Opona testowana w Puszczy Amazońskiej

Ekstremalna opona CrossContact Extreme E stworzona dla najtrudniejszych warunków jakie można spotkać na ziemi posłużyła jak poligon doświadczalny dla skonstruowania stosowanej w samochodach seryjnych niezwykle wszechstronnej linii ogumienia Continental CrossContact

Continental CrossContact Extreme materiały prasowe
Elektryczne samochody klasy e-Buggy Max X Power Future Lightning Drive All Terrain dzięki potężnemu i łatwo dostępnemu momentowi obrotowemu świetnie radzą sobie w trudnych warunkach.  

Continental stoi przed jednym z największych wyzwań jakie sporty motorowe postawiły przed oponami. Głównym bohaterem jest elektryczny SUV Odyssey 21. Od sezonu 2021 roku ta przyciągająca wzrok maszyna będzie rywalizować w profesjonalnych zawodach sportowych w najodleglejszych zakątkach świata. Odyssey 21 wymiarami (dł. 440 cm, szer. 230 cm, wys. 186 cm) – nie różni się od konwencjonalnego SUV-a. Rozstaw osi 300 cm też brzmi zupełnie normalnie. Ale na tym podobieństwo się kończy. A to dlatego, że ze swoją maksymalną mocą 550 KM i masą 1650 kilogramów Odyssey potrafi pokazać pazury. Dla porównania, przeciętny samochód, który startuje w Rajdzie Dakar ma 300 KM i waży ponad 2000 kg. Imponujące wyniki przyspieszenia nie są więc zaskoczeniem: dzięki dwóm silnikom elektrycznym zawodnik klasy Extreme E rozpędza się od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,5 sekundy. Do tego e-SUV może płynnie pokonywać wzniesienia do 55 stopni pochyłości. Aby móc przełożyć moc na osiągi wszystkie zespoły startujące w nowej serii wyścigów off-roadowych stosują opony CrossContact Extreme E, opracowane specjalnie w tym celu przez markę Continental – partnera założycielskiego Extreme E.

REKLAMA

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Wszechstronny produkt

Ogumienie CrossContact Extreme E zaprojektowane jest tak, by zapewnić przyczepność i trwałość w najbardziej niedostępnych miejscach, jak choćby amazońskie lasy deszczowe czy lodowce Patagonii. Już same parametry techniczne są imponujące: opona ma średnicę zewnętrzną 37 cali, 12,5 cala szerokości i wymaga 17-calowej felgi.
– Wzór bieżnika został zoptymalizowany, aby opona mogła zapewnić najwyższą wydajność na każdym terenie – wyjaśnia Anuj Jain, inżynier rozwoju opon w Continental. – Dzięki tej oponie doszliśmy do bardzo dobrego kompromisu – stworzyliśmy produkt wszechstronny, jeśli chodzi o wymogi dla różnych nawierzchni i warunków klimatycznych, który oferuje niezbędną niezawodność w warunkach wyścigowych, a przy tym wszystkim został wyprodukowany zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. Jest to wyjątkowo wydajne, uniwersalne rozwiązanie.
Aby osiągnąć taki rezultat, należało między innymi opracować specjalną mieszankę bieżnika, podczas gdy wzór posiada idealne połączenie żeber i rowków, aby zapewnić maksymalną przyczepność na każdym terenie. – Ponadto opona ta ma zupełnie nową konstrukcję barku, który stanowi solidne połączenie bieżnika ze ścianą boczną – mówi Anuj Jain – Całość dopełnia wzmocniony korpus.
Przyciągająca wzrok barwa ścian bocznych jest efektem naniesienia koloru w dodatkowym procesie wulkanizacji.

Continental CrossContact Extrememateriały prasowe
Continental CrossContact Extreme

Seria CrossContact jako podstawa

Biorąc pod uwagę, że w codziennym użytkowaniu nie ma odpowiednich wyzwań dla wyjątkowych osiągów dostarczonych przez oponę CrossContact Extreme E nie trafi ona do salonów dealerskich. Jednak każdy, kto liczy na transfer technologii z toru na drogę w przyszłości, ucieszy się na wieść, że wysokiej klasy seryjnie produkowany odpowiednik tej opony wyścigowej jest już dostępny. Jak wyjaśnia Anuj Jain: – Opracowując opony Extreme E, najpierw przeanalizowaliśmy maksymalną wydajność i odporność wielu naszych sprawdzonych produktów o interesujących nas parametrach. Ostatecznie zdecydowaliśmy się wykorzystać jako punkt odniesienia serię Continental CrossContact. Wyzwaniem pod kątem technicznym było następnie dostosowanie wzoru bieżnika, ściany bocznej i konstrukcji do trudnych wymagań bardzo różnych lokalizacji Extreme E.
Rzeczywiście, rodzina opon CrossContact, którą tworzą produkty przeznaczone do użytku zarówno w terenie, jak i poza nim, latem oraz zimą, łączy w sobie ekspercką wiedzę Continental, jeśli chodzi o segment SUV-ów. Wszystkie modele tych pojazdów, oferujące tryb jazdy on/off road, pod względem technicznym nastawione są przede wszystkim na doskonałe hamowanie na suchej i mokrej nawierzchni, a także na zapewnienie wyjątkowego prowadzenia, nawet przy maksymalnym obciążeniu i przy bardzo dużych prędkościach. Opony CrossContact są dostępne dla felg o średnicy do 23 cali o szerokości do 315 milimetrów i zatwierdzone do prędkości do 300 km/h.
Continental jest partnerem założycielskim serii wyścigów Extreme E. Firma technologiczna, która w tym roku świętuje 150 lat swojej działalności, wyposaża wszystkie pojazdy biorące udział w wyścigach w opony dostosowane do zróżnicowanych i bardzo wymagających warunków, z jakimi zawodnicy się zetkną podczas kolejnych etapów.

Zobacz także:

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA