Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.6

Nowy silnik Mazdy Skyactiv-X będzie "benzynowym dieslem"

Mazda będzie pierwszym producentem, który wprowadzi oszczędne silniki benzynowe oparte na technologii HCCI.

Mazda Skyactiv Mazda Skyactiv

Mazda konsekwentnie podąża swoją drogą. Oparła się wszechobecnemu trendowi do downsizingu, opracowując silniki serii Skyactiv, w których duża pojemność i odpowiednio wysoki (w jednostkach benzynowych) lub stosunkowo niski (w dieslach) stopień sprężania, wraz z wieloma innymi usprawnieniami, pozwala na uzyskanie oszczędnych i solidnych napędów.

Teraz japoński producent idzie dalej. Mazda ogłosiła właśnie, że opracowała silnik, wykorzystujący technologię HCCI (Homogeneous Charge Compression Ignition), spalania jednorodnej mieszanki paliwowej. Nad takim rozwiązaniem, wykorzystywanym już choćby w bolidach Formuły 1, pracuje wielu producentów.

Mazda nazwała go Skyactiv-X. Silnik ten wykorzystuje połączenie zalet jednostek benzynowych i wysokoprężnych. Bardzo obrazowo można nazwać go "benzynowym dieslem", bo dochodzi tam do zapłonu samoczynnego, choć sterowanego iskrowo. Mazda nazwała to SCCI - Spark Controlled Compression Ignition.

Nie zagłębiając się w szczegóły techniczne, zasada działania silnika Syactiv-X jest podobna jak w silnikach Diesla. Mieszanka paliwowo-powietrzna ma być zapalana samoczynnie, dzięki dużej kompresji - jak w dieslach.

Czy oznacza to pozbycie się świec zapłonowych? Nie do końca. Te będą wykorzystywane do zapłonu w określonych warunkach - dużym obciążeniu jednostki czy przy zimnym silniku.

Jeśli pytacie - co to daje - Mazda spieszy z odpowiedzią. Jednostki Skyactiv-X będą potrzebować nawet o 30 proc. mniej paliwa, niż oferowane obecnie - i tak już oszczędne - silniki benzynowe Skyactiv-G. Spalanie ma być wręcz na poziomie obecnych diesli - Skyactiv-G.

Zastosowanie sprężarki mechanicznej podniesie dodatkowo maksymalny moment obrotowy, który wzrośnie od 10 do nawet 30 proc. Z niecierpliwością czekamy na możliwość sprawdzenia nowych silników na drodze.

Na spalinowych rewolucjach jednak się nie skończy. Obok silnika Skyactiv-X, który zadebiutować ma w 2019 roku, Mazda zaprezentuje również pierwsze samochody elektryczne. Te wyjadą na drogi w regionach, gdzie takie auta cieszą się dużym popytem, a infrastruktura pozwala na bezproblemowe korzystanie z nich.

Z kolei rok 2020 ma przynieść pierwsze poważne testy samochodów autonomicznych, które są intensywnie rozwijane w laboratoriach marki. W produkcji pojawić się mają około roku 2025.

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 63 900 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    A czy ktoś pamięta silnik Diesotto Mercedesa z 2007 roku, który został zaprezentowany w koncepcie F700?
    ~T.J.K., 2017-08-10 11:39:50
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij