[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.5

Nowe obowiązkowe wyposażenie aut od 2022 roku

Ograniczniki prędkości, czarne skrzynki i inne systemy mają stać się standardem, montowanym w nowych autach po 2022 roku.

Seat Leon ST tempomat Aktywny tempomat

Komisja Europejska poinformowała, że przedstawiciele państw członkowskich Unii Europejskiej, wraz z Parlamentem Europejskim i Komisją Europejską doszli do porozumienia w sprawie nowego, obowiązkowego wyposażenia samochodów. Chodzi o standardowe, montowane niezależne od ceny i wersji wyposażenia, elementy wpływające bezpośrednio na bezpieczeństwo.

W opinii Komisji Europejskiej, omawiane rozwiązania to owoce nowych technologii dostępnych na rynku, które przyczyniają się do zredukowania liczby śmiertelnych ofiar wypadków drogowych, a także zmniejszenia liczby rannych. W miażdżącej większości przyczyną wypadków drogowych jest bowiem błąd człowieka.

- Co roku na naszych drogach ginie 25 tys. osób. Ogromna większość wypadków powodowana jest błędem człowieka. Możemy i musimy działać, aby to zmienić. Dzięki nowym zaawansowanym elementom bezpieczeństwa, które staną się obowiązkowe, możemy wywrzeć taki sam wpływ na bezpieczeństwo jak przy wprowadzeniu po raz pierwszy pasów bezpieczeństwa – powiedziała unijna komisarz do spraw rynku wewnętrznego, przemysłu i przedsiębiorczości Elżbieta Bieńkowska.

W swojej opinii KE porównuje wprowadzanie kolejnych elementów wyposażenia samochodów do przełomu, jakim było choćby rozpoczęcie powszechnego montowania pasów bezpieczeństwa. Obecnie takim standardem są choćby poduszki powietrzne, system ABS zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania, czy ESP stabilizujący tor jazdy i pomagający wyjść kierowcy z niejednej opresji, unikając w wielu przypadkach śmiertelnego w skutkach poślizgu.

Zobacz także: kary za cofanie liczników jeszcze w 2019 r.

REKLAMA

REKLAMA

Prace nad nową listą obowiązkowego wyposażenia samochodów trwały tym razem naprawdę krótko, bowiem od momentu przedłożenia propozycji do ustalenia ostatecznego kształtu nie minął nawet rok.

Jak się nietrudno domyślić, grupą opóźniającą termin wdrożenia nowych przepisów byli producenci samochodów. Dla nich oznacza to bowiem zwiększenie kosztów, mimo że ich część przerzucą na klientów.

Jedna ze zmian dotyczyć będzie pojazdów ciężarowych i autobusów. Chodzi o zminimalizowanie ryzyka niezauważenia przez kierowcę innych uczestników ruchu – pieszych i mniejszych aut – będących w martwym polu widzenia. Co jeszcze zmieni się w 2022 roku?

Zobacz także: profesjonalne tablice rejestracyjne od lipca 2019

REKLAMA

Nowe wyposażenie aut w 2022 roku

W samochodach osobowych, ciężarowych, dostawczych i autobusach standardowo montowany ma być m.in. system ostrzegający przed zaśnięciem kierowcy i reagujący na rozproszenie jego uwagi – na przykład podczas korzystania z telefonu. Co poza tym pojawi się w standardzie?

  • W pojazdach pojawić się ma system rejestrujący najważniejsze parametry jazdy, na kształt czarnych skrzynek samolotów.
  • Samochody będą miały także montowany system inteligentnego dostosowania prędkości, czytający znaki drogowe (ISA).
  • Przy cofaniu kierowcę wspomagać będą obowiązkowe czujniki lub kamera cofania.
  • Pojazdy osobowe i dostawcze wyposażone zostaną w układ utrzymywania samochodu w pasie ruchu.
  • Wreszcie, każdy nowy samochód ma mieć montowany aktywny tempomat, który za pomocą czujników ustali bezpieczną odległość od poprzedzającego samochodu, wykrywając nie tylko wolniej jadące pojazdy, ale i stałe przeszkody.

- Wiele spośród tych nowych elementów już istnieje, zwłaszcza w pojazdach wyższej klasy. Teraz zwiększamy poziom bezpieczeństwa we wszystkich pojazdach i torujemy drogę dla opartej na sieci i zautomatyzowanej mobilności w przyszłości – komentuje Elżbieta Bieńkowska.

Wszystkie te regulacje, zdaniem unijnych ekspertów, mogą oznaczać zmniejszenie liczby ofiar śmiertelnych na drogach Unii Europejskiej nawet o jedną piątą. A to, w przełożeniu na liczby, oznacza uratowanie średnio 5 tys. osób rocznie. Gra wydaje się więc warta świeczki. Pytanie tylko, jak dużą część kosztów wdrożenia nowego wyposażenia producenci przeniosą na klientów.

Na koniec pytanie, które samochody będą wyposażone w nowe systemy w 2022 roku? Oczywiście chodzi nie tyle o auta nowe, z salonu, co opracowane i poddane procesowi homologacji po 2022 roku. A więc na przykład nowa generacja Forda Focusa.

Zobacz także: szukasz samochodu? Tu znajdziesz najlepsze oferty

Komentarze

 (5)
ZOBACZ KOMENTARZE

REKLAMA

REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij