[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA

Opel Manta - bestsellerowe coupe sprzed pół wieku

Opel Manta kończy w tym roku 50 lat. Rasowe coupe było w 1970 roku odpowiedzią Opla na Forda Capri i odniosło spory sukces.

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 58 450 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Opel Manta – historia logo i nazwy

Opel Manta swoją nazwę czerpie od ryby – płaszczki. Historia podaje, że główny projektant firmy Opel, George Gallion, w pewien sobotni poranek 1969 roku wszedł na pokład samolotu do Paryża. Amerykański projektant, który pracował w Oplu, był umówiony na spotkanie z zespołem francuskiego badacza morskiego, Jacques'a Cousteau.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

- Wybraliśmy nazwę Manta - powiedział Gallion 51 lat po jego misji w Paryżu. - W tamtych czasach nazwy zwierząt pasowały do tzw. zeitgeist, czyli ducha epoki. Ford Mustang i Corvette Stingray odnosiły w Stanach Zjednoczonych duże sukcesy. Nasza Manta była również takim „pony car”. Mieliśmy tylko dziesięć dni na zaprojektowanie logo, ale nie mogliśmy znaleźć dla niego żadnych odpowiednich wzorców.

Opel Manta - logo

Gallion wsiadł zatem do samolotu i w stolicy Francji przez wiele godzin oglądał zdjęcia Cousteau. Aż w końcu znalazł ujęcie, na którym widoczna była gigantyczna manta sfilmowana od dołu na tle jasnej powierzchni. To było to. Opel Manta odnalazł swoją tożsamość i od tego czasu na przednich błotnikach widniał kultowy chromowany emblemat z sylwetką płaszczki.

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Opel Manta – premiera na plaży

Opel Manta był, jak wspomnieliśmy, odpowiedzią na pokazanego dwa lata wcześniej Forda Capri – modelu z podobnym nadwoziem coupe, które w tamtych czasach było szczególnie pożądane. Coś jak SUV-y dzisiaj...

Manta zadebiutowała we wrześniu 1970 roku. Odpowiednio do tego modelu, prezentacja odbyła się na plaży Timmendorfer Strand, na niemieckim wybrzeżu Morza Bałtyckiego. Dla marki Opel Manta była krokiem w kierunku nowego terytorium.

„Samochód, który dziś prezentujemy nie ma zastępować dotychczasowego modelu, jest on uzupełnieniem naszej oferty i odpowiada na nowe zapotrzebowanie rynku” - informował ówczesny komunikat prasowy.

Manta była świeżą propozycją - zarazem elegancka i sportowa, a stylistyką doskonale trafiała w czas. Bardzo popularne były atrakcyjne coupe, które mogły pomieścić cztery osoby. W pierwszym pełnym roku sprzedaży modelu salony Opla opuściło 56 200 egzemplarzy Manty, a w sumie z fabryki wyjechało 498 553 sztuk.

Opel Manta A

Manta korzystała przy tym z podzespołów Opla Ascony. Oba modele miały wspólną platformę, zawieszenie i silniki. Najpotężniejszym w modelu Manta był czterocylindrowy silnik 1,9 S o mocy 90 KM, oferowany również w modelu Opel Rekord.

Na dzisiejsze czasy wynik nie zachwyca, ale pamiętajmy, że samochody w tamtych czasach miały znacznie prostszą konstrukcję i były bardzo lekkie – w porównaniu do dzisiejszych, ociężałych przez technologie, systemy komfortu i bezpieczeństwa czy napędy hybrydowe, auta.

REKLAMA

REKLAMA

Opel Manta – wersje modelu

Linia modelowa Manty rozpoczęła się w 1972 roku od silnika 1,2 o mocy 60 KM, a w listopadzie tego samego roku pojawiła się luksusowo wyposażona Manta Berlinetta. Standardowe wyposażenie obejmowało sportową kierownicę, ogrzewaną tylną szybę, halogenowe reflektory, elektryczne spryskiwacze szyby przedniej oraz winylowy dach.

Pięć lat produkcji zostało wzbogaconych o wiele specjalnych wariantów tego modelu – „Holiday”, „Plus”, „Swinger” i „Summer Bazar”, które łączyły w sobie bogate wyposażenie z atrakcyjnymi cenami.

Manta GT/E, napędzana silnikiem o mocy 105 KM i pojemności 1,9 litra z wtryskiem paliwa Bosch L Jetronic, pojawiła się w 1974 roku, jako sportowa propozycja o dobrych osiągach. Trend oferowania matowego wykończenia zamiast chromowanego był kontynuowany w modelu Manta GT/E. Ostatni specjalny model pojawił się w 1975 roku, na krótko przed debiutem Manty B. Oparta na modelu GT/E, wersja „Black Magic” była czarna z pomarańczowymi pasami po bokach.

Opel Manta B – pięć lat po premierze

Kolejna Manta zadebiutowała wraz z wersją B już w 1975 roku i była produkowana aż przez 13 lat. Niemiecka marka miała w ofercie dwa warianty: sedana coupé i hatchbacka Combi-Coupé CC z 1978 roku z dużą klapą tylną. Dzięki swojej długotrwałej popularności Manta B odgrywa szczególną rolę w ponad 120-letniej historii motoryzacyjnej firmy.

Żaden inny model nie był oferowany niezmieniony na rynku dłużej niż Manta B, zaprezentowana jesienią 1975 roku. Druga generacja Manty została wyprodukowana do 1988 roku w liczbie 557 940 egzemplarzy.

Opel Manta B

Podobnie jak jej poprzednicy, Manta B miała z Asconą wspólną platformę, zawieszenie i układ napędowy. Gama silników czterocylindrowych obejmowała aż 14 wersji, o pojemności skokowej od 1,2 do 2,4 litra, w całym okresie produkcji. Moc wyjściowa wynosiła od 55 do 144 KM.

Nowe modele i silniki stale uzupełniały i poszerzały gamę. Dobrze znane skróty i symbole zawierały SR, Berlinetta, GT, GT/J i GT/E. W 1979 roku nowo opracowane silniki z górnym wałkiem rozrządu – OHC (Overhead Camshaft), zastąpiły niektóre starsze silniki z bocznym wałkiem rozrządu.

Najmocniejszy wariant GT/E z większym silnikiem o pojemności 2,0 litra oferował moc 105 i 110 KM i w 1984 roku zmienił nazwę na GSi.

Najrzadszą i najpotężniejszą Mantą B była „400”, zaprezentowana podczas salonu samochodowego w Genewie w 1981 roku. Manta 400, która otrzymała swoją nazwę od 400 jednostek potrzebnych do homologacji grupy czterech sportów motorowych, posiadała 2,4-litrowy czterocylindrowy silnik DOHC (podwójne górne wałki rozrządu) z technologią czterozaworową i mocą 144 KM.

Mantą 400 Guy Colsoul i Alain Lopes zwyciężyli w klasie pojazdów z napędem na dwa koła w Rajdzie Paryż-Dakar 1984, zajmując czwarte miejsce, za trzema pojazdami z napędem na cztery koła.

Opel Manta B

Dwie ostatnie wersje Manty B to topowe modele GSi i GSi Exclusiv produkowane w małych ilościach przez firmę tuningową Irmscher. W sumie ponad milion egzemplarzy Manty A i B zjechało z linii produkcyjnej, a na następcę musieliśmy czekać do roku 1990, kiedy to na rynek wszedł kolejny przebój marki – Opel Calibra. Ale o tym innym razem.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA