Nowe testy Euro NCAP: fatalne wyniki dwóch modeli

Euro NCAP przetestowało 11 nowych modeli aut, w tym kilka elektrycznych. Dużą wpadkę zaliczyły dwa pojazdy – Zoe nie zdobył żadnej gwiazdki, a Spring tylko jedną.

Dacia Spring w teście zderzeniowym Euro NCAP fot. Euro NCAP
Dacia Spring w teście zderzeniowym Euro NCAP

Po raz ostatni w 2021 roku organizacja Euro NCAP przetestowała bezpieczeństwo nowych samochodów. Tym razem rozbitych zostało aż 11 modeli:

REKLAMA
  • BMW iX
  • Dacia Spring
  • Fiat 500e
  • Genesis G70
  • Genesis GV70
  • Mercedes EQS
  • MG Marvel R
  • Nissan Qashqai
  • Renault Zoe
  • Skoda Fabia
  • Volkswagen Caddy

Pięć gwiazdek i świetne wyniki

Zanim opiszemy dwa przypadki, w których Euro NCAP oceniło poziom oferowanego bezpieczeństwa na zero i jedną gwiazdkę, zacznijmy od tych aut, które uzyskały najlepszy wynik w testach zderzeniowych.

Wśród modeli, które zdobyły komplet pięciu gwiazdek Euro NCAP są:

  • BMW iX
  • Genesis G70
  • Genesis GV70
  • Mercedes EQS
  • Nissan Qashqai
  • Skoda Fabia
  • Volkswagen Caddy

W tym gronie wyróżnić trzeba zarówno luksusowego Mercedesa EQS, który zanotował bliski rekordowego wynik 96 proc. punktów w zakresie ochrony dorosłych pasażerów, jak i zdecydowanie bardziej budżetowy model, jakim jest Nissan Qashqai. SUV zdobył rekordowe w tym roku 95 proc. punktów w zakresie seryjnego wyposażenia w systemy bezpieczeństwa. Taki sam wynik uzyskał wcześniej w tym roku Subaru Outback.

Poza tym warto wspomnieć o nowej Skodzie Fabii, która będzie jednym z najpoopularniejszych aut segmentu B na naszych drogach – ten pojazd także zaliczył pięciogwiazdkowy wynik. Świetnie wypadł też produkowany w Polsce Volkswagen Caddy.

Cztery gwiazdki Euro NCAP

Wśród testowanych modeli cztery gwiazdki uzyskały dwa kolejne modele, z których jeden to dobrze nam znany Fiat 500e, czyli nieduży miejski samochód elektryczny, a drugi to nieobecny na naszym rynku, także elektryczny, MG Marvel R. Oba modele prezentują wysoki poziom bezpieczeństwa, według standardów określonych przez Euro NCAP, tracąc po kilka punktów w każdej z badanych kategorii.

Wpadka Renault i Dacii – małe elektryki do poprawy

Najszerszym echem odbija się jednak wynik uzyskany przez dwa modele koncernu Renault, dodajmy dwa elektryczne, miejskie modele. Jednym z nich jest Renault Zoe – samochód elektryczny znany od wielu lat, a niedawno poddany modyfikacjom, zwiększającym m.in. zasięg. Problemem w przypadku tego modelu – jak czytamy w raporcie Euro NCAP – jest między innymi zastąpienie bocznych poduszek powietrznych, chroniących tors i głowę na takie, które chronią tylko tors. Widać to doskonale na nagraniu z testu zderzeniowego, gdzie przy zderzeniu bocznym manekin na miejscu kierowcy rozbija głową boczną szybę, a jego fragment, będący prawdopodobnie odwzorowaniem przedramienia, wypada w ogóle z pojazdu – zapewne po mocnym uderzeniu w drzwi.

Ale Zoe traci nie tylko tu, bo właściwie jego wyniki nie przystają do dzisiejszych czasów. Wyglądają one następująco:

  • ochrona dorosłych pasażerów – 43 proc. punktów
  • ochrona dzieci – 52 proc. punktów
  • ochrona pieszych – 41 proc. punktów
  • seryjne systemy bezpieczeństwa – 14 proc.

Jak zatem widać, w każdej z kategorii punkty gdzieś pouciekały, a najwięcej zabrakło ich w kategorii standardowego wyposażenia w systemy bezpieczeństwa, wymagane przez Euro NCAP. Nie ma tu też mowy o tym, że to samochód elektryczny, w którym konieczność ochrony zestawu akumulatorów wymusza większą sztywność podłogi. Inne pojazdy elektryczne, które Euro NCAP już testowało, wykazywały w tej kwestii najwyższe standardy. Wystarczy nawet spojrzeć na Fiata 500e, któremu niewielkie rozmiary i krótka strefa zgniotu nie przeszkodziły w otrzymaniu czterech gwiazdek.

Kolejnym samochodem, który rozczarował, jest elektryczna Dacia Spring. Wynik jednej zaledwie gwiazdki nie może być tłumaczony budżetowym charakterem auta i prostotą konstrukcji. Problemem Dacii Spring jest to, że opiera się na modelu Renault Kwid, sprzedawanym w Indiach czy Brazylii, mającym również problemy z bezpieczeństwem konstrukcji. I owszem, zdajemy sobie sprawę z tego, że Euro NCAP ma swoje reguły testów, niemniej z raportu wynika, że wyniki testów zderzeniowych wskazują na wysokie ryzyko obrażeń zagrażających życiu – w obrębie klatki piersiowej kierowcy czy głowy pasażera z tyłu tak w zderzeniu czołowym, jak i bocznym. Nisko oceniono też poziom wyposażenia i działanie systemów bezpieczeństwa.

Wyniki Dacii Spring wyglądają następująco:

  • ochrona dorosłych pasażerów – 49 proc. punktów
  • ochrona dzieci – 56 proc. punktów
  • ochrona pieszych – 39 proc. punktów
  • seryjne systemy bezpieczeństwa – 32 proc.

Zobacz także: jak bezpieczne są auta elektryczne?

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

zobacz galerię

REKLAMA