Jest rok 1996, siedzę za kierownicą Mercedesa E W124 i napawam się prowadzeniem tej eleganckiej limuzyny. Nagle z ulicy podporządkowanej przed maskę wyjeżdża zamyślony kierowca Skody. Wciskam z pełną siłą hamulec i czuję nieprzyjemne kopanie na stopie, jakby ktoś młotkiem uderzał od spodu w pedał hamulca. Z trudem ominąłem samochód zagapionego kierowcy. Uratował mnie system ABS, który nie dopuścił do zablokowania kół i poślizgu opon przez co Mercedes nawet podczas ostrego hamowania zapewnił możliwość kierowania. To był mój pierwszy kontakt działaniem tego urządzenia.
Od samego początku system ABS warunkował skuteczność działania przyczepnością opon, ale wtedy w latach 90. nie był urządzeniem wyrafinowanym. Zapewniał sterowność, ale nie skracał drogi hamowania. Częstotliwość i precyzja ingerencji ABS-u, nie mówiąc już komforcie użytkowania, pozostawiały wiele do życzenia. Obecnie elektroniczne systemy bezpieczeństwa są precyzyjnie działającymi inteligentnymi urządzeniami sterowanymi przez rozbudowane komputery z potężną mocą obliczeniową. Dziś już nawet wprawny kierowca nie jest w stanie tak precyzyjnie panować nad samochodem jak komputery. Dlatego wymagania wobec przyczepności opon są obecnie nieporównywalnie większe. Systemy bezpieczeństwa zapewnią nam ochronę na najwyższym poziomie, ale tylko pod warunkiem, że korzystamy z najlepszych opon, które są przebadane pod kątem współpracy z elektroniką. Dlatego BMW, Ferrari, Mercedes, Porsche, czy choćby Volvo ściśle współpracują z marką Michelin, by poprawić działanie zawieszenia i systemów bezpieczeństwa.

Opona to pierwszy element, który gromadzi informacje i przekazuje je do kierowcy oraz systemów bezpieczeństwa. Od klarownej informacji zwrotnej zależy interpretacja tych sygnałów przez kierowcę i elektronikę pokładową oraz odpowiednia reakcja. Im opona skrupulatniej przekazuje informacje tym kierowca czuje się pewniej za kierownicą, a systemy mogą precyzyjniej zadziałać. Michelin zebrał ogromne doświadczenie w tym zakresie podczas aktywności w motorsporcie. Podczas prowadzenia samochodu wyczynowego jakość i szybkość sygnału jaki pochodzi od opon są niezwykle ważne. Liczą się milisekundy. Dlatego zawieszenie oparte jest na tzw. uniballach, a tym samym pozbawione elementów gumowych, które filtrując drgania zakłócałyby sygnał oraz wydłużały czas reakcji kierowcy.
Zastosowanie w nowoczesnym samochodzie opon niskiej jakości zaprzepaszcza morderczą pracę inżynierów i uniemożliwia wykorzystanie potencjału zaawansowanej elektroniki dbającej o bezpieczeństwo i precyzję prowadzenia. Na naszych drogach nie brakuję drogich samochodów z imponującej wielkości felgami, które mają założone wątpliwej jakości opony. Przypomina to wycieczkę zimą na Giewont w profesjonalnej odzieży i w trampkach.
Najbardziej wymagające warunki są najlepszym sprawdzianem dla opon. Z tego powodu intensywne badania i testy mają miejsce na specjalnie przygotowanych torach zbudowanych na zamarzniętych jeziorach koła podbiegunowego. Bazy testowe w okolicach Ivalo i Rovaniemi w okresie zimowym przeżywają prawdziwe oblężenie.
![]() |
Sprawdź ceny opon Michelin Pilot Alpin 5 |
![]() |
Sprawdź ceny opon Michelin Pilot Alpin 5 SUV |
Komentarze