REKLAMA

Nowe auta z instalacją LPG – przegląd rynku

Oferta nowych modeli z fabryczną instalacją LPG nie jest tak bogata jak w przeszłości. Dziś jeśli chcemy skorzystać z fabrycznej ochrony gwarancyjnej mamy do wyboru 8 modeli, z których najwięcej oferuje Dacia i Renault.

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 68 400 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Wydaje się, że pomysł Dacii, by sprzedawać nowe auta z fabryczną instalacją LPG, w wypadku tej marki jest wyjątkowo udany – stosunkowo tanie auta z tanim (i ekologicznym!) źródłem napędu mogą przyciągnąć wielu klientów. Jeszcze niedawno instalacje gazowe do swojego „budżetowego” modelu oferował również Citroen (dostępna w wypadku C-Elysee), ale dziś to model powoli wybierający się na emeryturę i możliwy do kupienia wyłącznie z wysokoprężnym silnikiem. Instalacje LPG swego czasu oferowała też Alfa Romeo (w Giuliettcie) czy Opel (Astra), ale dziś nowe auta z LPG można kupić jedynie w salonach francuskich i koreańskich marek. Najwięcej modeli z LPG oferuje Dacia (cztery), Renault (dwa), za nimi są Kia i Hyundai, które mają po jednym modelu.

Nowe auta z instalacją LPG – Dacia górą

Samochody z instalacją PLG

Dacia z fabryczną instalacją LPG sprzedaje Sandero, Logana, Logana MCV i Dustera. W każdym wypadku instalacja łączona jest z 1-litrowym, turbodoładowanym silnikiem TCe o mocy 100 KM. Butla umieszczona jest w miejscu koła zapasowego, więc nie ogranicza pojemności bagażnika. Przełącznik do wybierania źródła napędu znajduje się pod ręką, po lewej stronie od kierownicy i pełni również rolę wskaźnika „nabicia” butli. Producent podaje, że instalacja LPG obniża emisję CO2 o 10%, a przy okazji poprawia osiągi – np. Duster bez LPG osiąga 100 km/h po 14,4 s, a z LPG po 13,8 s. Ma też symbolicznie wyższą prędkość maksymalną – 174 zamiast 173 km/h. Pojemność butli w każdym z tych modeli wynosi 32 l, ale ze względów bezpieczeństwa wypełnia się ją do maksymalnie około 80% pojemności.

Zbiornik gazu w Dacii Sandero LPG

Najtańszy wśród modeli Dacii z LPG jest Logan, którego cena to co najmniej 42 400 zł (za wersję Open) i 45 200 (za najlepiej wyposażoną odmianę Laureate). Wyżej ceni się Sandero – 44 300 zł (Open), 47 100 zł (Laureate), 50 800 zł (Stepway Laureate) i 53 800 zł (SL Celebration). Logan MCV kosztuje od 47 300 zł, a najwięcej trzeba zapłacić za odmianę SL Celebration (56 800 zł). Dustera z LPG wyceniono na 53 400 zł, a w najbogatszej wersji Prestige na 64 400 zł. Warto dodać, że Duster z fabryczną instalacją LPG występuje wyłącznie w wersji z przednim napędem. Koszt zamówienia z auta z LPG jest tylko o 1000 zł wyższy – w tym wypadku warto pomyśleć nie tylko o przyszłych oszczędnościach, ale i zwiększonym zasięgu łącznym. Instalacja LPG w Dacii wydłuża go o około 300 km.

Wskaźnik poziomu gazu w Dacii Duster

REKLAMA

REKLAMA

Nowe auta z instalacją LPG – Renault droższy

Samochody z instalacją PLG

Instalację LPG do swoich modeli oferuje również Renault – tak jak w wypadku Dacii jest ona łączona z litrowym silnikiem TCe o mocy 100 KM w Clio i Capturze. Mimo faktu, że mamy tu do czynienia z identyczną instalacją jej cena u dealerów Renault jest wyższa – trzeba dopłacić 2000 zł w przypadku Captura i 3000 zł w Clio. Captur jest więc do wzięcia za 70 400 lub 77 400 zł, a Clio za 60 900 zł. Ten drugi model z instalacją LPG występuje wyłącznie w jednej, „średniej” wersji wyposażenia ZEN. Podobnie jak w modelach Dacii pojemność butli w Renault to 32 litry, a zużycie gazu w przypadku Clio wynosi średnio 7,7 l/100 km, mierzone wg procedury WLTP.

Samochody z instalacją PLG

Nieco więcej gazu do przejechanie 100 km potrzebuje Captur – Renault podaje, że to między 7,5 a 8,2 l/100 km, ale tu akurat postawiono na większy, 40-litrowy zbiornik. W każdym z modeli Renault z instalacją LPG emisja CO2 jest niższa o około 10-15 g/km.

Nowe auta z instalacją LPG – Hyundai i Kia z długą gwarancją

Samochody z instalacją PLG

Fabryczne instalacje LPG mają w ofercie również koreańscy producenci, Kia (do modelu Rio) i Hyundai (do i20). W ich wypadku, żeby jeździć taniej, trzeba jednak wydać więcej – odpowiednio 4350 i 4200 zł. W Kii Rio zbiornik LPG pojemności jest montowany w miejscu koła zapasowego. „Na gazie” można jeździć tylko z wolnossącym silnikiem 1.2 o mocy 84 KM. Ceny auta startują od 48 990 zł (plus koszt instalacji).

Samochody z instalacją PLG

W Hyundai i20 zbiornik również zamontowany jest w miejscu koła zapasowego, więc nie ogranicza on pojemności bagażnika. Niby mieści 48 l, ale wypełnić się go da w 80%, co daje 39 l. Współpracuje wyłącznie z silnikiem 1.2, dokładnie tym samym, co w wypadku Kii. Tyle, że Hyundai jest droższy, kosztuje co najmniej 50 200 zł (plus koszt instalacji). W obydwu przypadkach instalacje objęte są taką samą gwarancją, co całe auto. W przypadku Kii mamy 7-letnią ochronę gwarancyjną, a w Hyundaiu 5-letnią.  

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

 

Zobacz także:

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 (2)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA