Peugeot 9X8. Hybrydowy hypercar bez spoilera

Peugeot pokazał światu model 9X8, który jest prototypem klasy Hypercar, mającym zadebiutować w mistrzostwach wyścigów długodystansowych FIA WEC w 2022 roku. Peugeot 9X8 wygląda obłędnie.

Peugeot 9X8 fot. materiały prasowe
Peugeot 9X8
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 64 300 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Klasa Hypercarów, która właściwie od tego roku startuje na dobre w mistrzostwach FIA WEC, ma przynieść nowe rozdanie i odświeżyć formułę długodystansowych wyścigów tej najwyższej światowej ligi. W kwestii stylistyki też wiele się zmieni, a powiew świeżości nadejdzie z Francji, bo pokazany światu Peugeot 9X8 prezentuje się wybornie. Dawno nie widzieliśmy tak dobrze wyglądającego bolidu, zwłaszcza że dotychczasowe prototypy serii LMP1 czy LMP2 z daleka były niemalże nie do odróżnienia. W przypadku modelu 9X8 mamy natomiast do czynienia z arcydziełem nie tylko stylistycznym, ale i aerodynamicznym.

REKLAMA

Peugeot 9X8fot. materiały prasowe
Peugeot 9X8

Weźmy choćby tylne skrzydło, a raczej jego brak. Każdy wyczynowy samochód wyścigowy czy rajdowy wyposażony jest w mniejszy czy większy tylny spoiler, dbający o odpowiedni poziom aerodynamicznego docisku. Tylny spojler po raz pierwszy pojawił się w wyścigach długodystansowych w Le Mans w 1967 roku i od tej pory stał się niekwestionowaną normą. Od 1971 roku, a więc dokładnie od 50 lat, nie pojawił się żaden samochód bez tylnego spojlera. Tymczasem Peugeot szczyci się tym, że potrafi skonstruować bolid, który nie potrzebuje tego elementu, zapewniając jednocześnie odpowiedni docisk podczas jazdy.

;

Na prezentowanych dziś fotografiach twórcom sesji zdjęciowej udało się dodatkowo wyeksponować nietuzinkowe detale stylistyczno-konstrukcyjne, w tym także charakterystyczne oświetlenie, które pozwoli wyróżnić bolidy Peugeota szczególnie podczas nocnego ścigania na torze. Matthias Hossan, dyrektor stylu Peugeot, umieścił hybrydowy hipersamochód w scenerii brutalistycznej architektury. Fotografie wykonała natomiast Agnieszka Doroszewicz, fotografka mody i hipersamochodów. Była to dla niej okazja do zabawy grą świateł, wydobycia wszystkich kontrastów i cech faktury betonu. Jej zdjęcia, jak czytamy w oficjalnym komunikacie prasowym, są „jak metafora historycznego, 24-godzinnego wyścigu Le Mans, podczas którego światło zmienia się z upływem kolejnych godzin zmagań”.

REKLAMA

REKLAMA

Peugeot 9X8 – historia i przyszłość

Peugeot nazwał swój bolid 9X8 i jest to nawiązanie zarówno do zwycięskich Peugeotów 906 i 908, który wygrywały m.in. w 24-godzinnym wyścigu Le Mans w latach 1992-93 oraz w roku 2009, jak i do obecnej gamy modelowej, która ma zawsze cyfrę 8 na końcu. Z kolei X umieszczone pośrodku, symbolizuje napęd na cztery koła.

Peugeot 9X8 startować będzie w ramach kategorii Le Mans Hypercar (LMH), powstałej na miejsce królującej dotąd kategorii LMP1. Klasa hipersamochodów otwiera nowe możliwości i przyciąga kolejnych producentów, bowiem wśród zgłoszonych mamy m.in. Toyotę, a w kolejnym roku pojawi się choćby Ferrari z bolidem LMH czy Porsche w klasie LMDh.

Peugeot 9X8 – silnik i napęd

Do napędu 9X8 wykorzystana zostanie centralnie montowana jednostka V6 twin turbo o pojemności 2,6 litra, generująca maksymalną moc 680 KM. Ale to nie wszystko, bo do pomocy będzie jeszcze silnik elektryczny, pracujący przy przedniej osi, dysponujący mocą 200 kW (ponad 270 KM). Choć w sumie obie jednostki mogą zapewnić nawet przeszło 900 KM, to przepisy w klasie hipersamochodów zezwalają na „zaledwie” 680 KM. Oznacza to konieczność ograniczenia osiągów jednostki spalinowej w czasie, kiedy akumulatory zasilają motor elektryczny.

Ciekawostką jest też fakt, że silnik elektryczny pracować będzie w alei serwisowej oraz przy prędkościach powyżej 120 km/h, co oznacza, że w wolniejszych zakrętach auto będzie tylnonapędowe, a napęd na obie osie dostępny będzie powyżej wspomnianych 120 km/h.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

 

 

REKLAMA