Opel Astra Electric. Elektryczny kompakt, a nawet kombi

Opel Astra wchodzi w świat elektrycznych samochodów, oferując zasięg ponad 400 km i moc 156 KM. Auto będzie dostępne takę jako praktyczne elektryczne kombi.

Opel Astra Electric fot. materiały prasowe
Opel Astra Electric

Opel Astra Electric – tak nazywa się najnowsza propozycja Opla. Do jego napędu wykorzystany zostanie dokładnie ten sam układ, który niemal trzy miesiące temu zaprezentowano w bliźniaczym konstrukcyjnie Peugeocie e-308. Zanim przejdziemy do szczegółów technicznych warto dodać, że Opel Astra Electric będzie drugim na rynku elektrycznym kombi – pierwszym jest wspomniany Peugeot e-308 SW. To ważna wiadomość o tyle, że dotychczas poszukując elektrycznego samochodu, mogliśmy wybierać w zasadzie pośród SUV-ów, ewentualnie kompaktowych hatchbacków. Ale to przecież kombi najlepiej nadają się do wożenia rodzinnego bagażu w drodze na wakacje, oferując odpowiednio duży kufer, i w końcu doczekaliśmy się możliwości nie tylko zakupu takiego elektrycznego kombi, ale co więcej, mamy już nawet możliwość wyboru.

Opel Astra Electricfot. materiały prasowe
Opel Astra Electric

Opel Astra Electric – napęd i zasięg

Nowy Opel Astra Electric i Opel Astra Sports Tourer Electric mają silnik elektryczny, który generuje moc 115 kW, czyli 156 KM i spory moment obrotowy sięgający 270 Nm. Wartości te są dostępne już od momentu naciśnięcia pedału przyspieszenia, zapewniając niezłą dynamikę przy ruszaniu oraz wysoką elastyczność podczas wyprzedzania. Podobnie jak w przypadku Peugeota e-308, tak i Opel nie podaje na razie dokładnych osiągów Astry Electric, ale za to wiemy, że prędkość maksymalna ograniczona została do 170 km/h. Sprint do setki będzie zapewne odbywał się w przyzwoitym tempie – ani za szybko, ani za wolno. Przyznać jednak trzeba, że w przypadku aut elektrycznych ważniejszym argumentem jest dziś zasięg, o który w spalinowych modelach nikt nie pyta.

Skoro zatem o zasięgu mowa, zacznijmy od tego, że energia jest przechowywana w akumulatorze litowo-jonowym o pojemności 54 kWh. Według testów WLTP ma to pozwolić Astrze Electric na pokonanie do 416 kilometrów, o ile jedziemy spokojnie i wcześniej naładowaliśmy „baterię” do pełna. Tak czy inaczej niskie ma być zużycie energii, sięgające średnio 12,7 kWh/100 km. Jak będzie naprawdę, oczywiście sprawdzimy dokładnie, kiedy tylko testowy egzemplarz trafi do naszej redakcji. A jak jest z tempem ładowania? Producent podaje, że uzupełnienie zapasu energii do 80 procent na 100-kilowatowej stałoprądowej stacji szybkiego ładowania zajmie około 30 minut. Ponadto Astra Electric jest standardowo wyposażona w pokładową trójfazową ładowarkę 11 kW, którą można podłączyć do domowej stacji ładowania.

Opel Astra Electricfot. materiały prasowe
Opel Astra Electric

Opel Astra Sports Tourer Electric – bagażnik elektrycznego kombi

Mówiąc o rodzinnym samochodzie, jaki jest Astra Sports Tourer Electric, trzeba zajrzeć do kufra. Tam, dzięki temu że akumulator został ukryty pod podwoziem, nie zmniejszając ilości miejsca dostępnego dla pasażerów czy bagażu, nawet przy rozłożonej tylnej kanapie mieści się 516 litrów. Po złożeniu tylnych siedzeń pojemność ta rośnie natomiast do 1553 litrów.

Czekamy zatem na sprzedażową premierę elektrycznej Astry i elektrycznego kombi – tak w wydaniu Opla, jak i Peugeota, niepokojąc się jedynie o cenowy pułap, jaki przyjdzie pokonać klientom. Tego dowiemy się jednak bliżej wiosny 2023 roku, kiedy to Opel Astra Electric ma zadebiutować w salonach.

Opel Astra Electricfot. materiały prasowe
Opel Astra Electric
REKLAMA