Opłaty drogowe w Europie (2021) – Ile kosztują autostrady?

Smutny fakt – polskie autostrady (szczególnie te w rękach prywatnych operatorów) należą do najdroższych w Europie. A ile kosztuje poruszanie się autostradami i drogami szybkiego ruchu w Europie? Nasz przewodnik.

Samochód z przyczepą Shutterstock
Wakacyjna podróż samochodem

Na początek jedna uwaga – jeśli chodzi o kupno winietek (a coraz częściej e-winietek) przed wyjazdem najlepiej skorzystać albo ze strony docelowego operatora (np. strona czeskiego dostępna jest w j. polskim) albo wejść do sklepu online Polskiego Związku Motorowego, który w swoich zasobach ma winiety austriackie, czeskie, słowackie, szwajcarskie, węgierskie, rumuńskie i bułgarskie. Można też udać się do punktu stacjonarnego lub zakupić winietkę na wybranych stacjach Shell.

REKLAMA

Opłaty drogowe w Austrii

W Austrii przejazd wszystkimi drogami ekspresowymi i autostradami jest płatny – obowiązuje tu zasada „stick or click”, co oznacza, że albo trzeba kupić winietkę i nakleić ją na szybę lub skorzystać z systemu elektronicznego poboru opłat. Austriackimi autostradami (na których obowiązują opłaty od 1997 roku) zarządza firma ASFiNAG i to właśnie na jej stronie możliwe jest zakupienie winiety (https://www.asfinag.at/toll/vignette/digital-vignette/). Opłatę można też uiścić za pomocą aplikacji Unterwegs. Ile kosztują autostrady w Austrii?

Winieta 10-dniowa – 9,5 euro
Winieta 2-miesięczna – 27,8 euro
Winieta roczna – 92,5 euro
W przypadku motocykli koszt jest mniej więcej o połowę niższy.

Opłaty drogowe w Czechach

U naszych południowych sąsiadów płatne są autostrady i drogi ekspresowe. Od 1 stycznia w Czechach działa wyłącznie elektroniczny system poboru opłat – czas winiet naklejanych na szybę dobiegł końca. Nie zmieniły się za to ceny autostrad w Czechach. Z opłat zwolnione są samochody z napędem elektrycznym i hybrydowym plug-in (z emisją CO2 nie wyższą niż 50 g/km), auta zabytkowe i te napędzane wodorem. Zakupu winiety dokonuje się na stronie https://edalnice.cz/pl/

Winieta 10-dniowa – 310 CZK (ok. 55 zł)
Winieta 30-dniowa – 440 CZK (ok. 78 zł)
Winieta roczna – 1500 CZK (ok. 266 zł)


Opłaty drogowe na Słowacji

Również i tu obowiązuje elektroniczny system poboru opłat – zresztą wprowadzony jako jeden z pierwszych w Europie (dla aut osobowych w 2016 r., dla ciężarówek w 2010). Winietę kupić można na stronie https://sk-vignette.com/pl/e-winieta. Winieta roczna ważna jest od 1 stycznia do 31 stycznia kolejnego roku, ta na 365 dni od dnia wskazanego przez kupującego.

Winieta 10-dniowa – 10 euro
Winieta 30-dniowa – 14 euro
Winieta roczna/365 dni – 50 euro

Opłaty drogowe na Słowenii

Mimo niewielkiej sieci autostrad koszt ich wybudowania musiał być spory ze względu na ukształtowanie terenu. Co więcej, w przeciwieństwie do wielu krajów nie ma u nich winiety 10-dniowej, co oznacza, że jadąc na urlop np. do Chorwacji trzeba wydać więcej u kupić winietę miesięczną Z tego względu słoweńskie autostrady są dość drogie. Winietkę wykupić należy wcześniej i nakleić po lewej stronie przedniej szyby.

Winieta 7-dniowa – 15 euro
Winieta 30-dniowa – 30 euro
Winieta roczna – 110 euro

Opłaty drogowe w Szwajcarii

System poboru opłat wykorzystuje winietę naklejaną na szybę. Co ciekawe, do wyboru jest tylko jedna, roczna winietka, która kosztuje 40 franków szwajcarskich (192 zł). Brak winiety karany jest mandatem (200 franków).

Winieta roczna - 40 franków (192 zł) 

Opłaty drogowe na Węgrzech

U Madziarów obowiązuje elektroniczny system poboru opłat. E-winietka jest jednak sprzedawana w formie wydruku elektronicznego. Potwierdzenie sprzedaży należy zachować do kontroli przez dwa lata. Zakupu dokonuje się na stronie https://ematrica.nemzetiutdij.hu/ (trzeba się na niej najpierw zarejestrować). Rodzaj i ceny węgierskich winiet poniżej.

Winieta 10-dniowa – ok. 78 zł
Winieta 30-dniowa – ok. 110 zł
Winieta roczna – ok. 805 zł
Powyższe opłaty dotyczą samochodów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t i siedmiu miejscach.

REKLAMA

REKLAMA

Opłaty drogowe w Rumunii

Autostrady w Rumunii należą do najtańszych w Europie. Obowiązuje na nich elektroniczne winiety (rovignette). Do kupienia na stronie www.roviniete.ro. Rumuni oferują również możliwość zakupienia winietki ściąganej na telefon.

Winieta 7-dniowa – 3 euro
Winieta 30-dniowa – 7 euro
Winieta 90-dniowa – 13 euro
Winieta roczna – 28 euro

Opłaty drogowe w Bułgarii

Również w Bułgarii za przejazd autostradami płaci się online na stronie https://tollpass.bg/evignettes/wizard. Ceny nie należą do wygórowanych.

Winieta weekendowa – ok. 39 zł
Winieta 7-dniowa – ok. 55 zł
Winieta miesięczna – ok. 100 zł
Winieta 3-miesięczna – ok. 172 zł
Winieta roczna – ok. 300 zł

Opłaty drogowe na Białorusi

Na Białorusi płacić za autostrady trzeba od 2013 roku. Od 2019 r. działa strona internetowa www.beltoll.by, na której trzeba się zarejestrować. Do pobiera opłat służy urządzenie pokładowe BelToll (kaucja za nie wynosi 20 euro). W zależności od odcinka drogi koszt przejechania km waha się od 0,04 do 0,12 euro.

Opłaty drogowe w Bośni i Hercegowinie

Tutaj płatne są tylko pojedyncze odcinki autostrady A1 łączącej Sarajewo i Zenicę. Koszt nie jest duży – za 6-kilometrowy odcinek zapłacimy niecałe 3 zł, a za najdłuższy, ponad 50-kilometrowy, prawie 14 zł.


Opłaty drogowe w Chorwacji

Popularny wśród polskich turystów kraj nie ma elektronicznego systemu poboru opłat, za autostrady płaci się na bramkach. Koszt poszczególnych odcinków różni się, płacić można gotówką (euro lub kuny) lub kartą. Przykładowy koszt przejazdy dwiema autostradami (A2 i A1) z granicy słoweńskiej na południu do Zadaru (przez Zagrzeb) to około 100 zł.

Opłaty drogowe w Danii

Przejazd autostradami jest bezpłatny, zapłacić trzeba natomiast za dwa mosty (Storebaelt – 18 km) i Oresund (16 km). Pierwszy kosztuje 35 euro, natomiast drugi 50 euro.

Opłaty drogowe we Francji

Francuskie autostrady należą do najdroższych w Europie. Opłaty wnosi się przy wyjeździe z danego odcinka, na bramce. Płatne są również niektóre wiadukty, mosty i tunele. Spośród prawie 12 tys. km autostrad około 9000 km objętych jest opłatami. Średni koszt przejazdu 100 km francuską autostradą wynosi około 8-9 euro.

REKLAMA

Opłaty drogowe w Grecji

W Grecji opłat dokonuje się na bramkach – tamtejsze autostrady należą do różnych właścicieli i nie ma jednolitego systemy poboru opłat. Pojedyncze odcinki kosztują od 1,5 do 3 euro. Uwaga – nie wszędzie możliwa jest płatność kartą, na niektórych bramkach Grecy przyjmują wyłącznie gotówkę. Oprócz autostrad w Grecji pobierane są opłaty za most Rion Antirion Bridge i Akteo Tunnel.

Opłaty drogowe w Hiszpanii

W Hiszpanii opłaty zależą od kategorii pojazdu i odcinka autostrady. Opłat dokonuje się na bramkach, przeciętny koszt przejechania 100 km jest nawet wyższy niż we Francji i wynosi około 10 euro. Co ciekawe, wg hiszpańskiego prawa, płatny odcinek autostrady musi mieć swoją bezpłatną alternatywę, a tak się składa, że drogi szybkiego ruchu (bezpłatne) są w Hiszpanii całkiem dobrze rozwinięte.


Opłaty drogowe w Portugalii

Tak jak w Hiszpanii opłaty wnosi się na bramkach. W Portugalii jednak, oprócz tradycyjnych, „manualnych” płatności, można skorzystać z elektronicznego systemu. Wystarczy mieć kartę Visa lub MasterCard i włożyć ją do czytnika. System powiąże wtedy kartę z pojazdem na 30 dni. Oczywiście, w tym okresie kierowca może anulować powiązanie dzwoniąc na infolinię lub poprzez stronę internetową. Kolejną opcją są karty autostradowe o wartościach 5, 10, 20 i 40 euro – uaktywnia się je SMS-em lub online.

Opłaty drogowe we Włoszech

Mają bardzo dobrze rozwiniętą sieć autostrad, ale jakość niektórych odcinków może pozostawiać nieco do życzenia. Płatności dokonuje się na bramkach, średni koszt przejechania 100 km wynosi tyle co we Francji, czyli 8-9 euro.

Opłaty drogowe w Serbii

Serbowie mają płatne autostrady z systemem bramek, przy których dokonuje się płatności (w euro lub dinarach). Średni koszt przejazdu jest poniżej europejskiej średniej i wynosi od 3,5 do 6 euro za 100 km.

Opłaty drogowe w Norwegii

Autostrad jest w tym kraju niewiele (kilkadziesiąt km) i są bezpłatne. Płaci się natomiast za wjazd do centrów trzech miast: Oslo, Bergen i Trondheim (tzw. opłata ekologiczna). Koszt zależy od pory wjazdu (w godzinach szczytu jest drożej, więcej płaci się za auto z dieslem) i przykładowo dla Oslo wynosi około 10 zł.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA