Nowe testy Euro NCAP. Jak wypadły Jogger, DS 4 i HR-V?

Druga runda tegorocznych testów zderzeniowych Euro NCAP nie przyniosła pięciogwiazdkowych wyników, a jeden z modeli zdobył zaledwie jedną gwiazdkę. Oto wyniki.

Dacia Sandero Stepway w teście Euro NCAP fot. Euro NCAP
Dacia Sandero Stepway w teście Euro NCAP
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 129 500 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

W drugim tegorocznym teście zderzeniowym, zorganizowanym przez Euro NCAP, rozbite zostały trzy samochody:

REKLAMA
  • Dacia Jogger
  • DS 4
  • Honda HR-V

Zacznijmy od pierwszego z nich. Nowa siedmiomiejscowa Dacia Jogger okazała się mieć niewystarczającą, jak na obecne standardy Euro NCAP, konstrukcję i wyposażenie w systemy bezpieczeństwa. Rumuńskie budżetowe kombi dla dużej rodziny zdało test na zaledwie jedną gwiazdkę. Co ciekawe, nie rozbito przy tym ani jednego egzemplarza Joggera. Jak to możliwe? Euro NCAP przyjęło taktykę przepisywania wyniku na kolejne auta, bazujące na tym samym modelu. I tak, Dacia Jogger, jako bezpośrednia krewna Dacii Sandero, Sandero Stepway i Logana, została oceniona tak samo, jak rozbita w 2021 roku Dacia Sandero Stepway.

Ale zaraz, przecież Sandero uzyskała wtedy dwie gwiazdki, prawda? Owszem. Jogger nie ma jednak w standardzie czujnika zapięcia pasów dla trzeciego rzędu siedzeń, co pozbawiło ten model ułamka punktów, a to oznaczało utratę jednej gwiazdki. Euro NCAP przywiązuje od wielu lat dużą i stale rosnącą wagę do systemów bezpieczeństwa montowanych standardowo – do ich obecności, ale też do poprawności działania. Brak któregoś z nich lub ograniczone działanie powoduje utratę cennych punktów.

Dacia Jogger na 1 gwiazdkę

Tak też jest w przypadku rodziny Dacii Sandero/Logan/Jogger, które gwiazdki utraciły za brak choćby systemu zapobiegającego potrąceniu pieszego podczas cofania. Punkty uciekły też przez brak mocowania ISOFIX na… przednim fotelu, a także za braki w kwestii systemów awaryjnego hamowania, które nie wykrywają pieszych i rowerzystów, choć sprawdzają się przy ochronie przed uderzeniem w inny pojazd. Jak zawsze więc, wyniki testów zderzeniowych traktować należy z przymrużeniem oka, bo nie do końca oddają one rzeczywisty poziom ochrony pasażerów, który w przypadku Dacii jest zupełnie wystarczający.

Dacia Jogger

  • liczba gwiazdek: 1
  • ochrona dorosłych pasażerów: 70 proc.
  • ochrona dzieci: 69 proc. (Sandero Stepway: 72 proc.)
  • ochrona pieszych: 41 proc.
  • systemy bezpieczeństwa: 39 proc. (Sandero Stepway: 42 proc.)

REKLAMA

REKLAMA

DS 4 - może 4, a może 5 gwiazdek

Doskonałym przykładem tego, jak ważne są systemy bezpieczeństwa, jest wynik luksusowego DS 4, który w ocenie ekspertów uzyskał wynik czterech gwiazdek na pięć możliwych. Protokół przewiduje jednak w takiej sytuacji rozbicie kolejnego egzemplarza, tym razem doposażonego w elementy bezpieczeństwa niedostępne w standardzie. W wersji z pakietem bezpieczeństwa DS 4 bez większego problemu zgarnął komplet gwiazdek.

DS 4

  • liczba gwiazdek: 4 (5 z pakietem bezpieczeństwa)
  • ochrona dorosłych pasażerów: 85 proc.
  • ochrona dzieci: 86 proc.
  • ochrona pieszych: 74 proc.
  • systemy bezpieczeństwa: 65 proc. (85 proc. z pakietem bezpieczeństwa)

Honda HR-V - mocne 4 gwiazdki

Ostatni testowany model to nowa Honda HR-V. Hybrydowy SUV otarł się o wynik pięciogwiazdkowy, jednak ostatecznie zdobył cztery gwiazdki. Problemem okazało się nie do końca poprawne działanie systemu pasów bezpieczeństwa, szczególnie w przypadku dzieci siedzących z tyłu.

Honda HR-V

  • liczba gwiazdek: 4
  • ochrona dorosłych pasażerów: 82 proc.
  • ochrona dzieci: 75 proc.
  • ochrona pieszych: 72 proc.
  • systemy bezpieczeństwa: 78 proc.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

Zobacz także:
REKLAMA