REKLAMA

Nowe uprawnienia z prawem jazdy kategorii B coraz bliżej

Rozszerzenie uprawnień dla kierowców z prawem jazdy kategorii B jest coraz bliżej. Nowa ustawa przeszła kolejny etap legislacyjny.

Harley-Davidson Freewheeler 2019 Materiały prasowe
Harley-Davidson Freewheeler 2019, fot. Harley-Davidson

Parlamentarzyści pracują nad zmianą ustawy, która sprawi, że kierowcy z prawem jazdy kategorii B będą mogli prowadzić nie tylko pojazdy samochodowe i motocykle do 125 cm sześc. pojemności skokowej, ale też trójkołowe motocykle.

Wcześniej ustawa przeszła jednogłośnie w sejmowym głosowaniu, zdobywając głosy wszystkich obecnych posłów. Nikt nie był przeciwny i nikt się nie wstrzymał. Teraz nowe zasady przeszły przez kolejny etap – Senackiej Komisji Infrastruktury, która zarekomendowała przyjęcie ustawy, bez wprowadzania do niej poprawek. Kiedy nowe zasady wejdą w życie? Stanie się to po upływie 30 dni od jej ogłoszenia.

W myśl nowych przepisów, prowadzenie trójkołowego motocykla z prawem jazdy kategorii B będzie możliwe pod pewnymi warunkami. Kierowca musi posiadać te uprawnienia od co najmniej trzech lat, czyli podobnie, jak w przypadku prowadzenia lekkich jednośladów do 125 cm sześc. pojemności skokowej.

REKLAMA

REKLAMA

Przypomnijmy w tym miejscu, że posiadając prawo jazdy kategorii B od co najmniej trzech lat, w myśl zmian dokonanych w połowie 2014 roku, kierowcy mogą prowadzić jednoślady z silnikiem do 125 cm sześc. pojemności skokowej, mocy do 11 kW i stosunku mocy do masy własnej nie większym niż 0,1 kW/kg.

Nowe zasady, które dotyczą motocykli trójkołowych, mają z założenia ułatwić życie osobom niepełnosprawnym, które nie mogą przystąpić do egzaminu na „motocyklowe” prawo jazdy kategorii A. Według informacji, jakie podał wiceszef ministerstwa infrastruktury Marek Chodkiewicz, obecnie około 600 osób chce skorzystać z takiej możliwości, a będzie ich na pewno więcej.

Obecnie, zgodnie z art. 125 ust. 3 ustawy o kierujących pojazdami, do pojazdów samochodowych zalicza się także motocykl zaopatrzony w silnik spalinowy o pojemności większej niż 50 cm sześc., dwukołowy lub z bocznym wózkiem, a także pojazdy trójkołowe o symetrycznym rozmieszczeniu kół.

REKLAMA

Obowiązujące przepisy pozwalają kierować trójkołowymi motocyklami kierowcom z prawem jazdy kategorii A, mającym ponad 21 lat. Z kolei posiadacze uprawnień dla kategorii A1 i A2 mogą prowadzić motocykle trójkołowe o mocy do 15 kW.

Pozytywnie na ten temat wypowiadają się środowiska zajmujące się problemami osób niepełnosprawnych. W ich mniemaniu są to zmiany na lepsze, bo zwiększą mobilność kierowców, którzy dotknięci są kalectwem.

Zobacz także: koniec bezkarnego cofania liczników

Z kolei politycy podnoszą argument o pozytywnym wpływie tych przepisów na gospodarkę, w związku ze zwiększeniem sprzedaży trójkołowych motocykli. Obecnie ich sprzedaż jest w Polsce marginalna.

Skala tematu trójkołowców nie jest na razie w Polsce znacząca, bo według informacji Ministerstwa Infrastruktury, w tej chwili w kraju, na blisko 1,4 zarejestrowanych motocykli jest zaledwie około 600 „trajek”. Przepisy, które wejdą w życie po pokonaniu wszystkich etapów legislacyjnych, mogą ten stan rzeczy znacząco zmienić.

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE

REKLAMA

REKLAMA