Nowy silnik w Audi – 1.8 TFSI

Nowy silnik 1.8 TFSI
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 173 300 PLN
Dostępne nadwozia: coupe-2, hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Czterocylindrowy silnik rozwija imponujący moment obrotowy 320 Nm, dostępny od 1.400 do 3.700 obr./min. 1.8 TFSI przyspiesza Audi A5 Coupé z manualną skrzynią biegów w 7,9 sekundy od zera do 100 km/h, a prędkość maksymalna wynosi 230 km/h. Średnio zużywa jednak tylko 5,7 litra paliwa na 100 km i emituje 134 gramy CO2 na kilometr. W porównaniu z poprzednim silnikiem o mocy 160 KM spalanie zmniejszyło się o 21 procent.

Podczas prac projektowych szczególną uwagę poświęcono procesowi spalania. Dodatkowo do bezpośredniego wtrysku benzyny FSI silnik 1.8 TFSI wykorzystuje także wtrysk pośredni. Paliwo wtryskiwane jest przy końcu rury dolotowej w obrębie klap "tumble", gdzie następuje jego intensywne mieszanie z powietrzem. Pośredni wtrysk wykorzystywany jest przy częściowym obciążeniu. Obniża on zużycie paliwa i redukuje emisje cząstek stałych do tego stopnia, że silnik ten już dzisiaj spełnia wymagania normy Euro 6, która zacznie obowiązywać dopiero w 2015 roku.

W układzie FSI ciśnienie w magistrali paliwa wzrosło ze 150 do 200 bar. Bezpośredni wtrysk jest aktywny w momencie rozruchu silnika i przy dużych obciążeniach, na każdy cykl roboczy system może wykonać dwa do trzech pojedynczych wtrysków. Aby jeszcze bardziej poprawić wymianę ładunku, układ sterowania zaworami otrzymał sprzymierzeńca: Audi valvelift system, sterujący skokiem zaworów w dwóch stopniach, działa po stronie wylotowej. Oba wałki mają możliwość przestawienia o 30 lub 60 stopni kąta obrotu wału.

Całkowicie nową konstrukcją jest również turbosprężarka. Bardzo dynamicznie generuje stosunkowo wysokie ciśnienie doładowania wynoszące nawet 1,3 bar. Jej głównymi elementami jest wirnik turbiny z nowego stopu wytrzymującego temperaturę spalin do 980 stopni, umieszczona przed nim sonda lambda, tłumik pulsacyjny, wirnik sprężarki wyfrezowany z jednego elementu oraz elektroniczny zawór wastegate, regulujący ciśnienie doładowania i przyczyniający się do dalszego obniżenia zużycia paliwa. Masa silnika zmniejszyła się ze 135 do 131,5 kilograma. Do tej redukcji przyczyniły się między innymi nowy moduł turbosprężarki i głowicy cylindrów, nowa metoda odlewania kadłuba silnika z żeliwa szarego, która pozwoliła na zmniejszenie grubości ścianek do około trzech milimetrów oraz wał korbowy z czterema przeciwciężarami zamiast ośmiu i zmniejszonymi średnicami łożysk głównych. Tłoki wykonane są z nowego stopu o wyższej wytrzymałości.

REKLAMA

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA