Opłata emisyjna i strefy czystego transportu - senat uchwalił ustawę
Opłata emisyjna i strefy czystego transportu - senat uchwalił ustawę
Na piątkowym posiedzeniu Senat uchwalił bez poprawek ustawę o biokomponentach i biopaliwach ciekłych. Wprowadzi ona opłatę emisyjną od paliw oraz strefy czystego transportu, do których wjazd będzie płatny.
Ustawa przeszła w Senacie większością 57 głosów, wobec 27 głosów przeciwnych. Żaden z obecnych senatorów nie wstrzymał się od głosu. Przypomnijmy, że przeciwnicy ustawy argumentowali, że opłata emisyjną spowoduje dalszy wzrost cen paliw.
Dokąd trafią pieniądze z opłaty emisyjnej i jak wysoka ona będzie? Zacznijmy od tego, że utworzony ma być tzw. Fundusz Niskoemisyjnego Transportu (FNT). Z kolei środki z opłaty emisyjnej będą przeznaczone na projekty związane m.in. z rozwojem elektromobilności w Polsce.
Wpływy z opłaty emisyjnej w 85 proc. trafią do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, a w pozostałych 15 proc. do FNT.
REKLAMA
REKLAMA
Jaka jest wysokość opłaty? Chodzi o 80 złotych od każdego 1 tysiąca litrów paliwa, który trafi na rynek w naszym kraju. Czyli 8 groszy na litrze.
Szacuje się, że z tego tytułu w 2019 roku kierowcy zapłacą więcej o 1,7 mld złotych, a do Funduszu Niskoemisyjnego Transportu trafi z tego 340 mln złotych. W ciągu 10 lat FNT "zarobi" 6,75 mld złotych.
Nowa ustawa wprowadzi też strefy czystego transportu w miastach. Tworzyć je będą samorządy. Chodzi o ograniczenie wjazdu pojazdów z napędem spalinowym poprzez wprowadzenie opłat.
Koszt jednej godziny w strefie czystego transportu nie będzie mógł być wyższy niż 2,5 złotego, a sama opłata pobierana będzie w godzinach 9-17. Wcześniej posłowie chcieli dobowej opłaty wynoszącej 25 złotych.
Formentor - pierwszy stworzony od podstaw model Cupry to uniwersalny sportowiec. Jest ostry w reakcjach, ale łatwy w prowadzeniu, raczej niszowy, chociaż zapewnia dobry kompromis między sportem i komfortem, a do tego okazuje się bardzo szybki. Oto Cupra Formentor w wersji VZ z 310-konnym silnikiem.
Wyścig, a w zasadzie samochodowa wspinaczka, na szczyt Pikes Peak w Stanach Zjednoczonych od lat uważany jest za jedno z najbardziej szalonych wydarzeń w motoryzacji. Jak bardzo szalonych? Wybraliśmy 8 najciekawszych przejazdów – sami zobaczcie.
W Polsce wiele osób uważa, że lepiej kupić samochód używany za granicą niż w naszym kraju, bo są one w dużo lepszym stanie technicznym niż te eksploatowane u nas. Tymczasem analitycy motoryzacyjni uważają, że większość sprowadzanych aut ma wypadkową przeszłość i cofnięty licznik. Podpowiadamy jak zweryfikować przebieg samochodu zakupionego w polskim salonie oraz sprowadzonego z zagranicy.
Senność, która ogarnia kierowcę podczas jazdy jest śmiertelnie niebezpieczna. Wpływa na osłabienie sprawności psychofizycznej kierowcy i w efekcie zwiększa ryzyko wypadku.
Quattroporte – nazwa tego modelu Maserati wypowiadana na głos wybrzmiewa prawie tak dobrze jak dźwięk silnika V8, który go napędza. To nie byle jaka wersja tej limuzyny – to Trofeo, czyli najmocniejsze i najszybsze Quattroporte w historii Maserati.
Z danych Centralnej Ewidencji Pojazdów wynika, że do końca 2020 roku w Polsce zarejestrowanych było w sumie nieco ponad 20 tys. aut elektrycznych i hybryd plug-in.
Skoda Kushaq to kolejny SUV w ofercie czeskiej marki. Od razu jednak musimy wspomnieć o tym, że nie będzie dostępna w Europie, bowiem głównym rynkiem będą dla niej Indie.
Mazda MX-30 i Peugeot e-2008 to pod wieloma względami podobne, ale jednak bardzo różne elektryczne SUV-y. Za MX-30 stoi wyrazista i odważna filozofia, z kolei e-2008 ma być modnym, ale praktycznym autem na co dzień. Postanowiliśmy je porównać i wydobyć najważniejsze zalety i wady.
REKLAMA
Ups... widzimy, że masz AdBlocka.
Nasz serwis jest dostępny całkowicie bezpłatnie, ale żeby taki mógł pozostać, musimy wyświetlać na nim reklamy. Jeśli cenisz naszą pracę, dodaj tę stronę do wyjątków. Nie musisz wchodzić w ustawienia przeglądarki. Wystarczy kliknąć poniżej.
Komentarze