[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ

Ott Tanak rajdowym mistrzem świata WRC

Estoński kierowca zespołu Toyoty Ott Tanak został rajdowym mistrzem świata, przerywając 6-letnią passę Sebastiena Ogiera.

Ott Tanak i Martin Jarveoja - mistrzowie WRC 2019 Ott Tanak i Martin Jarveoja - mistrzowie WRC 2019
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 55 500 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Ott Tanak na jeden rajd przed końcem sezonu dokonał rzeczy, która nie udawała się nikomu przez kilkanaście ostatnich lat. Po raz pierwszy bowiem od 2003 roku rajdowym mistrzem świata nie został ani Francuz, ani kierowca o imieniu Sebastien.

Załoga Toyota Gazoo Racing – Ott Tänak i Martin Järveoja – zdobyła swoje pierwsze rajdowe mistrzostwo świata na jedną rundę przed zakończeniem sezonu, finiszując w fenomenalnym stylu na drugiej pozycji w Rajdzie Katalonii. Przed nimi jeszcze Rajd Australii, na którym rozstrzygną się losy mistrzostwa świata w klasyfikacji zespołów. Toyota wciąż ma szansę na podwójny triumf na koniec tego sezonu.

Pierwsze mistrzostwo kierowcy Toyoty od 25 lat

Ott Tänak i Martin Järveoja są pierwszymi Estończykami, którzy zakończą rajdowy sezon jako mistrzowie świata i dopiero trzecim duetem, który zdobył tytuł od 2004 roku – wcześniej w latach 2004-2012 byli to Sebastien Loeb z Danielem Eleną, a w latach 2013-2018 Sebastien Ogier z Julienem Ingrassią.

To także piąty raz w historii, gdy załoga Toyoty wygrywa w klasyfikacji generalnej kierowców. Japońska marka czekała na to od 1994 roku, gdy mistrzem świata został Didier Auriol. Wcześniej z Toyotą triumfowali także Juha Kankkunen oraz dwukrotnie Carlos Sainz.

- Trudno zebrać myśli w takim momencie. Presja przez cały weekend była na niesamowitym poziomie. Mistrzostwo było moim celem. Wiedziałem, że nie mogę sobie pozwolić na błędy, ale potrzebowałem dobrego wyniku, by mi się udało. Ciężko było mi się z tym wszystkim oswoić, ale w końcu się zrelaksowałem i pojechałem w swoim stylu. W dotychczasowej karierze musiałem pokonać wiele przeszkód, by osiągnąć ten sukces. Cieszę się, że zdobyłem tytuł. Dziękuję zespołowi, wykonali kawał dobrej roboty – powiedział szczęśliwy Tänak.

Słów uznania nie szczędził Akio Toyoda, prezes zespołu Toyota Gazoo Racing WRT i prezydent Toyoty, mówiąc: - Gratuluję Ottowi i Martinowi oraz wszystkim Estończykom pierwszego tytułu rajdowego mistrza świata kierowców. Bardzo się cieszę, że nasz Yaris WRC zdobył tytuł mistrzowski z tak silnym wsparciem naszych estońskich przyjaciół i kibiców. Mam nadzieję, że za trzy tygodnie będziemy mogli świętować z Ottem i Martinem również mistrzostwo świata producentów.

- To historyczny wyczyn. Mamy nowego mistrza świata. To wspaniała nagroda dla całego zespołu za pracę w tym sezonie. Ott musiał zmierzyć z niecodzienną presją. Jak mało kto wiem, co to znaczy – dodał Tommi Mäkinen, szef zespołu Toyota Gazoo Racing i czterokrotny mistrz świata w rajdach.

Zobacz także: Mitsubishi Eclipse Cross - jak z kosztami eksploatacji?

REKLAMA

REKLAMA

Toyota Yaris WRC w Rajdzie Katalonii 2019 Toyota Yaris WRC w Rajdzie Katalonii 2019

Rajd Katalonii - przebieg

Sześć wygranych w 12 rajdach i 28 punktów zaliczki – z takim dorobkiem Tänak rozpoczynał przedostatnią rundę mistrzostw świata. Rajd Katalonii to jedna z najbardziej wymagających prób w sezonie ze względu na zmienną nawierzchnię. Po pierwszym dniu i rywalizacji na szutrze Tänak był piąty, w sobotę, już na asfalcie, po wygraniu czterech odcinków specjalnych awansował na trzecie miejsce.

W niedzielę utrzymywał się na trzecim miejscu, ale na dodatkowo punktowanym Power Stage’u pokazał pełnię swoich umiejętności. Liczącą dokładnie 20,72 km próbę wygrał z przewagą 3,6 sekundy nad kolejnym kierowcą, zdobył pięć dodatkowych punktów i awansował na drugie miejsce w klasyfikacji rajdu.

Toyota wciąż walczy o tytuł

Piąte miejsce zajął Jari-Matti Latvala, zdobywając ważne punkty dla zespołu do klasyfikacji generalnej producentów. Toyota traci obecnie 18 punktów do liderów, zespołu Hyundaia, który wyjechał z Katalonii z punktami za 1. i 3. miejsce. Kwestię mistrzostwa rozstrzygnie zatem wynik Rajdu Australii, rozgrywany w dniach 14-17 listopada.

Wyniki Rajdu Katalonii:

  • Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (Hyundai i20 Coupe WRC) 3h07m39.6s
  • Ott Tänak/Martin Järveoja (Toyota Yaris WRC) +17.2s
  • Dani Sordo/Carlos del Barrio (Hyundai i20 Coupe WRC) +17.6s
  • Sébastien Loeb/Daniel Elena (Hyundai i20 Coupe WRC) +53.9s
  • Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (Toyota Yaris WRC) +1m00.2s
  • Elfyn Evans/Scott Martin (Ford Fiesta WRC) +1m14.2s
  • Teemu Suninen/Jarmo Lehtinen (Ford Fiesta WRC) +1m47.6s
  • Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (Citroën C3 WRC) +4m20.5s
  • Mads Østberg/Torstein Eriksen (Citroën C3 R5) +8m24.6s
  • Eric Camilli/Benjamin Veillas (Citroën C3 R5) +8m47.2s

Rajdowi mistrzowie świata z Toyotą:

  • 1990: Carlos Sainz (Toyota Celica GT-Four ST165)
  • 1992: Carlos Sainz (Toyota Celica Turbo 4WD ST185)
  • 1993: Juha Kankkunen (Toyota Celica Turbo 4WD ST185)
  • 1994: Didier Auriol (Toyota Celica Turbo 4WD ST185)
  • 2019: Ott Tänak (Toyota Yaris WRC)

Zobacz także: szukasz samochodu? Tu znajdziesz najlepsze oferty

Zobacz także:

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij