REKLAMA

Nowe testy Euro NCAP - aż 22 rozbite modele

Organizacja Euro NCAP ma niezwykle pracowitą końcówkę roku. Dopiero co rozbito 12 modeli, a już opublikowany został test kolejnych 10 aut. Oto wszystkie wyniki.

Tesla Model X w teście Euro NCAP Materiały prasowe
Tesla Model X w teście Euro NCAP

W grudniu Euro NCAP przeprowadziło testy zderzeniowe w sumie 12 modeli samochodów. Wśród nich były:

  • Tesla Model X
  • Porsche Taycan
  • Skoda Octavia
  • Renault Captur
  • Ford Kuga
  • Audi Q7
  • Subaru Forester
  • Ford Mondeo
  • Peugeot 2008
  • Volkswagen Sharan
  • Seat Alhambra
  • Jeep Renegade

W najnowszej i ostatniej już w tym roku sesji testowej rozbito natomiast kolejnych 10 samochodów, a wśród nich:

  • Ford Puma
  • MG ZS EV
  • MG HS
  • Nissan Juke
  • Volkswagen Golf
  • Audi Q8
  • Aiways U5
  • VW e-Up!
  • Skoda Citigo-e iV
  • Seat Mii Electric

Jak zatem widać, rozpiętość modelowa jest ogromna i obejmuje samochody miejskie, kompaktowe, crossovery, mniejsze i większe SUV-y, auta sportowe, a także modele z napędem elektrycznym oraz pojazdy produkcji chińskich marek. Zobaczmy, jak wypadły poszczególne auta w testach.

Zobacz także: Volvo XC90 T8 Twin Engine - SUV o wielu twarzach

REKLAMA

REKLAMA

Auta na trzy gwiazdki Euro NCAP

Zacznijmy od samochodów, które w testach uzyskały najsłabsze wyniki. Najniższymi rezultatami były trzy gwiazdki na pięć możliwych. Zdobyły je poniższe modele:

  • Aiways U5
  • Seat Mii Electric
  • Volkswagen e-Up!
  • Skoda Citigo-e iV
  • Jeep Renegade

Pierwszy przykład do chińska konstrukcja Aiways U5, dostępna na niektórych rynkach europejskich, pokazana na salonie samochodowym w Genewie. W przypadku tego modelu konstruktorzy muszą jeszcze przyłożyć się do kwestii zapewnienia bezpieczeństwa konstrukcji.

Aiways U5 jest samochodem, który uzyskał najgorszy wynik spośród wszystkich modeli badanych przez Euro NCAP w 2019 roku, w każdej z kategorii. Bezpieczeństwo dorosłych oceniono na 73 proc., dzieci na 70 proc., pieszych na zaledwie 45 proc., a w kwestii wyposażenia w systemy bezpieczeństwa przyznano 55 proc. punktów.

Słaby wynik „trojaczków” Skody, Seata i Volkswagena, tym razem w wersjach z napędem elektrycznym, spowodowany jest tym, że ich konstrukcja sięga 2011 roku. Wówczas wszystkie trzy auta zdały test Euro NCAP na pięć gwiazdek.

Wymagania stawiane producentom są zaostrzane z każdym rokiem, a wszystkie trzy auta straciły punkty w kategoriach ochrony pieszych oraz wyposażenia w systemy bezpieczeństwa wymagane przez Euro NCAP.

Podobnie jest w przypadku Jeepa Renegade. Tu jednak nie mówimy o przestarzałej konstrukcji, tylko o tym, że SUV stracił punkty i gwiazdki w tych samych kategoriach, co „trojaczki” Grupy Volkswagena.

Zobacz także: SsangYong Korando - przełomowy SUV

REKLAMA

Auta na cztery gwiazdki Euro NCAP

Na cztery gwiazdki w najnowszym teście Euro NCAP zasłużyły trzy modele, z czego dwa to konstrukcja bliźniacza. Oto one:

  • Peugeot 2008 (z bazowym wyposażeniem)
  • Seat Alhambra
  • Volkswagen Sharan

Peugeot 2008 utracił punkty w zakresie systemów bezpieczeństwa montowanych w standardzie. Przetestowany został również egzemplarz doposażony w pakiet bezpieczeństwa, do czego producent ma prawo w razie słabszego wyniku, i ten dostał już komplet pięciu gwiazdek. Obie wersje zostały jednak przez Euro NCAP ujęte w rankingu osobno.

W przypadku Volkswagena Sharana i Seata Alhambry cztery gwiazdki spowodowane były stratą punktów w zakresie bezpieczeństwa pieszych. Ale i pozostałe wyniki nie były szczególnie mocno zadowalające, jak na tak solidnego producenta i rozmiary samochodów, a także ich rodzinne przeznaczenie.

Zobacz także: przełomowy model Volkswagena, o którym mało kto wiedział

REKLAMA

REKLAMA

Auta na pięć gwiazdek Euro NCAP

Tutaj długo by wymieniać, bowiem wszystkie pozostałe modele otrzymały bez problemów po pięć gwiazdek, a niektóre zaskoczyły świetnymi wynikami.

Zacznijmy od marki MG, która od wielu lat znajduje się we władaniu chińskiego koncernu, będącego częścią SAIC Motor Corporation Limited. Modele MG są oferowane m.in. na rynku brytyjskim i jak widać po wynikach testów Euro NCAP, ich poziom bezpieczeństwa jest iście europejski i broni honoru chińskich aut.

Na uznanie zasługuje również wynik osiągnięty przez Teslę Model X, która w zakresie bezpieczeństwa dorosłych pasażerów zanotowała wynik na poziomie 98 proc. Wyższy, bo 99-procentowy rezultat, osiągnęła niedawno Mazda CX-30 – pierwszy elektryczny SUV marki.

Z kolei w zakresie bezpieczeństwa przewożonych dzieci prym w wynikach wiodą nowe modele Grupy Volkswagena oraz Forda – Volkswagen Golf (89 proc.) i Skoda Octavia (88 proc.), a także Audi Q8 (87 proc.) i Ford Mondeo (87 proc.) oraz Audi Q7 (86 proc.) i Ford Kuga (86 proc.)

W zakresie ochrony pieszych wyróżnić trzeba dwa modele – Ford Kuga z wynikiem 82 proc. oraz Nissan Juke z wynikiem 81 proc.

Ostatnia z kategorii – wyposażenie w systemy bezpieczeństwa – należy bezapelacyjnie do Tesli Model X. Uzyskała ona bowiem wynik aż 94 proc. Taki sam w tym roku zaliczyła także inna Tesla – Model 3, natomiast dalej jest spora punktowa przepaść. Z ostatnio testowanych modeli, poza Teslą, znalazła się Skoda Octavia – 79 proc. oraz Volkswagen Golf – 78 proc.

Zobacz także: znajdź wymarzony samochód w najlepszej cenie!

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA