REKLAMA

Nowe wyniki testów Euro NCAP – Enyaq, ID.4, Sandero, Logan

Euro NCAP przebadało cztery modele – elektryczne Skodę Enyaq i VW ID.4 oraz budżetowe Dacie Sandero Stepway i Logan. Nie wszystko poszło po myśli producentów.

Dacia Sandero w teście Euro NCAP fot. Euro NCAP
Dacia Sandero w teście Euro NCAP
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 32 900 PLN
Dostępne nadwozia: kombi-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Dacia Logan i Sandero na dwie gwiazdki

Zacznijmy od tego, że dwa z rozbitych modeli otrzymały wynik zaledwie dwóch gwiazdek na pięć możliwych. Nietrudno zgadnąć, że chodzi o dwa modele Dacii – budżetowe samochody segmentu B. Ale czy dwie gwiazdki oznaczają, że te pojazdy nie nadają się do jazdy, że przy najmniejszym uderzeniu nie ochronią pasażerów i że „strach tym jeździć”? Oczywiście, że nie. Nowe Sandero i Logan powstają na platformie dzielonej z Clio, który uzyskał pięć gwiazdek. Zawiodło co innego.

REKLAMA

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Trzeba zaznaczyć, że organizacja Euro NCAP regularnie zmienia i zaostrza wymagania stawiane producentom, a ci z kolei, projektując swoje samochody, dopracowują je także pod kątem tych konkretnych wymagań. Bo przecież pięć gwiazdek brzmi dumnie i pomaga sprzedawać auta jako superbezpieczne, dlatego trzeba je tak skonstruować i wyposażyć, żeby Euro NCAP nie miało się do czego przyczepić. Problem jednak w tym, że Dacia oferuje auta budżetowe, a wyposażenie ich we wszystko to, czego wymaga Euro NCAP, podniosłoby cenę do poziomu właśnie Clio. A nie o to chodzi.

Dacia Sandero w teście Euro NCAPfot. Euro NCAP
Dacia Sandero w teście Euro NCAP

W ostatnich latach ogromną wagę przywiązuje się do wyposażenia testowanych pojazdów w zaawansowane systemy bezpieczeństwa, a brak któregoś z nich lub ograniczone działanie powoduje utratę cennych punktów. Tak też jest w przypadku obu nowych Dacii, które dwie gwiazdki utraciły za brak choćby systemu zapobiegającego potrąceniu pieszego podczas cofania. Punkty uciekły też przez brak mocowania ISOFIX na… przednim fotelu, a także za braki w kwestii systemów awaryjnego hamowania, które nie wykrywają pieszych i rowerzystów, choć sprawdzają się przy ochronie przed uderzeniem w inny pojazd.

Ogólną ocenę, jak skomentowali eksperci Euro NCAP, pogarsza też fakt, że obie Dacie są… lekkie, a to oczywiście zapewnia mniejszą absorbcję energii, niż w przypadku pojazdu bardziej masywnego. W tym miejscu przypomina się sytuacja sprzed czterech lat, kiedy przetestowano Fiata Punto. Nie zdobył on wówczas ani jednej gwiazdki, choć sama ochrona pasażerów została oceniona na dwie gwiazdki, co jak na konstrukcję sięgającą tak naprawdę 2005 roku, nie było wielkim zaskoczeniem - ani na plus, ani na minus. Zero gwiazdek Punto w 2017 roku to „wina” braku wymaganych systemów bezpieczeństwa. Co ciekawe, w 2005 roku niemalże to samo Punto, przynajmniej pod względem konstrukcji, otrzymało pięć gwiazdek za ochronę dorosłych pasażerów. To pokazuje, jak ewoluuje zarówno bezpieczeństwo oferowane przez samochody, jak i wymagania stawiane przez Euro NCAP.

Podsumowując, w kwestii bezpieczeństwa biernego, poziom ochrony oferowany przez obie Dacie to przyzwoite cztery gwiazdki. Punktacja dla Dacii Sandero i Dacii Logan wygląda następująco:

  • Dacia Sandero Stepway/Logan
  • Liczba gwiazdek: 2/5
  • Ochrona dorosłych pasażerów: 70%
  • Ochrona dzieci: 72%
  • Ochrona pieszych: 41%
  • Systemy bezpieczeństwa: 42%

Skoda Enyaq iV i Volkswagen ID.4 na pięć gwiazdek

W przypadku bliźniaczych konstrukcji elektrycznych modeli Grupy Volkswagen – Skody Enyaq iV i Volkswagena ID.4 – rezultaty to pięć gwiazdek na pięć możliwych. Sporej wielkości samochody, wyposażone w szereg systemów bezpieczeństwa, poduszek powietrznych i innych elementów, ocenione zostały wysoko. Punktacja wygląda jak poniżej:

Skoda Enyaq iV w teście Euro NCAPfot. Euro NCAP
Skoda Enyaq iV w teście Euro NCAP
  • Skoda Enyaq iV
  • Liczba gwiazdek: 5/5
  • Ochrona dorosłych pasażerów: 94%
  • Ochrona dzieci: 89%
  • Ochrona pieszych: 71%
  • Systemy bezpieczeństwa: 82%

Volkswagen ID.4 w teście Euro NCAPfot. Euro NCAP
Volkswagen ID.4 w teście Euro NCAP
  • Volkswagen ID.4
  • Liczba gwiazdek: 5/5
  • Ochrona dorosłych pasażerów: 93%
  • Ochrona dzieci: 89%
  • Ochrona pieszych: 76%
  • Systemy bezpieczeństwa: 85%

 

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA