Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad informuje, że już w tym roku ułatwiony zostanie wjazd do Warszawy od południa, domknięta obwodnica Łodzi i wydłużone odcinki drogi ekspresowej, która w przyszłości połączy Koszalin z Katowicami. Do tego poprawi się komfort jazdy na międzynarodowych szlakach łączących Polskę z Niemcami i Litwą. To najważniejsze korzyści, jakie przyniesie oddanie w 2023 r. kolejnych odcinków dróg krajowych. Przyszły rok to również złamanie kolejnej bariery - tym razem przekroczony zostanie próg 5000 km dróg szybkiego ruchu w Polsce.
Nowe odcinki dróg w Polsce w 2023 r.
Systematycznie przybliża się połączenie drogami szybkiego ruchu Warszawy z Krakowem. W przyszłym roku udostępnione zostaną kierowcom dwa odcinki drogi ekspresowej S7 – pomiędzy Lesznowolą i Tarczynem oraz od granicy województw świętokrzyskiego i małopolskiego do Miechowa. Szczególnie ten pierwszy fragment pozwoli skrócić czas przejazdu i zwiększyć bezpieczeństwo podróży. Znacząco ułatwi też wyjazd z Warszawy na południe, a kierowcy będą mieć do dyspozycji ok. 240 km drogi ekspresowej od węzła Warszawa Lotnisko, omijającej Radom i Kielce, do okolic Miechowa w woj. małopolskim.
Domknie się także obwodnica wokół Łodzi, dzięki oddaniu do ruchu odcinka S14 pomiędzy Aleksandrowem Łódzkim i Słowikiem. Tym samym Łódź będzie pierwszym miastem w Polsce z pełnym ringiem w ciągu dróg szybkiego ruchu (A1, A2, S8 i S14). Do użytku oddane zostaną także dwa długie fragmenty drogi ekspresowej S11 – blisko 48 km od Koszalina do Bobolic oraz blisko 25-kilometrową obwodnicę Olesna.
Połączenie międzynarodowych szlaków
Polski odcinek szlaku transportowego Via Baltica, łączącego Polskę z państwami bałtyckimi, wydłuży się o kolejne blisko 50 km w ciągu drogi ekspresowej S61. Kierowcy zyskają odcinek na wysokości Ełku, który połączy się z oddanymi wcześniej sąsiednimi fragmentami, wyprowadzając ruch tranzytowy z miasta. Z kolei realizacja łącznic węzła Łomża Zachód umożliwi udostępnienie kierowcom gotowego już 7-kilometrowego fragmentu trasy S61 do węzła Łomża Południe. Kierowcy otrzymają także połączenie S8 z S61 na węźle Ostrów Mazowiecka Północ i dojadą do węzła Łomża Zachód.
Na przeciwległym krańcu Polski, na obecnej DK18, ukończona zostanie budowa jezdni w kierunku Wrocławia. W tym roku oddano do ruchu pierwszy z trzech odcinków w woj. lubuskim. Tym samym trasa o długości ok. 70 km, od granicy z Niemcami w Olszynie do Golnic w woj. dolnośląskim, stanie się pełnoprawną autostradą A18.
W 2022 roku na autostradzie A1 udostępniona została już cała szerokość obu jezdni na odcinku pomiędzy węzłami Piotrków Trybunalski Południe i Kamieńsk. Jednak w dalszym ciągu poruszamy się tam po placu budowy i do jej zakończenia będzie tam obowiązywało ograniczenie do 100 km/h. Maksymalną prędkość autostradową będzie można wprowadzić dopiero po zakończeniu kontraktu, co nastąpi wiosną 2023 roku.