Nowy odcinek A1 oddany do użytku, kolejne niebawem

Od 19 listopada 2021 roku między węzłami Tuszyn i Piotrków Trybunalski Zachód, kierowcy będą mieli do dyspozycji obie jezdnie autostrady A1! To 12 km autostrady o trzech pasach ruchu.

Autostrada A1 fot. GDDKiA/Krzysztof Nalewajko
Autostrada A1
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 91 400 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Otwarcie ruchu na autostradzie A1 między węzłami Tuszyn i Piotrków Trybunalski Zachód oznacza, że od skrzyżowania z S8 w kierunku Łodzi kierowcy zyskali 12 km jezdni autostradowej o trzech pasach ruchu, a w kierunku odwrotnym będą dostępne dwa pasy ruchu. Pełny przekrój zachodniej jezdni (na Częstochowę) będzie dostępny przed końcem roku – informuje GDDKiA w specjalnym komunikacie.

REKLAMA

Przełożenie ruchu umożliwia wykonawcy tego odcinka wykonanie na jezdni w kierunku Piotrkowa Trybunalskiego docelowego oznakowania poziomego, naprawę barier energochłonnych i uzupełnienie ekranów akustycznych. Na końcu zostaną zdemontowane bariery, które do tej pory rozdzielały przeciwne pasy ruchu na tej jezdni.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

16 km autostrady A1 do końca roku

GDDKiA podaje również, że do połowy grudnia zostaną oddane do użytkowania kolejne trzy kilometry trasy A1. Chodzi o odcinek między węzłami Piotrków Trybunalski Zachód i Piotrków Trybunalski Południe, gdzie kierowcy pojadą całą szerokością jezdni w kierunku Łodzi, a w kierunku odwrotnym dwoma pasami. W ciągu kolejnych dwóch tygodni udostępnione zostaną z kolei pozostałe pasy ruchu i kierowcy będą w pełni korzystali z całego, blisko 16-kilometrowego odcinka od Tuszyna do Piotrkowa Trybunalskiego.

Autostrada A1fot. GDDKiA/Krzysztof Nalewajko
Autostrada A1

Autostrada A1 w budowie – zmiany na innych odcinkach

Jak czytamy w komunikacie, jeszcze przed końcem roku podobne zmiany w organizacji ruchu planowane są także na odcinku Kamieńsk – Radomsko. Kierowcy skorzystają z pełnego, trzypasmowego przekroju jezdni w kierunku Częstochowy, a chwilę później także na jezdni w kierunku Łodzi. Trzema pasami ruchu w kierunku Łodzi pojedziemy również na udostępnionym jako pierwszym, w przekroju dwujezdniowym, 13-kilometrowym odcinku od Radomska do Kruszyny na terenie woj. śląskiego.

Także przed końcem roku udostępniona zostanie druga jezdnia od Kruszyny do początku obwodnicy Częstochowy, wraz z drugim wiaduktem nad linią kolejową w sąsiedztwie węzła Częstochowa Północ. Na tym fragmencie kierowcy pojadą trzema pasami w kierunku Łodzi, a chwilę później także w stronę Częstochowy. Zatem jeszcze w tym roku kierowcy na A1 pomiędzy Tuszynem i obwodnicą Częstochowy zyskają łącznie blisko 56 kilometrów dwujezdniowej trasy, o trzech pasach ruchu w każdym kierunku.

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy koniec budowy autostrady A1?

Do końca roku planowane jest oddanie pierwszego fragmentu drugiej jezdni na odcinku Piotrków Trybunalski – Kamieńsk. O ile aura nie pokrzyżuje zamiarów wykonawcy, kierowcy powinni dostać do dyspozycji pięciokilometrowy odcinek zachodniej jezdni, od węzła Piotrków Trybunalski Południe w kierunku Częstochowy. Na przyszły rok pozostanie jeszcze ok. 19 km, a realizacja odcinka Piotrków Trybunalski – Kamieńsk zakończy się w trzecim kwartale przyszłego roku.

Tym samym, jak zauważa GDDKiA, kierowcy przejadą autostradą A1 z okolic Gdańska do granicy z Czechami w czasie około pięciu godzin, z przerwą na odpoczynek.

Łączny koszt prac budowlanych związanych z przebudową ponad 80 km starych odcinków drogi, A1 od Tuszyna do Piotrkowa Trybunalskiego oraz DK1 od Piotrkowa Trybunalskiego do początku obwodnicy Częstochowy, to ponad 2,8 mld zł. Blisko 1,7 mld zł to dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

 

Zobacz także:

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA