Nowy Ford Mustang – wersja ostatnia, poprawiona

Ford Mustang doczekał się nowego wcielenia, które prawdopodobnie jest ostatnim spalinowym Mustangiem w historii. Auto przeszło ewolucyjne zmiany, ale ważne, że zostaje silnik V8 i pojawiło się kilka ciekawych funkcji.

Ford Mustang 2023 fot. materiały prasowe
Ford Mustang 2023
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 244 200 PLN
Dostępne nadwozia: cabrio-2, coupe-3
SPRAWDŹ OFERTY

Ford zaprezentował nowego Mustanga, wprowadzając modyfikacje, które przywodzą na myśl bardziej gruntowny face lifting, niż premierę nowej generacji. Tak czy inaczej, podobnie przecież jak w przypadku Porsche 911, w tym modelu zawsze chodzi o poprawianie ideału, niż rewolucję. Charakterystyczna sylwetka coupe została niemalże nietknięta, choć z zewnątrz samochód zyskał odświeżony wygląd. Nowe, smuklejsze reflektory i potężny grill, a z tyłu mniejsze lampy to najważniejsze elementy widoczne na pierwszy rzut oka, przy czym teraz wersje 2.3 EcoBoost oraz GT z silnikiem V8 odróżnić będzie można po innej stylistyce przodu – z większymi i bardziej agresywnymi wlotami powietrza w tej drugiej odmianie. W środku nowy Mustang ma natomiast całkowicie przeprojektowany cyfrowy kokpit.

Ford Mustang 2023fot. materiały prasowe
Ford Mustang 2023

Pod maską – bez wielkich zmian, choć z ulepszeniami – pozostaje zarówno silnik V8 w wersji GT, jak i znany dobrze 2,3-litrowy EcoBoost. Zobaczmy zatem, co nowego w nowym Mustangu, szczególnie że po 58 latach produkcji i sprzedaniu 10 milionów egzemplarzy Ford zbliża się do momentu, w którym Mustang nie będzie już tym samym modelem i dźwięk V8 będzie mógł co najwyżej popłynąć z głośnika. Póki co jest dobrze, nie brakuje ciekawych gadżetów, jak choćby możliwości wykonania efektownej „przegazówki” na postoju. Teraz zaimponować znajomym można będzie stojąc obok auta i wykorzystując przycisk na kluczyku. To się nazywa szpan!

Ford Mustang 2023fot. materiały prasowe
Ford Mustang 2023

Ford Mustang 2022 – co nowego?

Ford nie przedstawił na razie dokładnych danych dotyczących wartości mocy, momentu obrotowego czy osiągów nowego Mustanga, ale wiemy, że na przykład w Mustangu GT z silnikiem V8 zastosowano sporo modyfikacji. Nowy jest układ dolotowy z podwójnym kolektorem i podwójnym korpusem przepustnicy, co minimalizuje straty i umożliwia większy przepływ strumienia powietrza. W zależności od warunków jazdy, osiągi samochodu mogą być konfigurowane przez nawet sześć trybów jazdy: Normal, Sport, Slippery, Drag, Track 2 oraz tryb z wieloma dostępnymi profilami. Lepsza ma być przy tym responsywność napędu, a usprawnione przełożenie układu kierowniczego zapewni lepszą dynamikę podczas pokonywania zakrętów.
GT występuje przy tym, do wyboru, z 10-biegową automatyczną skrzynią biegów Forda lub sześciobiegową skrzynią manualną.

Ford Mustang 2023fot. materiały prasowe
Ford Mustang 2023

Lista elementów dostępnego w standardzie pakietu Performance Pack obejmuje:

  • 19-calowe felgi aluminiowe,
  • sportowy mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu,
  • 19-calowe hamulce Brembo,
  • aktywny układ wydechowy z zaworami Active Valve, który pozwala dostosować intensywność dźwięku do preferencji i stylu jazdy.

Opcjonalne aktywne zawieszenie MagneRide 3 monitoruje warunki pracy amortyzatorów tysiąc razy na sekundę i elektronicznie zmienia własności magnetoreologicznego oleju w amortyzatorach, dopasowując intensywność tłumienia do warunków drogowych.

Ford Mustang 2023fot. materiały prasowe
Ford Mustang 2023

W środku najbardziej zauważalna jest rezygnacja z tradycyjnej dla tego modelu górnej części dwurzędowej deski rozdzielczej, która ustąpiła miejsca gładkiej, pokrytej szkłem, otwartej konsoli środkowej, będącej centrum zarządzania systemami. Za nową, grubszą kierownicą o płaskim profilu mieści się 12,4-calowy cyfrowy zestaw wskaźników, zaprogramowany do wyświetlania różnych motywów, a także nowe, konfigurowalne zegary dla różnych trybów jazdy. Cyfrowy kokpit płynnie przechodzi w 13,2-calowy zestaw konsoli środkowej z systemem SYNC4, ustawiony pod kątem do kierowcy za tą samą przezroczystą taflą.

Ford Mustang 2023fot. materiały prasowe
Ford Mustang 2023

Nowy Mustang Dark Horse na tor

Wraz z nowym Mustangiem GT debiutuje wersja Mustang Dark Horse, przeznaczona do jazdy na torze. Sercem jest mocniejsza wersja nowego silnika V8 Gen IV z nowymi wałkami rozrządu i z podwójną przepustnicą, która dostarcza dwa razy więcej powietrza do silnika. Dark Horse jest standardowo wyposażony w sześciobiegową manualną skrzynię biegów TREMEC z tytanową kulką na dźwigni zmiany biegów drukowaną w 3D, dostępną wyłącznie dla tego modelu lub z 10-biegową automatyczną skrzynię biegów Forda z zamontowanymi przy kierownicy łopatkami, umożliwiającymi dynamiczną zmianę biegów.

Ford Mustang Dark Horse 2023fot. materiały prasowe
Ford Mustang Dark Horse 2023

Mustang Dark Horse jest standardowo wyposażony w Pakiet Performance, składający się z elementów zwiększających szanse w wyścigach „Track Sprint”. Kluczowymi podzespołami są tu:

  • dodatkowa chłodnica oleju silnikowego,
  • chłodnica oleju przekładniowego (w przypadku automatycznej skrzyni biegów),
  • charakterystyczna dla tej wersji, lżejsza chłodnica silnika z większym odrzutem ciepła,
  • wydajniejsze wentylatory chłodzące, które zwiększają wytrzymałość i regenerację,
  • chłodnica tylnej osi.

Ford Mustang Dark Horse 2023fot. materiały prasowe
Ford Mustang Dark Horse 2023

Standardowy mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu Torsen poprawia trakcję podczas przyspieszania i w zakrętach, a aktywne zawieszenie MagneRide jest standardem niezbędnym dla utrzymania wysokich osiągów w warunkach drogowych i torowych. Pakiet obejmuje również zmiany podwozia:

  • większe tylne drążki stabilizacyjne,
  • wytrzymałe przednie amortyzatory,
  • 19-calowe przednie hamulce Brembo o stałych tłokach z większymi wirnikami,
  • rozpórkę usztywnienia kolumn amortyzatora,
  • tylną klatkę nadwozia z firmy K-Brace,
  • koła o różnych szerokościach (19 x 9 cali z przodu i 19 x 9,5 cala z tyłu),
  • opony Pirelli P Zero PZ4.

Ford Mustang Dark Horse 2023fot. materiały prasowe
Ford Mustang Dark Horse 2023

Elektroniczny hamulec driftowy to kolejna ciekawa rzecz w nowym Mustangu, bo wprowadza ona nową technologię na tor wyścigowy, otwierając przed Mustangiem możliwości driftu z napędem na tylne koła, przy zachowaniu funkcjonalności tradycyjnego, mechanicznego hamulca ręcznego. System został zaprojektowany zarówno z myślą o początkujących kierowcach, którzy chcą poprawiać swoje umiejętności driftu, jak i o kierowcach doświadczonych, którzy otrzymują rozwiązanie gotowe do startu w zawodach.

Mustang Dark Horse wyróżnia się też wyglądem. Z przodu odważna grafika z efektem cienia otacza przyciemnione klosze reflektorów LED, które uzupełnia błyszczący czarny grill z trapezoidalnymi otworami i przeprojektowany dolny przedni zderzak z błyszczącymi „kłami”. Dolne listwy boczne, nieruchomy tylny spojler, oryginalny dyfuzor, nawiązujący do stylu wyścigów oraz przyciemnione poczwórne końcówki układu wydechowego dopełniają efektu całości.
Wprowadzenie na rynek wersji Dark Horse to preludium sportowych startów Mustangów, które będą konkurować na świecie w różnych seriach, w tym GT3, GT4 i NASCAR.

Zobacz także:
REKLAMA