Automatyczna zmiana natężenia światła przy wjeździe do tunelu czy po zapadnięciu zmroku, aktywacja wycieraczek przedniej szyby, sterowanie klimatyzacją przez dopasowanie jej ustawień do potrzeb podróżnych i zapobieganie parowaniu przedniej szyby – to wszystko możliwości nowych funkcji, bazujących na danych z inteligentnych czujników.
W nowoczesnych samochodach wszystkie te funkcje są obsługiwane przez jeden moduł z wieloma czujnikami. Skoda na przykład stosuje moduł, który znajduje się na przedniej szybie w obudowie lusterka wstecznego i jest chroniony ceramiczną osłoną. Powierzchnia czujnika pokryta jest warstwą żelu zapewniającą doskonały kontakt ze szkłem i zabezpieczającą przed cząstkami kurzu. Jeśli przednia szyba wymaga wymiany, warstwa żelu jest zastępowana nową, aby można było ponownie użyć oryginalnego czujnika.
Głosuj w konkursie Best Cars 2021 i wygraj Subaru Forester
Inteligentny czujnik RLFS
Czujniki modułu RLFS (j. niem.: Regen, Licht, Feuchte, Sonne – deszcz, światło, wilgoć, słońce) skanują zarówno parametry otoczenia, jak i wnętrza, takie jak: oświetlenia przed i nad samochodem, wykrywają wodę na przedniej szybie, jej temperaturę, intensywność światła słonecznego, względną wilgotność wewnętrzna i punktu rosy. Następnie dane są przetwarzane i oceniane przez centralną jednostkę sterującą samochodu. Jednostka ta wysyła instrukcje do innych jednostek, które sterują odpowiednimi funkcjami, takimi jak włączanie reflektorów, aktywacja wycieraczek przednich szyb lub regulacja ustawień klimatyzacji.
Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!
Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!
Komentarze