Nowe odcinkowe pomiary prędkości w Polsce. Oto lista

Odcinkowych pomiarów prędkości w Polsce przybywa i już niebawem ma być ich nawet 73, w tym także na autostradach A1, A2 i A4, czy drogach ekspresowych.

Odcinkowy pomiar prędkości źródło: CANARD
Odcinkowy pomiar prędkości

Jak działa odcinkowy pomiar prędkości?

Z odcinkowymi pomiarami prędkości (OPP) mamy w Polsce do czynienia od 2015 roku. System ten działa w oparciu o ustawione na początku i końcu kontrolowanego odcinka urządzenia, które rejestrują moment wjazdy i wyjazdu samochodu z fragmentu trasy objętego pomiarem. Wykonywane są zdjęcia samochodów i mierzony czas, na podstawie którego obliczana jest średnia prędkość pojazdu. Kierowcy, którzy przekroczą dozwolony limit prędkości, automatycznie otrzymają mandat. W Polsce nadzór nad systemem odcinkowych pomiarów prędkości sprawuje CANARD – Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym.

REKLAMA

– Odcinkowe pomiary prędkości są zawsze oznaczone znakiem z informacją na jakiej długości odbywa się kontrola. Jednak zdarza się również, że kierowcy po minięciu znaku informacyjnego głowią się, jak oszukać urządzenia i obniżyć średnią prędkość jazdy na kontrolowanym odcinku. Nierzadko kończy się to niebezpiecznymi manewrami, jak np. bardzo wolną jazdą na ostatnich kilometrach OPP czy nawet kilkuminutowym postojem na poboczu – komentuje Julia Langa, Yanosik.

Ile odcinkowych pomiarów prędkości jest w Polsce?

Twórcy Yanosika informują, że w Polsce obecnie funkcjonuje 58 odcinkowych pomiarów prędkości. Najwięcej z nich spotkacie w województwie mazowieckim (16). O ponad połowę mniej OPP znajduje się w województwach łódzkim, podkarpackim i śląskim (6). Czterokrotnie mniej w województwach lubelskim, lubuskim i warmińsko-mazurskim (4). Z kolei w woj. dolnośląskim, małopolskim, opolskim, podlaskim, pomorskim i świętokrzyskim zamontowane są po 2 odcinkowe pomiary prędkości. W województwach wielkopolskim, zachodniopomorskim i kujawsko-pomorskim nie ma ich aktualnie w ogóle.

REKLAMA

REKLAMA

Nowe odcinkowe pomiary prędkości – gdzie?

Jak pisaliśmy już wcześniej, jest pewne, że infrastruktura OPP w Polsce powiększy się o 39 nowych urządzeń. Aż 200 km dróg ma zostać objętych dodatkowym odcinkowym pomiarem prędkości. CANARD GITD wybrał wykonawcę, a urządzenia które pojawią się na drogach to VELOCITY3. Wykonawca będzie miał 70 tygodni na realizację zlecenia, które zostało zamknięte w marcu ubiegłego roku.

– Nowe odcinkowe pomiary prędkości pojawią się zarówno na autostradach A1, A2 oraz A4, jak i na drogach ekspresowych, wojewódzkich, powiatowych i gminnych. Szacując datę montażu urządzeń można przyjąć, że pojawią się na polskich drogach już w przyszłym roku, pod koniec lata – mówi Julia Langa, Yanosik.

Oto pełna lista planowanych lokalizacji odcinkowych pomiarów prędkości. (Po kliknięciu w ten link lub w poniższe zdjęcie, grafika powiększy się do większych rozmiarów.)

Odcinkowe pomiary prędkości - lista planowanych lokalizacji

Nowy taryfikator mandatów nie będzie pobłażał żadnemu kierowcy, który przekroczy prędkość. Warto przypomnieć, że wraz z nowym taryfikatorem zmieniły się nie tylko kwoty, ale również progi przekroczeń – od nowego roku są one liczone co nawet 5 km/h, a nie jak dotychczas co 10 km/h.

W ten sposób za przekroczenie prędkości obowiązują mandaty:

  • do 10 km/h to mandat w wysokości 50 zł (było 50 zł),
  • od 11 km/h do 15 km/h – 100 zł (było od 50 do 100 zł),
  • od 16 km/h do 20 km/h – 200 zł (było od 50 do 100 zł),
  • od 21 km/h do 25 km/h – 300 zł (było od 100 do 200 zł),
  • od 26 km/h do 30 km/h – 400 zł (było od 100 do 200 zł),
  • ponad 30 km/h – 800 zł (było od 200 do 300 zł),
  • ponad 40 km/h – 1000 zł (było od 300 do 400 zł),
  • ponad 50 km/h – 1500 zł (było od 400 do 500 zł),
  • ponad 60 km/h – 2000 zł (było od 400 do 500 zł),
  • ponad 70 km/h – 2500 zł (było od 400 do 500 zł).

 

 

REKLAMA