Pagani Utopia – Huayra ma godnego następcę

Historia Pagani Huayry kończy się tam, gdzie pojawia się Utopia. Pagani Utopia, bo tak nazywa się najnowsze dzieło Horacio Paganiego, jest pod każdym względem wyjątkowa. Zobaczcie sami.

Pagani Utopia fot. materiały prasowe
Pagani Utopia

Pagani Utopia pojawia się właśnie teraz, jako blisko 900-konny hipersamochód o typowej dla manufaktury stylistyce, z potężnym silnikiem V12 od AMG i zupełnie nietypową skrzynią biegów. To przekładnia manualna typu dog-leg, z jedynką wrzucaną nie w lewo i w przód, a w lewo i w tył. Ma siedem przełożeń, a dźwignia osadzona została w niesamowicie stylowej obudowie. Jak widać na przykładzie Utopii, a niedawno Koenigsegga CC850, inżynieryjny kunszt tych niszowych producentów ma się nadzwyczaj dobrze. Przypomnijmy, że we wspomnianym CC850 przekładnia także ma wyjątkową konstrukcję i może pracować zarówno w trybie manualnym, jak i automatycznym.

Pagani Utopiafot. materiały prasowe
Pagani Utopia

Pagani Utopia – lekki, prosty i szybki

Do napędu Pagani Utopii wykorzystano 6-litrowy silnik V12, pochodzący od Mercedesa-AMG. Moc tej jednostki napędowej sięga 852 KM, a moment obrotowy to zawrotne 1100 Nm, dostępne w szerokim zakresie od 2800 do 5900 obr./min. Siły napędowe mogą trafiać na koła za pośrednictwem albo wspomnianej ręcznej przekładni dog-leg, albo automatycznej skrzyni, będącej tak naprawdę zautomatyzowanym manualem, który ponoć, według zapewnień konstruktorów, jest najszybszą tego typu przekładnia na rynku.

Pagani Utopiafot. materiały prasowe
Pagani Utopia

Hipersamochód waży przy tym bardzo niewiele, bo zaledwie 1280 kg. Zawdzięcza ten wynik szerokiemu wykorzystaniu bardzo lekkich i wytrzymałych materiałów, jak opatentowane przez Pagani kompozyty węglowo-tytanowe, z których zbudowano monokok. Skorupa nadwozia to także lekkie włókno węglowe, w dodatku o 38 proc. bardziej sztywne niż poprzednia wersja tego materiału. Lekki, jak na standardy hipersamochodów, jest wydech, bo wykonany z tytanu waży raptem 6 kg.

Pagani Utopiafot. materiały prasowe
Pagani Utopia

Jeśli chodzi o design nadwozia, nie ma tu rewolucji, bo kształty są typowe dla arcydzieł Pagani, choć nowe kształty świateł i parę innych detali robią różnicę. Wnętrze z kolei przenosi nas w inny świat i atmosferę klasyki, wymieszanej z nowoczesnością, a wszystko okraszone mnóstwem analogowych wskaźników i przycisków jak w myśliwcu. Co istotne, tego właśnie chcieli dotychczasowi właściciele innych modeli marki, bo to właśnie o ich zdanie pytano podczas prac nad nowym samochodem.

Pagani Utopiafot. materiały prasowe
Pagani Utopia

Pagani ma w planach wyprodukowanie zaledwie 99 egzemplarzy Utopii, przynajmniej w wersji coupe, bo nie jest wykluczone, że na wzór poprzedników, pojawi się także roadster. Cen nie znamy, ale znając życie, wszystkie sloty produkcyjne są już dawno zaklepane.

 

REKLAMA