[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.7

Nowy silnik Audi. 610 KM z dwóch litrów

Dwa litry pojemności i aż 610 koni mechanicznych mocy. Takie osiągi ma nowy silnik Audi, przeznaczony do wyścigów DTM.

Silnik Audi do wyścigów DTM Silnik Audi do wyścigów DTM

W serii wyścigowej samochodów turystycznych DTM rozpoczyna się nowa era. Począwszy od sezonu 2019, samochody Klasy 1 napędzane będą nowoczesnymi silnikami. Jednostkę taką zaprezentowało właśnie Audi.

Dwulitrowy, czterocylindrowy silnik dla Audi RS5 DTM generuje moc ponad 610 koni mechanicznych. Co więcej, dzięki systemowi push-to-pass kierowca będzie mógł na krótko podnieść moc nawet o 30 koni mechanicznych.

Prace rozwojowe nad nowym silnikiem trwały przeszło dwa lata, a same próby dynamometryczne pochłonęły ponad tysiąc godzin. Nowy wyścigowy silnik Audi jest już gotowy na swój debiut. Zaplanowany jest na 4 maja na torze Hockenheim.

Jak mówi szef Audi Motorsport Dieter Gass, przejście z wolnossącego silnika V8 na jednostkę turbodoładowaną jest ważne nie tylko ze względu na dodatkowo uzyskaną moc ok. 100 KM. Od teraz w DTM używana będzie bowiem wysokowydajna jednostka napędowa wykorzystywana również w wielu samochodach produkcji seryjnej Grupy Volkswagena.

Zobacz także: Audi SQ5 TDI - 700 Nm pod maską!

REKLAMA

REKLAMA

Silnik Audi do wyścigów DTM Silnik Audi do wyścigów DTM

Nowe przepisy Klasy 1 serii DTM nastawione są na uzyskiwanie jak najwyższej wydajności. Wyzwaniem jest – podobnie jak w silnikach produkcji seryjnej – wydobycie maksimum możliwości z dostępnego paliwa. Dochodzi się do tego zwiększoną kompresją oraz właśnie wydajnością.

W serii wyścigów DTM ilość dostępnego paliwa ograniczona jest do 95 kilogramów na godzinę. To pozornie duży zapas, jednak trzeba mieć świadomość, że silnik ma 610 KM mocy.

- Silnik DTM charakteryzuje się wyjątkowo niskim zużyciem paliwa, które oscyluje w rejonach typowych dla silników wysokoprężnych. Jeśli zaś chodzi o jego masę i lekką konstrukcję, wskazujemy tu kilka rozwiązań – zwłaszcza w zakresie redukcji emisji CO2, które mam nadzieję znajdą się w przyszłości w pojazdach produkcji seryjnej, tak jak to miało miejsce w przypadku pierwszej jednostki TFSI debiutującej w Le Mans oraz silnika TDI – mówi Dieter Gass.

Kompaktowy, czterocylindrowy, turbodoładowany silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem TFSI waży zaledwie 85 kilogramów – o połowę mniej niż dotychczas wykorzystywany w DTM wolnossący V8. W wyniku tego, masa netto Audi RS 5 DTM spadła poniżej 1000 kilogramów. Stosunek mocy do masy wynosi teraz 1,6 kilograma na koń mechaniczny.

REKLAMA

Silnik Audi do wyścigów DTM Silnik Audi do wyścigów DTM

Podobnie jak miało to miejsce w poprzednich latach, silnik DTM musi wytrzymać cały sezon, więc projektowany jest na przebieg ok. 6 tys. kilometrów. Duży przebieg łączny, ale rozłożony na wiele imprez z krótkimi trasami, to wymagające przedsięwzięcie.

Dzięki tzw. systemowi „push-to-pass” kierowca może na krótko zwiększyć moc silnika, na przykład podczas manewru wyprzedzania. Wystarczy, że przyciśnie odpowiedni przycisk. Poprzez obejście ogranicznika przepływu paliwa, dostarczane jest wtedy dodatkowe 5 kg paliwa na godzinę, co powoduje zwiększenie mocy o około 30 koni mechanicznych.

Silniki używane w wyścigach serii DTM napędzane są standardową benzyną 98-oktanową (RON 98), co pozwala na przenoszenie rozwiązań z serii wyścigowej do produkcji seryjnej. Ponadto jednostka ta jest dostosowana do spalania paliw alternatywnych (e-paliwa), dzięki którym silniki spalinowe są nieco bardziej przyjazne dla środowiska.

Zobacz także: znajdź wymarzony samochód w najlepszej cenie!

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 91 600 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij