Pagani Huayra Lampo - inspirowana... Fiatem

Pagani zaprezentowało kolejną wyjątkową wersję modelu Huayra. Nazywa się Lampo i swój wygląd czerpie z modelu Fiata.

Pagani Huayra Lampo
Pagani Huayra Lampo

Razem z Garage Italia Customs, firma Pagani pochwaliła się modelem Huayra Lampo. Słowo "lampo" oznacza błyskawicę, co wydaje się nazwą adekwatną dla 740-konnego hipersamochodu.

Huayra Lampo, jak wspomnieliśmy wyżej, wyglądem nawiązuje do koncepcyjnego modelu Fiata Turbina z 1954 roku. Model ten powstał jako projekt samochodu sportowego, napędzanego silnikiem turbinowym - stąd nazwa.

Pagani Huayra Lampo
Pagani Huayra Lampo

Pierwsze prace nad Fiatem Turbina ruszyły już w 1948 roku, a finalne testy na torze odbyły się sześć lat później. Jak na tamte czasy, zarówno wygląd samochodu, koncepcja napędu, jak i tempo prac są wcale imponujące. Jeszcze bardziej niezwykła jest wartość współczynnika oporu powietrza, która wynosiła niewiarygodne 0,14. Dla porównania, współczynnik Cx dla Pagani Huayry to 0,31.

Fiat Turbina
Fiat Turbina

Według nieoficjalnych danych, moc silnika turbinowego wynosiła około 300 KM przy 22 tys. obrotów na minutę. Podobno samochód rozpędzał się do 250 km/h. Obecnie jeden zachowany egzemplarz można oglądać w turyńskim Muzeum Motoryzacji.

Pagani Huayra Lampo
Pagani Huayra Lampo

Wróćmy jednak do Pagani i jego Huayry Lampo. Nawiązanie do Fiata Turbina przejawia się przede wszystkim w oryginalnym wyglądzie, z rdzawo-białym malowaniem. Nadwozie wykończono materiałem, będącym połączeniem włókna węglowego i aluminium, co daje niesamowity efekt optyczny.

Model bazuje na Pagani Huayra Tempesta, zatem dysponuje rozwiniętym pakietem aerodynamicznym. Pod maską pracuje tu 6-litrowa jednostka V12 pochodząca od AMG. W połączeniu z dwiema turbosprężarkami silnik produkuje 730 KM, a przyspieszenie do "setki" trwa zaledwie 3,3 s.

Pagani Huayra Lampo
Pagani Huayra Lampo

Z pakietem Tempesta wartość przyspieszenie jest nieco lepsza (3,2 s), ale tutaj bardziej chodzi o właściwości aerodynamiczne i zachowanie w zakrętach, niż o osiągi. Dodatki stylizacyjne wykonano z lekkich kompozytów. Choć słowo dodatki nie do końca tu pasuje, bowiem praktycznie cała dolna część nadwozia jest nowa. Inny jest kształt przedniego zderzaka, progi, a także tylny zderzak z dyfuzorem.

Pagani Huayra Lampo
Pagani Huayra Lampo

W kwestii mechanicznej zmieniono układ wydechowy, który zapewnia bardziej agresywne brzmienie V-dwunastki. Specjalnie dla tego modelu firma Ohlins skonstruowała zawieszenie, które można regulować na cztery sposoby.

Równie niezwykłe jest wnętrze Huayry Lampo, wykończone rasową kratką i utrzymane w kolorystyce nadwozia.

REKLAMA