Nowe wyniki Euro NCAP – Toyota i BMW zgubiły gwiazdki

W najnowszej odsłonie testów zderzeniowych Euro NCAP rozbito siedem modeli, a ich wyniki są bardzo dobre. Jedynie dwa auta straciły po jednej gwiazdce, a powód to braki w wyposażeniu ocenianym przez organizację.

BMW i4 w teście Euro NCAP fot. Euro NCAP
BMW i4 w teście Euro NCAP

Siedem nowych modeli samochodów sprawdzono pod kątem bezpieczeństwa. Zajęła się tym organizacja Euro NCAP, która regularnie zaostrza kryteria oceny, przez co producenci często nie nadążają za spełnieniem wszystkich wymagań. Od pewnego czasu szczególne znaczenie dla ekspertów mają systemy bezpieczeństwa montowane już w standardzie i to właśnie w tym zakresie najczęściej gubią punkty testowane auta. Tak było i tym razem.

Testom zderzeniowym poddano siedem modeli:

  • Alfa Romeo Tonale
  • BMW i4
  • Cupra Born
  • Kia Sportage
  • Mercedes Klasy T
  • Mercedes Citan Tourer
  • Toyota Aygo X

Jak podaje raport po przeprowadzonych testach, niemal wszystkie modele uzyskały komplet gwiazdek, a dwa auta otrzymały po cztery gwiazdki. Zaskakujące może być, że jednym z nich jest elektryczny samochód klasy premium BMW i4. Drugi to z kolei nowy miejski crossover Toyota Aygo X. Co ciekawe, oba samochody straciły punkty w dziedzinie systemów bezpieczeństwa właśnie. Aygo X oferuje mniej zaawansowanych systemów, niż wymagają reguły Euro NCAP, zaś w przypadku BMW i4 punkty uciekły w kwestii działania systemów zapobiegających zderzeniu oraz na przykład brak hamulca pokolizyjnego.

Spośród testowanych modeli najlepszą ochronę dorosłych pasażerów oferuje Cupra Born oraz dwa kombivany Mercedesa (testowane jako jeden model, ze względu na konstrukcyjne podobieństwo). Nieźle wypadło też BMW i4 oraz Kia Sportage. W kategorii ochrony dzieci najlepiej poradziły sobie kombivany Mercedesa, a za nimi Cupra Born i BMW i4. Pieszych najlepiej chroni z kolei Toyota Aygo X przed Cuprą Born i BMW i4. Na koniec systemy bezpieczeństwa – tutaj najlepszą notę otrzymały oba Mercedesy przed Alfą Romeo Tonale.

Jak pokazują najnowsze wyniki, współczesne samochody oferują naprawdę wysoki poziom bezpieczeństwa, tak czynnego, jak i biernego. Mocna, stabilna konstrukcja i wyposażenie w systemy chroniące przed wypadkiem oraz w razie wypadku to cecha wspólna wszystkich testowanych samochodów. Dodajmy, że wyniki Euro NCAP nie powinny być traktowane jako jedyny wyznacznik poziomu bezpieczeństwa, bo przecież w zderzeniu „pięciogwiazdkowego” miejskiego auta z „trzygwiazdkowym” dużym SUV-em i tak zadziałają prawa fizyki, a komplet gwiazdek nie uratuje życia. Takie rankingi są jednak potrzebne do tego, by producenci dążyli do zapewnienia jak największego poziomu ochrony zarówno pasażerom, jak i innym uczestnikom ruchu.

Zobacz również:
REKLAMA