REKLAMA

Nowy Nissan Qashqai – hybryda zamiast diesla

Nissan Qashqai zostanie ujawniony za kilka tygodni, ale już dziś wiemy wszystko o jego napędzie. Tak, jak można było się spodziewać – Diesla zastąpi nietypowa hybryda.

Nissan Qashqai 2021 Ilustracja: Paweł Krzyśków
Nissan Qashqai 2021 – wizualizacja
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 96 430 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Od czasu swojego debiutu w 2006 roku Nissan Qashqai jest jednym z najpopularniejszych kompaktowych SUV-ów w Europie, dlatego też jego premiera to spore wydarzenie. Niedługo poznamy model trzeciej generacji, który wprowadzi sporo innowacji, również w przypadku układów napędowych. W ofercie zabraknie silnika Diesla, co Nissan tłumaczy polityką marki, która zrobiła ostatnio mocny skręt w stronę elektromobilności – między innymi za sprawą nowego Qashqaia, Japończycy chcą sprawić, że połowa wszystkich samochodów marki sprzedawanych w Europie, będzie napędzana silnikami z jakąś formą elektryfikacji. Teraz wiemy już o co chodziło.

Nowy Nissan Qashqai – silnik 1.3 z układem „łagodnej hybrydy”

Jednostka 1.3 z turbosprężarką już dzisiaj jest obecna w ofercie Nissana Qashqaia – to silnik stworzony przez Renault w kooperacji z Mercedesem – ale w nowym modelu została zmodyfikowana (wprowadzono ok. 50 zmian), a do pary otrzymała układ „łagodnej hybrydy”, czyli najpopularniejszą dzisiaj formę elektryfikacji napędu. Niestety, w Nissanie nie zdecydowano się na wykorzystania instalacji 48-woltowej (w dużym skrócie – mocniejszej), ale postawiono na 12-woltową (w skrócie – znacznie tańszą). W rezultacie cena samochodu z tym silnikiem ma być relatywnie przystępna, a układ waży tylko 22 kg.

Nissan Qashqai 2021materiały prasowe
Nissan Qashqai 2021

Jakie korzyści płyną z obecności podzespołów „łagodnej hybrydy”? Po pierwsze wyższe parametry układu napędowego. Wzmocniona instalacja (czytaj: będąca w stanie przesyłać prąd o wyższej mocy) zasila niewielki silniczek elektryczny (jednocześnie zastępuje on alternator i rozrusznik), który podczas rozpędzania dorzuca nieco siły napędowej, wspomagając jednostkę benzynową. O jakich wartościach mówimy? Dokładnie 6 Nm momentu obrotowego. Niewiele, bo w wielu tego typu autach jest to wartość 50 Nm i wyższa. Warto natomiast podkreślić, że taki „kopniaczek” siły napędowej dostępny jest podczas przyspieszania nawet przez 20 sekund, a to dość długo, patrząc na rywali. Taki „dopalacz” działa w zakresie prędkości 20-110 km/h.

W tak zelektryfikowanym napędzie zazwyczaj nie chodzi o to, żeby auto lepiej przyspieszało, ale żeby silnik elektryczny przejął część obciążenia, a tym samym zmniejszył zużycie paliwa przez silnika spalinowy. Obecność wzmocnionej instalacji elektrycznej i nieco bardziej pojemnego niż dotychczas akumulatora litowo-jonowego sprawia, że samochód zyskał też inne rozwiązania. Podczas zwalniania, kiedy prędkość spadnie poniżej 18 km/h, silnik benzynowy jest wyłączany (to rozbudowana funkcja systemu start&stop). Skąd bierze się energia do zasilania małego silnika elektrycznego oraz odbiorników pokładowych i systemów bezpieczeństwa (gdy wyłączany jest silnik spalinowy)? Akumulator jest ładowany dzięki funkcji odzyskiwania energii podczas hamowania.

Nissan Qashqai 2021materiały prasowe
Nissan Qashqai 2021

REKLAMA

REKLAMA

W nowy Nissanie Qashqaiu pojawią się również dwie inne nowości – ulepszony napęd na cztery koła i poprawiona przekładnia bezstopniowa. Napęd ma teraz szybszy moduł sterujący, dzięki czemu pięciokrotnie skrócił się jego czas reakcji na poślizg kół i szybkość dołączania napędu tylnej osi. Druga nowość to przekładnia, która ma dwie pompy oleju – standardową plus dodatkową elektryczna. Jedna odpowiedzialna jest za zapewnienie płynnego działania skrzyni, zadaniem drugiej (elektrycznej) jest przyspieszenie reakcji przekładni na mocne wciśnięcie gazu.

Nissan Qashqai 2021materiały prasowe
Nissan Qashqai 2021

Czterocylindrowy silnik 1.3 turbo z układem „łagodnej hybrydy” to jedyna typowo spalinowa jednostka napędowa, jaką znajdziemy pod maską Nissana Qashqaia, występuje jednak w dwóch wariantach – o mocy 140 i 160 KM. Mocniejszy wariant osiąga też 270 Nm momentu obrotowego. Poza nią nie będzie oferowany ani silnik wysokoprężny, ani benzynowy bez wspomagania elektrycznością. Pojawi się natomiast rewolucyjny napęd – e-POWER.

Nowy Nissan Qashqai – e-POWER, czyli napęd elektryczny?

Najważniejszą nowością jest zelektryfikowany napęd, którego nietypowa konstrukcja sprawia, że Nissan robi szpagat między nazywaniem go samochodem elektrycznym i hybrydowym – w rezultacie umywa ręce od nazywania rzeczy po i mieniu, używa stwierdzenia „napęd e-POWER”. Skąd takie komplikacje? Stąd, że Qashqai otrzyma podzespoły samochodu hybrydowego, ale podczas jazdy koła w ruch będzie wprawiać tylko energia elektryczna – jak w z pojazdach elektrycznych właśnie.

Nissan Qashqai 2021materiały prasowe
Nissan Qashqai 2021

REKLAMA

Nissan Qashqai z takim napędem otrzyma silnik benzynowy 1.5 oraz jednostkę elektryczną – w rezultacie model ten dysponuje mocą 190 KM i 330 Nm momentu obrotowego. Siła napędowa będzie dostępna od najniższych obrotów właśnie dlatego, że za napędzanie kół odpowiadać będzie tylko silnik karmiony elektronami, natomiast ten benzynowy ma za zadanie jedynie napędzać prądnice, która wytworzy prąd elektryczny dla akumulatora litowo-jonowego.

Nissan Qashqai 2021materiały prasowe
Nissan Qashqai 2021

Takie połączenie daje dwie ciekawe cechy. Po pierwsze samochód będzie prowadził się tak, jak auto elektryczne, więc jazda nim ma być płynna i przyjemna w znacznie większym stopniu niż w tzw. klasycznych hybrydach, gdzie obowiązek napędzania kół rozkłada się pomiędzy oba rodzaje silników. Po drugie, dzięki temu że silnik benzynowy napędza prądnice i wytwarza prąd, a nie napędza koła w samochodzie, zużycie paliwa ma być niższe, bo i motor ten będzie miał do wykonania mniej obciążającą pracę.

Samochód otrzyma akumulator pracujący na podobnej zasadzie jak w tzw. klasycznych hybrydach, czyli o relatywnie niewielkiej pojemności, więc jazda w trybie czysto elektrycznym (bez uruchamiania silnika benzynowego) będzie możliwa tylko na dystansie ok. 2 km – po tym czasie uruchomi się jednostka spalinowa, aby wytwarzać prąd. To sprawia, że hałas pracy silnika będzie słyszalny, przy czym jego prędkość obrotowa ma rosnąć razem z prędkością jazdy, więc auto nie będzie hałasowało jak hybrydy z przekładniami bezstopniowymi. Nissan chwali się też, że wnętrze Qashqaia zostanie nadzwyczajnie wyciszone.

Nissan Qashqai 2021materiały prasowe
Nissan Qashqai 2021

Rezultat? 5,3 l/100 km, co nie jest wynikiem tak dobrym jak w hybrydach typu plug-in, ale przewagą tego napędu ma być fakt, że Qashqai będzie takie spalanie uzyskiwał regularnie, bo do tego nie jest potrzebne doładowywanie akumulatorów z zewnętrznego źródła energii. Technologia e-POWER to autorski projekt Nissana, od kilku lat stosowany w modelach na rynek japoński, a nie wyrób koncernu Nissan-Renault-Mitsubishi – z tego powodu napęd ten nie ma wspólnego nic z układem E-Tech stosowanym w autach francuskiej marki, a i napęd e-POWER nie trafi do innych samochodów niż produkcji Nissana. Debiut nowego Qashqaia już za kilka tygodni.

Zobacz także:

Zobacz także:

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE

REKLAMA

REKLAMA