. Toyota RAV4: +5,2 proc.
  7. Fiat Tipo: +5,2 proc.
  8. Renault Clio: +9,2 proc.
  9. Toyota C-HR: +6,4 proc.
  10. Volkswagen Golf: +3,3 proc.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA