REKLAMA

Opona – fundament działania systemów bezpieczeństwa

Nie bez powodu najbardziej prestiżowe marki samochodowe prowadzą wspólne badania z producentami opon. Zaawansowane testy pozwalają poprawiać działanie zawieszeń w samochodach, podnosić komfort podróży, ale co najważniejsze zwiększać bezpieczeństwo jazdy poprzez rozwijanie elektronicznych systemów bezpieczeństwa.

Porsche materiały prasowe
Porsche

Jest rok 1996, siedzę za kierownicą Mercedesa E W124 i napawam się prowadzeniem tej eleganckiej limuzyny. Nagle z ulicy podporządkowanej przed maskę wyjeżdża zamyślony kierowca Skody. Wciskam z pełną siłą hamulec i czuję nieprzyjemne kopanie na stopie, jakby ktoś młotkiem uderzał od spodu w pedał hamulca. Z trudem ominąłem samochód zagapionego kierowcy. Uratował mnie system ABS, który nie dopuścił do zablokowania kół i poślizgu opon przez co Mercedes nawet podczas ostrego hamowania zapewnił możliwość kierowania. To był mój pierwszy kontakt działaniem tego urządzenia.

Od samego początku system ABS warunkował skuteczność działania przyczepnością opon, ale wtedy w latach 90. nie był urządzeniem wyrafinowanym. Zapewniał sterowność, ale nie skracał drogi hamowania. Częstotliwość i precyzja ingerencji ABS-u, nie mówiąc już komforcie użytkowania, pozostawiały wiele do życzenia. Obecnie elektroniczne systemy bezpieczeństwa są precyzyjnie działającymi inteligentnymi urządzeniami sterowanymi przez rozbudowane komputery z potężną mocą obliczeniową. Dziś już nawet wprawny kierowca nie jest w stanie tak precyzyjnie panować nad samochodem jak komputery. Dlatego wymagania wobec przyczepności opon są obecnie nieporównywalnie większe. Systemy bezpieczeństwa zapewnią nam ochronę na najwyższym poziomie, ale tylko pod warunkiem, że korzystamy z najlepszych opon, które są przebadane pod kątem współpracy z elektroniką. Dlatego BMW, Ferrari, Mercedes, Porsche, czy choćby Volvo ściśle współpracują z marką Michelin, by poprawić działanie zawieszenia i systemów bezpieczeństwa.

Porsche Panamera Turbo Smateriały prasowe
Porsche Panamera Turbo S

Opona to pierwszy element, który gromadzi informacje i przekazuje je do kierowcy oraz systemów bezpieczeństwa. Od klarownej informacji zwrotnej zależy interpretacja tych sygnałów przez kierowcę i elektronikę pokładową oraz odpowiednia reakcja. Im opona skrupulatniej przekazuje informacje tym kierowca czuje się pewniej za kierownicą, a systemy mogą precyzyjniej zadziałać. Michelin zebrał ogromne doświadczenie w tym zakresie podczas aktywności w motorsporcie. Podczas prowadzenia samochodu wyczynowego jakość i szybkość sygnału jaki pochodzi od opon są niezwykle ważne. Liczą się milisekundy. Dlatego zawieszenie oparte jest na tzw. uniballach, a tym samym pozbawione elementów gumowych, które filtrując drgania zakłócałyby sygnał oraz wydłużały czas reakcji kierowcy.

Zastosowanie w nowoczesnym samochodzie opon niskiej jakości zaprzepaszcza morderczą pracę inżynierów i uniemożliwia wykorzystanie potencjału zaawansowanej elektroniki dbającej o bezpieczeństwo i precyzję prowadzenia. Na naszych drogach nie brakuję drogich samochodów z imponującej wielkości felgami, które mają założone wątpliwej jakości opony. Przypomina to wycieczkę zimą na Giewont w profesjonalnej odzieży i w trampkach.
Najbardziej wymagające warunki są najlepszym sprawdzianem dla opon. Z tego powodu intensywne badania i testy mają miejsce na specjalnie przygotowanych torach zbudowanych na zamarzniętych jeziorach koła podbiegunowego. Bazy testowe w okolicach Ivalo i Rovaniemi w okresie zimowym przeżywają prawdziwe oblężenie.

 

Sprawdź ceny opon Michelin Pilot Alpin 5

 

Sprawdź ceny opon Michelin Pilot Alpin 5 SUV

REKLAMA

Porschemateriały prasowe
Porsche

Dziełem intensywnych testów i symulacji są zimowe opony Michelina Pilot Alpin 5 SUVMichelin Pilot Alpin 5. W celu poprawy komfortu i przyczepności Michelin produkuje opony precyzyjnie dopasowane do samochodów różnych klas. Nazwy brzmią podobnie, ale to modele o różnym zastosowaniu. Obie zostały zaprojektowane pod kątem samochodów o wysokich osiągach i dzięki innowacyjnej formule mieszanki z nowymi funkcjonalnymi polimerami doskonale radzą sobie z zimowymi wyzwaniami, zapewniając lepszą przyczepność zarówno na drodze suchej, mokrej, jak i pokrytej śniegiem czy błotem pośniegowym. W obu przypadkach nad utrzymaniem przyczepności w trudnych zimowych warunkach czuwa kierunkowa rzeźba bieżnika o symetrycznym układzie, który w połączeniu z centralnym rowkiem zwiększa odporność na aquaplaning i poprawia stabilność prowadzenia. Ale jak wskazuje dopisek SUV, opona Michelin Pilot Alpin 5 SUV powstała z myślą o wymaganiach stawianych przez większą masę, wyżej położony środek ciężkości oraz napęd 4x4. Dlatego ma ona dodatkowo wzmocniony karkas na bokach opony, co zapewnia przy większym obciążeniu niezmienną stabilność i zwiększa skuteczność działania dziś mocno rozbudowanych elektronicznych systemów bezpieczeństwa.

Porschemateriały prasowe
Porsche

Wszystko zaczęło się od systemu przeciwdziałającemu blokowaniu kół przy hamowaniu – ABS. Dzięki niemu samochód zachowuje stabilność przy zwalnianiu. Podstawą działania tego systemu jest przyczepność opon do podłoża. Im opona mocniej wgryza się asfalt tym system ABS może działać skuteczniej.
Po raz pierwszy ABS pojawił się w samochodach w 1996 roku. Brytyjska firma Jensen wprowadziła w modelu FF działający na tylna oś ABS. Później rozwiązanie to wykorzystywały amerykańskie marki Cadillac i Chrysler, ale dopiero Mercedes po wprowadzeniu ABS-u w klasie S w roku 1978 rozpowszechnił ten system.
Obecnie jesteśmy świadkami rozkwitu systemów bezpieczeństwa, które docelowo doprowadzą nas do samochodów autonomicznych. Elektronika odpowiedzialna jest za przyczepność podczas przyspieszania, stabilność w zakrętach, awaryjne hamowanie po wykryciu przeszkody, bezpieczny podjazd lub zjazd ze wzniesienia, a nawet rozłożenie wysokości momentu obrotowego pomiędzy poszczególne koła w sportowych i elektrycznych samochodach. Wszystkie elektroniczne systemy związane z semiautonomiczną, bezpieczną jazdą, podobnie jak na samym początku w przypadku układu ABS, opierają się na przyczepności opon. Współpraca pomiędzy producentami opon i samochodów w ostatnich latach szczególnie się zacieśniła również ze względu na rozwój samochodów elektrycznych o wysokich osiągach jak choćby Porsche Taycan. Potężny moment obrotowy, który trafia na koła stanowi szczególne wyzwanie dla opon, których zadaniem jest zachować przyczepność również w takich samochodach drogowych, które rozpędzają się do setki w czasie krótszym niż 3 sekundy.

REKLAMA

Porsche Taycanmateriały prasowe
Porsche Taycan

Dziś opona to zaawansowany produkt, składający się z ponad 200 elementów, które współpracują ze sobą w celu uzyskania doskonałych osiągów i wysokiego poziomu bezpieczeństwa. Niezależnie od symulacji komputerowych, które pozwalają zaprojektować kształt bieżnika i użyte w procesie produkcji materiały, gotowa opona testowana jest realnym świecie w ekstremalnych warunkach. Udział w zawodach sportowych oraz zaawansowane programy testów w najdalszych zakątkach świata pozwoliły marce Michelin, lidera technologicznego, zaprojektować wszechstronne zimowe opony. Te zapewniają przyczepność w ponad 500-konnych samochodach z zaawansowanymi systemami bezpieczeństwa, które zimą poruszają się na zróżnicowanych nawierzchniach, od lodu i śniegu poprzez błoto pośniegowe, skończywszy na mokrym i suchym asfalcie. To właśnie zróżnicowana nawierzchnia i zmienne temperatury stanowią tak duże wyzwanie dla opon zimowych. Eksperci niemieckiej organizacji ADAC potwierdzili zaawansowanie technologiczne marki Michelin. W teście opon zimowych 2020 model Michelin Pilot Alpin 5 uzyskał najwyższą notę.
Michelin oferuje szeroki zakres modeli i rozmiarów tego modelu opony, zarówno dla aut osobowych, jak i SUV-ów.
Michelin Pilot Alpin 5 dostępna jest w aż 68 wersjach, w rozmiarach od 16 do 21 cali i w indeksach prędkości od H do W, co oznacza, że można na nich bezpiecznie poruszać się z prędkościami do 270 km/h. Najwyższe osiągi spowodowały, że Michelin Pilot Alpin 5 i oraz wersja SUV uzyskały homologację marek wiodących pod względem zaawansowania systemów bezpieczeństwa, jak Audi, BMW, Mercedes, czy Porsche.

Sprawdź ceny opon Michelin CrossClimate+

Sprawdź ceny opon Michelin CrossClimate SUV

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA