REKLAMA

Nowy silnik Mazdy Skyactiv-X będzie "benzynowym dieslem"

Mazda będzie pierwszym producentem, który wprowadzi oszczędne silniki benzynowe oparte na technologii HCCI.

Mazda Skyactiv Materiały prasowe
Mazda Skyactiv
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 70 900 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Mazda konsekwentnie podąża swoją drogą. Oparła się wszechobecnemu trendowi do downsizingu, opracowując silniki serii Skyactiv, w których duża pojemność i odpowiednio wysoki (w jednostkach benzynowych) lub stosunkowo niski (w dieslach) stopień sprężania, wraz z wieloma innymi usprawnieniami, pozwala na uzyskanie oszczędnych i solidnych napędów.

Teraz japoński producent idzie dalej. Mazda ogłosiła właśnie, że opracowała silnik, wykorzystujący technologię HCCI (Homogeneous Charge Compression Ignition), spalania jednorodnej mieszanki paliwowej. Nad takim rozwiązaniem, wykorzystywanym już choćby w bolidach Formuły 1, pracuje wielu producentów.

Mazda nazwała go Skyactiv-X. Silnik ten wykorzystuje połączenie zalet jednostek benzynowych i wysokoprężnych. Bardzo obrazowo można nazwać go "benzynowym dieslem", bo dochodzi tam do zapłonu samoczynnego, choć sterowanego iskrowo. Mazda nazwała to SCCI - Spark Controlled Compression Ignition.

Nie zagłębiając się w szczegóły techniczne, zasada działania silnika Syactiv-X jest podobna jak w silnikach Diesla. Mieszanka paliwowo-powietrzna ma być zapalana samoczynnie, dzięki dużej kompresji - jak w dieslach.

REKLAMA

REKLAMA

Czy oznacza to pozbycie się świec zapłonowych? Nie do końca. Te będą wykorzystywane do zapłonu w określonych warunkach - dużym obciążeniu jednostki czy przy zimnym silniku.

Jeśli pytacie - co to daje - Mazda spieszy z odpowiedzią. Jednostki Skyactiv-X będą potrzebować nawet o 30 proc. mniej paliwa, niż oferowane obecnie - i tak już oszczędne - silniki benzynowe Skyactiv-G. Spalanie ma być wręcz na poziomie obecnych diesli - Skyactiv-G.

Zastosowanie sprężarki mechanicznej podniesie dodatkowo maksymalny moment obrotowy, który wzrośnie od 10 do nawet 30 proc. Z niecierpliwością czekamy na możliwość sprawdzenia nowych silników na drodze.

REKLAMA

Na spalinowych rewolucjach jednak się nie skończy. Obok silnika Skyactiv-X, który zadebiutować ma w 2019 roku, Mazda zaprezentuje również pierwsze samochody elektryczne. Te wyjadą na drogi w regionach, gdzie takie auta cieszą się dużym popytem, a infrastruktura pozwala na bezproblemowe korzystanie z nich.

Z kolei rok 2020 ma przynieść pierwsze poważne testy samochodów autonomicznych, które są intensywnie rozwijane w laboratoriach marki. W produkcji pojawić się mają około roku 2025.

Komentarze

 (2)
ZOBACZ KOMENTARZE

REKLAMA

REKLAMA