REKLAMA

Nowe układy akumulatorów od Volkswagena

Volkswagen produkuje wysokonapięciowe układy akumulatorowe do wszystkich pojazdów koncernu skonstruowanych w oparciu o platformę MEB.

materiały prasowe
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 39 590 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Volkswagen ID.3 wyposażony wyłącznie w napęd elektryczny robi wrażenie zarówno pod względem dynamiki jazdy, jak i zasięgu. ID.3 to pierwszy z modeli skonstruowanych w oparciu o modułową platformę do budowy aut elektrycznych (MEB). Dzięki możliwości szybkiego ładowania prądem o mocy 100 kW jego akumulator w ciągu 30 minut można zasilić do poziomu wystarczającego do przejechania 290 km (według WLTP). Jest to możliwe dzięki akumulatorowi – najważniejszemu elementowi samochodu elektrycznego. W nowym ID.3 zastosowano akumulator wysokiego napięcia, przypominający kształtem tabliczkę czekolady. W jego wnętrzu znajduje się nawet 12 połączonych ze sobą modułów.

 

materiały prasowe
Akumulator elektrycznego VW ID.3 w pół godziny można naładować do poziomu umożliwiającego przejechanie 290 km

REKLAMA

 

Jak działa akumulator?

W układzie wysokonapięciowym wykorzystuje się cele litowo-jonowe, stosowane również w telefonach komórkowych i laptopach. Pojedyncza cela jest najmniejszym elementem układu – gromadzi energię, a następnie ją oddaje. W jednym module akumulatora znajdują się 24 cele. Liczba modułów, które tworzą układ, może być różna. Modułowa konstrukcja daje wiele możliwości – zależnie od liczby modułów zasięg auta może być mniejszy lub większy, stosownie do życzenia klientów. Zasadnicza struktura układu akumulatora jest jednak zawsze taka sama. Układ zastosowany w ID.3 składa się z 12 modułów. W systemie tym panuje napięcie 408 V – znacznie wyższe niż w domowym gniazdku prądu, w którym napięcie wynosi tylko 230 woltów.

 

materiały prasowe
Moduł wysokiego napięcia steruje przepływem energii pomiędzy akumulatorem a silnikiem elektrycznym w samochodzie

Moduł wysokiego napięcia steruje przepływem energii pomiędzy akumulatorem a silnikiem elektrycznym, zamieniając przy tym prąd stały (DC) zgromadzony w akumulatorze w przemienny (AC) służący do zasilania silnika. Jednocześnie instalacja elektryczna prądu stałego 12V za pomocą przetwornika DC/DC jest zaopatrywana w niskie napięcie. Akumulator może być ładowany prądem zmiennym o maksymalnej mocy 11 kW lub stałym o mocy do 125 kW.

 

materiały prasowe
Dzięki temu, że akumulator jest płaski i jest umieszczony w podłodze kabina auta elektrycznego może być dużo większa niż konwencjonalnego

REKLAMA

 

Centralny dystrybutor energii

Platforma MEB pozwala wykorzystać wszystkie możliwości techniczne, jakie stwarza elektryczny układ napędowy. Samochód elektryczny jest w zasadzie konstruowany wokół centralnego elementu, jaki stanowi akumulator, dzięki temu w pojeździe zawsze jest dostatecznie dużo miejsca, by zamontować „baterię” żądanej wielkości. Taki sposób konstrukcji ma liczne zalety ze względu na usytuowanie akumulatora i towarzyszących mu urządzeń. Płaski kształt i umieszczenie akumulatora w podłodze pojazdu sprawiają, że kabina auta elektrycznego może być dużo większa niż w konwencjonalnych samochodach. Aluminiowa obudowa „baterii”, której elementem jest rama wzmacniająca, chroni akumulator przed skutkami zderzenia pojazdu i zapewnia autu stabilność; jest przy tym lekka. Właściwości aerodynamiczne samochodu poprawia z kolei – także aluminiowa – płyta chroniąca akumulator od strony podwozia.

 

materiały prasowe
Platforma MEB pozwala wykorzystać wszystkie możliwości techniczne, jakie stwarza elektryczny układ napędowy

 

Nowe centrum w zakresie budowy akumulatorów

W zakładzie Volkswagen Group Components w Brunszwiku, w którym już od 2013 roku wytwarza się seryjnie akumulatory do aut elektrycznych, skonstruowano cały układ akumulatorów do aut powstających na platformie MEB, łącznie z hardware'em i oprogramowaniem. Na obszarze równym powierzchni dziewięciu boisk do piłki nożnej powstał nowy budynek wyposażony w najnowocześniejsze urządzenia techniczne do produkcji akumulatorów. W przyszłości w fabryce w Brunszwiku będzie powstawać każdego roku do 500 000 akumulatorów.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA