Opel Movano, czyli Fiat Ducato w przebraniu

Opel Movano debiutuje w swojej nowej wersji. Wprawne oko zauważy, że wizualnie bardzo blisko mu do obecnego Fiata Ducato, ale nic w tym dziwnego – obie marki należą teraz do jednego koncernu.

Opel Movano-e fot. materiały prasowe
Opel Movano-e

Opel Movano jest modelem, który w swojej historii przyjmować różne formy. Do niedawna bazował bowiem na Renault Masterze, ale to było w czasach, kiedy Oplowi bliżej było do Renault. W ostatnich latach Opel trafił jednak w ręce koncernu PSA, gdzie mamy Peugeota i Citroena, a PSA z kolei utworzył wraz z FCA, czyli Fiatem i Chryslerem, koncern Stellantis. A ponieważ uznanym dostawczakiem jest właśnie Fiat Ducato, nie mogło trafić na inny model. Przekleić znaczek z gotowego modelu jest najłatwiej i najtaniej, a ostatecznie w klasie dużych aut dostawczych najmniej chodzi o design czy to, żeby auto było wyjątkowe i spersonalizowane, a najbardziej o jego możliwości przewozowe.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Opel Movano, zgodnie z duchem czasów, oferowany jest nie tylko z napędem Diesla, ale także w wariancie elektrycznym Movano-e. Nowe Movano i Movano-e pojawią się u dealerów Opla jeszcze w tym roku. Oferta będzie odpowiednio szeroka – od przewozu osób i dostaw w mieście, przez transport towarów w warunkach chłodniczych, aż po kampery.

Opel Movano-efot. materiały prasowe
Opel Movano-e

Jeśli chodzi o Movano-e, to jego elektryczny zespół napędowy generuje skromną raczej moc 90 kW (122 KM), którą „ratuje” maksymalny moment obrotowy o wartości 260 Nm, dostępnej od samego ruszenia. Prędkość maksymalna została ograniczona elektronicznie do 110 km/h, zatem te elektryczne dostawczaki nie będą kojarzyć się z szaleńczą jazdą i wyprzedzaniem na trzeciego na drogach krajowych. W zależności od wersji modelu klienci mają do wyboru akumulatory litowo-jonowe o pojemności 37 kWh lub 70 kWh, zapewniające zasięg (zależnie od charakterystyki jazdy i warunków eksploatacji) odpowiednio 117 lub 224 kilometrów (w cyklu mieszanym WLTP). Będą to zatem raczej dostawy nie tyle międzymiastowe, co transport w obrębie miejscowości.

Akumulatory umieszczono pod przestrzenią ładunkową, gdzie nie wpływają na jej funkcjonalność, poprawiając jednocześnie stabilność na zakrętach oraz przy mocnym wietrze nawet przy pełnym obciążeniu pojazdu. Dla poprawy efektywności w modelu zastosowano układ hamowania regeneracyjnego, który odzyskuje energię wytwarzaną w czasie hamowania lub wytracania prędkości.

Opel Movano-efot. materiały prasowe
Opel Movano-e

Poza napędem elektrycznym, nowe Movano oferuje silniki wysokoprężne. Moc jednostek o pojemności 2,2 litra, spełniających surową normę emisji spalin Euro 6d, wynosi od 88 kW (120 KM) do 121 kW (165 KM). Wysoki moment obrotowy w niskim zakresie obrotów wynosi od 300 Nm przy 1500 obr/min do 370 Nm przy 1750 obr/min. Wszystkie silniki napędzające przednie koła współpracują z sześciostopniowymi, manualnymi skrzyniami biegów.

Dodajmy jeszcze, że Movano da szeroki wybór wersji nadwozia, w tym cztery długości, trzy wysokości i przestrzeń ładunkowa od 8 do 17 m sześc. Zakres dopuszczalnej masy całkowitej (DMC) należy do najszerszych w tej klasie i wynosi od 2,8 to 4 ton, przy maksymalnej ładowności 2,1 tony. Przestrzeń ładunkowa może być z kolei wzorem dla rywali (poza bliźniaczym Ducato rzecz jasna) pod względem niskiego progu załadunku, wynoszącego zaledwie 494 mm, szerokości między nadkolami 1422 mm oraz szerokości między ściankami bocznymi 1870 mm.

Opel Movano-efot. materiały prasowe
Opel Movano-e

Nowy Movano dołącza do Combo i Vivaro jako najnowszy przedstawiciel rodziny lekkich pojazdów użytkowych marki Opel. Do końca bieżącego roku już wszystkie dostawcze Ople będą dostępne z napędem w pełni elektrycznym. Opel planuje elektryfikację wszystkich swoich modeli osobowych i dostawczych do 2024 r.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA