[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.3

Nowości Audi, BMW i Mercedesa 2019

W każdej niszy jeden model, nowe rodzaje układów napędowych, nowe technologie multimedialne i odważna stylistyka – Mercedes wytycza kierunek, a jego sprzedaż rośnie. Czy BMW i Audi go dogonią?

Pozycję globalnego lidera wśród marek premium Mercedes wypracował sobie konsekwentną polityką. Dzisiaj w każdej rynkowej niszy parkuje jakiś model z gwiazdą na masce, inżynierowie pracują nad silnikami spalinowymi nie zanieczyszczającymi środowiska i nad strategią nowej marki aut elektrycznych – EQ. I wchodzą na coraz wyższy poziom w dziedzinie systemów łączności samochodu z otoczeniem. Oferując do swoich aut mnóstwo systemów asystujących, Mercedes wypracował sobie wizerunek marki produkującej wyjątkowo bezpieczne samochody, a dzięki pneumatycznemu zawieszeniu (w opcji) – także nadzwyczajnie komfortowych. Wynik? W 2017 roku sprzedaż wzrosła do 2,4 miliona egzemplarzy (włącznie z modelami Smarta).

Miliony i procenty

Sprzedaż Audi – obok BMW największego konkurenta Mercedesa – zwiększyła się o 0,6%, do 1,9 miliona aut, BMW odnotowało przyrost w wysokości 4,2%, do 2,1 miliona samochodów. Zwłaszcza dla Audi przekonanie klientów, żeby zamiast Mercedesa, kupili model ich marki, będzie dużym wyzwaniem. Z kolei BMW musi jak najszybciej wrócić na pozycję lidera w dziedzinie silników i multimediów, bo to dla miłośników tej marki są najważniejsze kryteria zakupu.

Zobacz także: nadchodzące nowości Skody

Silniki i zawieszenie
Mercedes
W sprzedaży już znalazły się auta z silnikami nowej generacji (4- i 6-cylindrowymi), wysokoprężnymi i benzynowymi, przy czym te drugie pojawiły się także pod postacią tzw. łagodnej hybrydy (np. w E 350 Coupé i CLS 400). Nowy GLE ma aktywne zawieszenie najnowszej generacji.
BMW
Zapowiedziana  hybryda z silnikiem Diesla zadebiutuje najwcześniej w 2019 roku. Jednostka modelu 520d emituje tylko 28 mg tlenku azotu na 1 km (norma Euro 6d dopuszcza 128 mg/km).
Audi
Podczas premiery nowego A8 pod koniec 2017 roku Audi zapowiedziało wprowadzenie nowego rodzaju zawieszeń – ale do dzisiaj ich nie ma. Są natomiast hybrydowe zespoły napędowe, także w przystępnej cenowo odmianie 12V w A4.

 

 

REKLAMA

REKLAMA

Systemy asystujące

Audi i Mercedes już zmieniły, a BMW właśnie zmienia rodzaj obsługi sytemu multimedialnego. W nowym X5 właśnie debiutuje nowy system (7.0), bazujący na ekranie dotykowym. Pokrętło iDrive jest jednak nadal stosowane, bo można z niego korzystać intuicyjnie, nie odrywając wzroku od drogi. Z kolei Mercedes i Audi całkowicie zrezygnowały z tego rodzaju kontrolera, stawiając wyłącznie na dotykowy ekran i sterowanie głosem.

W BMW zależnie od wybranego przez kierowcę urządzenia zmienia się obraz na ekranie. Jeśli np. zechce on wpisać adres do nawigacji, korzystając z ekranu dotykowego, ukaże się na nim klawiatura, a jeśli w tym samym celu sięgnie do pokrętła, automatycznie pojawi się okręg z literkami do wyboru. Cyfrowy wyświetlacz przed kierowcą nie będzie już imitował analogowych zegarów, dzięki temu zostanie na nim miejsce na większą mapę oraz wskazówki systemu nawigacji, czy na informacje na temat działania systemów asystujących.

W tej ostatniej dziedzinie BMW także wprowadzi nowości. Wystarczy, że kierowca nowego X5 na ekranie, na którym jest wyświetlany obraz z kamery umieszczonej z tyłu auta wskaże, w którym miejscu powinien zaparkować samochód, system automatycznego parkowania zrobi to samodzielnie za niego. Z kolei jeśli kierowca będzie musiał cofnąć auto na wąskiej drodze, również załatwi to za niego system asystujący. X5 „zapamiętuje” ruchy kierownicy, jakie kierowca wykonywał przez ostatnie 50 metrów i dzięki temu potrafi się samodzielnie wycofać po własnych śladach, korzystając ze wsparcia np. czujników parkowania.

System wspomagający jazdę w korku będzie w przyszłości automatycznie wprawiał auto w ruch także po dłuższym postoju w zatorze drogowym – pod warunkiem, że kierowca patrzy na drogę. Skontroluje to specjalnie w tym celu zainstalowana kamera. Także bez dodatkowego potwierdzenia ze strony kierowcy system ACC będzie automatycznie uwzględniał ograniczenia prędkości.

Topnieje przewaga Audi w dziedzinie jazdy autonomicznej tzw. „poziomu 3”
(czyli takiego, który pozwala na zdjęcie rąk z kierownicy i oderwanie wzroku od drogi). Chociaż system umożliwiający samodzielne poruszanie się samochodu jest już gotowy, jego homologacja w Unii Europejskiej przeciągnie się, dlatego nie będzie montowany seryjnie co najmniej do tego roku. Na rok 2021 wszystkie trzy marki zapowiedziały wprowadzenie „autostradowego pilota”, który umożliwi automatyczną jazdę z prędkością do 130 km/h. Procedurę homologacyjną musi też przejść Mercedes w związku z wprowadzeniem systemu Digital Light. W nowych reflektorach znajduje się 1,3 miliona mikroluster (w każdym), dzięki którym strumieniem światła można sterować, dopasowując go optymalnie do sytuacji na drodze. Ponadto Digital Light wyświetla na asfalcie różne symbole, np. ostrzegające o gołoledzi. Nowe reflektory pojawią się najpierw w małej serii w Maybachu, a w 2020 roku będą dostępne w nowej limuzynie klasy S.

Mercedes

Studyjny Maybach – Vision Ulimate Luxury – pokazuje, że Mercedes zamierza montować w kokpicie dwa ekrany i touchpada Reflektory Digital Light dzięki 1,3 mln punktów potrafią tak dokładnie rozdzielać strumień światła, że możliwa staje się nawet projekcja znaków graficznych na drodze

Audi

Działające mechanicznie przyciski znikają z samochodów Audi, touchpad do wpisywania adresów w nawigacji również Jego zadanie przejmie ekran umieszczony nisko na środkowej konsoli. System wspomagający jazdę w korku (Audi AI) czeka jeszcze na homologację

BMW

Marka nie rezygnuje z pokrętła systemu iDrive, jednak cyfrowe wskaźniki i główny ekran będą miały nową formę Do obsługi różnych funkcji auta posłuży przede wszystkim ekran dotykowy
Model X7 pozwala przekonać się, jak będą wyglądać multimedia w nowych autach BMW

REKLAMA

Mocne wersje

Dyskusja o ograniczeniu emisji spalin trwa, ale bynajmniej nie widać, żeby wpływała na upodobania kierowców – moda na samochody z mocnymi silnikami, w tym SUV-y, trwa. I pod tym względem Audi wypada słabo. Zmiany w koncernie VW i w samym Audi przyhamowały prace nad nowymi modelami. W tym roku ma się to zmienić. Audi Sport wprowadzi model RS Q2 z czterocylindrowym silnikiem TFSI o mocy 340 KM oraz RS Q5 wyposażone w jednostkę V6 biturbo (450 KM), jaką mają dzisiaj modele RS 4/RS 5.

Zobacz także: nowe Audi S6 i S7 z napędem TDI

BMW z kolei pilnie pracuje nad modelami niezwykle ważnymi dla M GmbH, czyli M3 i M4. Sztywniejsze nadwozie nowych mocnych BMW pozwala na takie zestrojenie układu jezdnego, żeby M3 i M4 miały jeszcze bardziej sportowe właściwości jezdne, ale też żeby ich zawieszenie zapewniało pasażerom wysoki komfort.

W AMG pracują tymczasem nad elektryfikacją kilku modeli, na przykład takich jak GLE 53. Kolejne kroki to hybrydowy zespół napędowy w czterodrzwiowym GT, dostępny prawdopodobnie od 2020 roku. Dla wielkości sprzedaży szczególne znaczenie ma natomiast nowy model kompaktowy – następca A 45 będzie nosił oznaczenie A 50, pojawi się w 2019 roku i dostanie silnik o mocy około 400 KM.

Audi RS Q5 BMW M4 Coupe Mercedes AMG A 50 

Nie widać, żeby dyskusja o poziomie emisji dużych i mocnych silników wpływała na upodobania klientów

Podsumowanie

Wygląda na to, że BMW, a zwłaszcza Audi, muszą się mocno postarać, żeby dogonić Mercedesa. M.in. dzięki takim modelem jak elektryczny e-tron, marka stopniowo zapełnia lukratywne rynkowe nisze. BMW najczęściej ma już w nich swojego przedstawiciela, jednak zostało nieco w tyle w dziedzinach, które tradycyjnie stanowiły o sile firmy – pod względem jednostek napędowych i szeroko rozumianej łączności internetowej ze światem zewnętrznym umożliwiającej m.in. tworzenie wyrafinowanych systemów asystujących. Pod tym względem mocną pozycję BMW  mają przywrócić „ósemka” i X5. A co z silnikami? Nic pewnego nie wiadomo. Za to Mercedes wprowadza nowe jednostki napędowe od aut największych w dół oferty, a nowy system multimedialny w odwrotnym kierunku. Poza tym prezentuje kolejne, budzące emocje modele, jak czterodrzwiowe AMG.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij