Jak informuje GDDKiA, wyznaczone zostały dwa odcinki pomiarowe, których łączna długość wynosi 57 km. Oznacza to znaczne zmniejszenie prędkości rozwijanej w tym miejscu przez kierowców. Obecnie, mimo trwania prac budowlanych, większość samochodów pędzi na wspomnianych odcinkach tak, jakby budowy tam nie było, a nawet znacznie przekraczając 140 km/h.
Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!
Gdzie staną urządzenia pomiarowe? GDDKiA podaje, że będą one pracowały na wszystkich odcinkach budowanej autostrady A1, gdzie ruch po betonowej jezdni odbywa się w układzie 2+2, czyli z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach. Obowiązujące tam ograniczenie prędkości to 70 km/h – ze względu na obecność na nich ekip pracujących przy przebudowie trasy.
Jeden z odcinków pomiarowych ma blisko 16 km długości i wiedzie od Tuszyna do Piotrkowa Trybunalskiego. Tam pomiar średniej prędkości zacznie działać już w najbliższą środę 20 stycznia. Drugi pomiarowy odcinek będzie znacznie dłuższy, bo mierzy aż 41 km – zaczyna się w Kamieńsku, a kończy dopiero na początku obwodnicy Częstochowy. Pomiary średniej prędkości zaczną się tam od najbliższego piątku 22 stycznia. Jak wspomnieliśmy, w sumie na przebudowywanej trasie A1 objętych pomiarem średniej prędkości będzie 57 km.

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!
Jak tłumaczą przedstawiciele GDDKiA, jest to rozwiązanie bezprecedensowe, wcześniej niespotykane na budowie drogi. Tutaj jednak notorycznie dochodzi do znaczącego przekraczania prędkości, nawet trzykrotnego, co oznacza przeszło 200 km/h. Zdaniem ekspertów, wprowadzone rozwiązanie „uspokoi i upłynni jazdę, ale przede wszystkim poprawi bezpieczeństwo zarówno uczestników ruchu, jak i pracowników budowy”.
Naszym zdaniem uspokojenie ruchu na terenie budowy drogi jest konieczne, ale z doświadczenia wiemy, że o płynności ruchu w godzinach szczytu nie będzie mowy, bo wielu kierowców na odcinkach, gdzie prowadzony jest pomiar średniej prędkości, jedzie nierówno i z reguły znacznie poniżej dozwolonej prędkości. Nasza rada: w samochodzie wyposażonym w tempomat, a takich jest już na naszych drogach naprawdę sporo, warto po prostu ustawić jedną, stałą prędkość 70 km/h i uzbroić się w cierpliwość.
Zobacz także: odcinkowe pomiary prędkości na trasie S8
Z obserwacji wynika, że wielu kierowców zapomina, że porusza się po placu budowy, na którym warunkowo dopuszczony jest ruch samochodów z ograniczeniem prędkości. Cała budowa autostrady A1 między Tuszynem w woj. łódzkim a Częstochową w woj. śląskim jest realizowana „pod ruchem”. Oznacza to, że na jednej jezdni trwają prace, a na drugiej odbywa się ruch samochodowy.
Wprowadzane rozwiązanie będzie obowiązywało do chwili oddania do użytkowania gotowych, w pełni funkcjonalnych fragmentów autostrady A1 o dwóch jezdniach po trzy pasy ruchu każda, co nastąpi jesienią tego roku.
Komentarze
~po prostu Normalny, 2021-02-05 14:31:12
~kod, 2021-01-28 13:29:27
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?