PKN ORLEN wybuduje wielostanowiskowe stacje ładowania

Do końca tego roku Grupa Orlen dysponować będzie bazą łącznie ponad 1000 punktów ładowania pojazdów elektrycznych. W tym celu, głównie wzdłuż tras szybkiego ruchu, budowane będą huby ładowania, czyli wielostanowiskowe stacje ładowania pojazdów.

Ładowanie na Orlenie fot. materiały prasowe
Ładowanie na Orlenie

Elektromobilność i technologie z nią związane rozwijają się bardzo dynamicznie, co jest mocno zauważalne szczególnie na rynku niemieckim. W najbliższych latach, także w Polsce nastąpić ma gwałtowny wzrost zapotrzebowania na ultraszybkie ładowarki. Dlatego PKN Orlen planuje budowę hubów, czyli wielostanowiskowych stacji ładowania pojazdów elektrycznych, oferujących kierowcom od czterech do nawet ośmiu stanowisk.

Huby będą rozmieszczone tak, by ich lokalizacja była optymalna dla kierowców, czyli w obszarach największego zapotrzebowania – głównie wzdłuż tras szybkiego ruchu. Poza możliwością podłączenia wielu samochodów naraz, takie nowoczesne, wielostanowiskowe stacje z szyldem Orlenu pozwolą na ładowanie z mocą nawet do 300 kW.

– Huby będą miały charakter modułowy, co ułatwi ich modernizację oraz rozbudowę oraz pozwoli na ładowanie z mocą nawet do 300 kW. Rozmieszczone będą głównie wzdłuż tras szybkiego ruchu – czytamy w komunikacie PKN ORLEN. – Do końca 2022 roku w ramach sieci ORLEN Charge działać ma już około 500 stacji, a liczba punktów ładowania ma wzrosnąć do przeszło tysiąca – dodaje płocka spółka.

Ładowanie na Orleniefot. materiały prasowe
Ładowanie na Orlenie

Stacje ładowania Grupy Orlen w Polsce

Obecnie koncern oferuje usługi dla kierowców samochodów elektrycznych w ramach sieci ORLEN Charge, do której w zeszłym roku zostały włączone stacje ładowania przejętej przez Grupę Orlen spółki Energa. Dzięki temu firma dysponuje obecnie ponad 413 stacjami w sieci ORLEN Charge, w tym łącznie 890 punktami ładowania (stan na 31.05.2022r.), co daje pozycję krajowego lidera wśród wszystkich operatorów działających na rynku. Grupa Orlen działa nie tylko w Polsce. Na koniec zeszłego roku dysponowała 13 stacjami szybkiego ładowania DC w Niemczech i 65 w Czechach. W naszym kraju szybkich stacji do końca bieżącego roku ma być z kolei ponad 180.

Poszukiwanie optymalnych rozwiązań zwiększających dostępność punktów ładowania pozwoliło opracować nowatorskie na polskim rynku rozwiązanie, którym jest system wykorzystujący istniejącą już infrastrukturę oświetleniową do utworzenia punktów ładowania samochodów elektrycznych. To autorski projekt spółki Energa Oświetlenie, należącej do Grupy Orlen. Takie stacje działają już w ramach ORLEN Charge między innymi w Gdyni czy Braniewie, a w planach i w realizacji są już kolejne.

Według danych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, pod koniec maja 2022 r. w Polsce funkcjonowało 2190 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych, w tym 4253 punkty. 29 proc. z nich stanowią stacje szybkiego ładowania prądem stałym (DC). Jeśli chodzi o liczbę w pełni elektrycznych samochodów, zarejestrowanych dziś w Polsce, to na koniec maja sięgała ona 22,5 tys. sztuk. Ta liczba będzie coraz szybciej rosnąć, ponieważ stoimy przed wizją przegłosowanej już przez Parlament Europejski propozycji zakazu rejestracji nowych samochodów spalinowych od roku 2035. Ten przepis zdecydowanie przyspieszy transformację także w Polsce, dlatego rozbudowa sieci stacji ładowania, w tym o planowane przez Grupę Orlen wielostanowiskowe huby, to niezbędny element wspomagający elektromobilną rewolucję.

 

 

Zobacz również:
REKLAMA