[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.0

Opłata emisyjna i strefy czystego transportu – ustawa weszła w życie

Zgodnie z procesem legislacyjnym, po podpisaniu przez prezydenta 13 lipca noweli ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych, weszła ona w życie po 14 dniach. Nowela wprowadza opłatę emisyjną od paliw oraz strefy czystego transportu, do których wjazd będzie płatny.

Dystrybutor z paliwem

Wcześniej ustawa przeszła w Senacie większością 57 głosów, wobec 27 głosów przeciwnych. Żaden z obecnych senatorów nie wstrzymał się od głosu. Przypomnijmy, że przeciwnicy ustawy argumentowali, że opłata emisyjną spowoduje dalszy wzrost cen paliw.

Dokąd trafią pieniądze z opłaty emisyjnej i jak wysoka ona będzie? Zacznijmy od tego, że utworzony ma być tzw. Fundusz Niskoemisyjnego Transportu (FNT). Z kolei środki z opłaty emisyjnej będą przeznaczone na projekty związane m.in. z rozwojem elektromobilności w Polsce.

Wpływy z opłaty emisyjnej w 85 proc. trafią do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, a w pozostałych 15 proc. do FNT.

REKLAMA

REKLAMA

Jaka jest wysokość opłaty? Chodzi o 80 złotych od każdego 1 tysiąca litrów paliwa, który trafi na rynek w naszym kraju. Czyli 8 groszy na litrze.

Szacuje się, że z tego tytułu w 2019 roku kierowcy zapłacą więcej o 1,7 mld złotych, a do Funduszu Niskoemisyjnego Transportu trafi z tego 340 mln złotych. W ciągu 10 lat FNT "zarobi" 6,75 mld złotych.

Nowa ustawa wprowadzi też strefy czystego transportu w miastach. Tworzyć je będą samorządy. Chodzi o ograniczenie wjazdu pojazdów z napędem spalinowym do centrów miast, poprzez wprowadzenie opłat.

REKLAMA

Koszt jednej godziny w strefie czystego transportu nie będzie mógł być wyższy niż 2,5 złotego, a sama opłata pobierana będzie w godzinach 9-17. Wcześniej posłowie chcieli dobowej opłaty wynoszącej 25 złotych.

Nowa ustawa wprowadza jeszcze dodatkowo zmiany w ustawie z grudnia 2008 roku. Chodzi o podatek akcyzowy. Wprowadzone zostało ograniczenie, iż przewidziane w ustawie zwolnienie od akcyzy do 1 stycznia 2021 r. dotyczy samochodów osobowych stanowiących pojazd hybrydowy o pojemności silnika spalinowego do 2000 cm sześc.

Przypomnijmy, że w lutym 2018 roku prezydent złożył podpis pod nową ustawą o elektromobilności. Wprowadza ona szereg ułatwień dla kierowców aut elektrycznych i hybryd plug-in. Więcej o tej ustawie przeczytacie tutaj.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij