REKLAMA

Oznaczenia opon – jak je czytać i o czym informują?

Oponę zimową rozpoznać można po oznaczeniu, umieszczonym na jej boku. Przy okazji znajdziemy tam o wiele więcej cennych informacji, jak wiek opony, maksymalną dozwoloną prędkość czy obciążenie. Oto przewodnik po oznaczeniach opon.

Oznaczenia opony zimowej oprac. auto motor i sport
Oznaczenia opony zimowej

Boczny profil każdej opony jest prawdziwą skarbnicą informacji, bo z zakodowanych znaków, liczb i symboli odczytać można cały szereg ważnych danych. Wiedza kierowców zwykle ogranicza się do wskazania nazwy producenta i modelu, odszukania rozmiaru i ewentualnie daty produkcji, choć to ostatnie wcale nie jest takie oczywiste. Co jeszcze można wyczytać z opon?

Oznaczenia opon – nazwa modelu

Na boku opony odczytamy przede wszystkim nazwę producenta i model, bo te informacje podane są ze względów marketingowych w postaci dużego, stylizowanego napisu. To pierwsza i podstawowa informacja, wbrew pozorom wcale nie tak banalna i nieprzydatna. Zgodnie bowiem z przepisami, ogumienie musi być identyczne na obu kołach danej osi, dlatego ważne jest, by po obu stronach samochodu, przynajmniej na tej samej osi, opony były takie same. A trzeba pamiętać, że różnica między podobnymi z nazwy modelami jest diametralna.

Dla przykładu weźmy parę ogumienia Michelin Pilot Alpin 5 SUV i Michelin Pilot Alpin 5. Nazwy brzmią podobnie, ale to modele o różnym zastosowaniu. Obie zostały zaprojektowane pod kątem samochodów o wysokich osiągach i dzięki innowacyjnej formule mieszanki z nowymi funkcjonalnymi polimerami doskonale radzą sobie z zimowymi wyzwaniami, zapewniając lepszą przyczepność zarówno na drodze suchej, mokrej, jak i pokrytej śniegiem czy błotem pośniegowym. W obu nad utrzymaniem przyczepności w trudnych zimowych warunkach czuwa kierunkowa rzeźba bieżnika o symetrycznym układzie, który w połączeniu z centralnym rowkiem zwiększa odporność na aquaplaning i poprawia stabilność prowadzenia. Ale jak wskazuje dopisek SUV, opona Michelin Pilot Alpin 5 SUV powstała z myślą o wymaganiach stawianych przez większą masę i napęd 4x4 w pojazdach klasy SUV. Choćby dlatego ma ona dodatkowo wzmocniony karkas na bokach opony.

 

 

Sprawdź ceny opon Michelin Pilot Alpin 5

 

Sprawdź ceny opon Michelin Pilot Alpin 5 SUV

 

Oznaczenia opon – rozmiar opony

Druga podstawowa informacja to rozmiar ogumienia. Na przykład 225/45 R18. Co oznaczają te poszczególne wartości? Pierwsza z nich (tu: 225) to szerokość opony wyrażona w milimetrach – w samochodach mniejszych waha się ona od około 155 do 205, w tych mocniejszych, sportowych i premium to już ponad 215 do 305 i więcej. Dla przykładu, zimowa opona klasy premium – Michelin Pilot Alpin 5 – oferowana jest nawet w rozmiarze 315/30 R21, zatem ma aż 31,5 cm szerokości. Co ciekawe, mimo tych samych oznaczeń realna szerokość opony może się nieznacznie różnić w zależności od producenta i modelu.

Druga liczba – w naszym przykładzie 45 – oznacza wysokość profilu opony. Ale nie jest to wartość podana wprost, ale mówi o stosunku wysokości do szerokości ogumienia, wyrażonym w procentach. W naszym przypadku stosunek ten wynosi 45 proc., zatem bok opony ma 101,25 mm (0,45 x 225 mm). Na koniec została nam liczba 18, która oznacza średnicę wyrażoną w calach.

Wybierając rozmiar opon do naszego samochodu powinniśmy się kierować wyłącznie zaleceniami producenta, czyli skorzystać z tabeli zamieszczonej w instrukcji obsługi lub na naklejce znajdującej się zwykle we wnęce drzwi. Dziś samochody stają się coraz większe i cięższe, ale również bardziej zaawansowane. Wyposażone są w sterowany elektronicznie napęd na cztery koła oraz skomplikowane systemy kontroli przyczepności czuwające nad naszym bezpieczeństwem. Samochody przechodzą zaawansowane testy, w wyniku których definiowane są optymalne rozmiary opon. Możemy liczyć na pełną skuteczność tych systemów tylko jeśli zastosujemy się do zaleceń związanych nie tylko z rozmiarem opon, ale również ich pozostałymi parametrami.

Oznaczenia opony zimowej

Oznaczenia opon – data produkcji

Trzecia niezwykle ważna informacja to data produkcji opony. Jest ona umieszczona na boku opony, poprzedzona symbolem DOT, który jest akronimem od słów Department Of Transportation, oraz m.in. kodem oznaczenia fabryki (ciekawostka: B5 oznacza fabrykę Michelin w Olsztynie). Nas interesują jednak cztery cyfry zamknięte w owalnej obwódce. Pierwsze dwie oznaczają kolejny tydzień roku, a dwie kolejne to dwie ostatnie cyfry danego roku produkcji. Na przykład 3319 to 33. tydzień 2019 roku. Producenci opon klasy premium dokładają wszelkich starań, by produkt oferował wysokie osiągi przez wiele lat. Przykładem może być lider technologiczny, jakim jest Michelin, który oferuje aż 5 lat opieki gwarancyjnej na opony i to nie od daty produkcji, ale od momentu zakupu.

Oznaczenia opon – indeks nośności i indeks prędkości

Przechodzimy teraz do oznaczeń rzadziej sprawdzanych przez kierowców, a również bardzo istotnych z punktu widzenia bezpieczeństwa. Oba czynniki – indeks nośności i indeks prędkości – są ze sobą powiązane, dlatego na boku opony występują w parze. Dla przykładu oznaczenie może wyglądać tak: 92V, przy czym 92 to indeks nośności, a V to indeks prędkości.

Tabela indeksów prędkości

  • P – 150 km/h
  • Q – 160 km/h
  • R – 170 km/h
  • S – 180 km/h
  • T – 190 km/h
  • U – 200 km/h
  • H – 210 km/h
  • V (VB) – 240 km/h
  • ZR – powyżej 240 km/h
  • W – 270 km/h
  • Y – 300 km/h

Indeks nośności (Load Index) to wartość określająca maksymalne obciążenie, jakie może zostać przeniesione przez oponę przy maksymalnej prędkości wyrażonej przez indeks prędkości. Ale to także maksymalne dopuszczalne obciążenie opony, wyrażone w kilogramach. Na przykład indeks nośności 92 oznacza 630 kg maksymalnego obciążenia dla tej opony (wartości te sprawdzić można w odpowiednich tabelach). Łatwo stwierdzić, że im cięższy samochód, tym wyższy musi być indeks nośności i dlatego ten czynnik jest tak istotny. Eksperci Michelin przestrzegają, że założenie opon o zbyt niskiej nośności do dużego i ciężkiego pojazdu jest po prostu niebezpieczne. Drugi aspekt wiążący się z indeksem prędkości to komfort podróżowania. Jeśli założymy opony o indeksie wyższym niż podaje specyfikacja samochodu, musimy się pogodzić z niższym komfortem podróży, szczególnie na nierównych drogach. Wynika to z faktu zastosowania twardszego boku opony oraz jej większej masy.

Indeks prędkości (Speed Index) to z kolei wartość maksymalnej dopuszczalnej prędkości przy maksymalnym jej obciążeniu. To wartość, której także nie można przekraczać. W naszym przykładzie litera V oznacza prędkość do 240 km/h. Jeśli zatem auto rozpędza się do 270 km/h i planujemy z taką prędkością podróżować po niemieckich autostradach, trzeba będzie poszukać ogumienia o wyższym indeksie – w tym przypadku W. Wysoki indeks prędkości świadczy o zwiększonej wytrzymałości opony i zaawansowanej technologii produkcji. Nie bez powodu wszystkie rekordy prędkości w ostatnich 20 latach zostały ustanowione na oponach Michelin.

 

Oznaczenia opon – ogumienie zimowe

3PMSF (Three Peak Mountain Snow Flake, czyli symbol śnieżynki wpisanej w górę o trzech szczytach) zdradza, że mamy do czynienia z oponą zapewniającą odpowiednią przyczepność, a co a tym idzie bezpieczeństwo w warunkach zimowych. Eksperci Michelin podkreślają, że symbol 3PMSF jest przyznawany oponom przez certyfikowany organ i oznaczenie to otrzymują wyłącznie opony, które osiągnęły pozytywny wynik w znormalizowanych testach osiągów w zakresie mobilności i bezpieczeństwa na śniegu.

Warto przy okazji rozwiać mit, tym bardziej powszechny, im łagodniejsze zimy zastajemy w naszej szerokości geograficznej. Niektórzy kierowcy są zdania, że skoro śnieg w ich okolicy nie pada, to opony zimowe nie są im potrzebne. Tymczasem to temperatura jest w tym wypadku wyznacznikiem. Otóż w świecie opon zima rozpoczyna się, gdy temperatura spada poniżej 7°C. Wtedy opony letnie przestają być skuteczne, ponieważ w niskiej temperaturze guma traci elastyczność i nie zapewnia odpowiednich parametrów nawet na suchej czy wilgotnej nawierzchni, co zresztą jest bardzo łatwo wyczuwalne. Zatem w naszym klimacie tylko opona zimowa lub wielosezonowa z certyfikatem 3PMSF zapewni bezpieczeństwo jazdy.

Sprawdź ceny opon Michelin CrossClimate+

Sprawdź ceny opon Michelin CrossClimate SUV

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA