Peugeot e-308, czyli pierwsze elektryczne kombi na rynku

Peugeot e-308 debiutuje jako w pełni elektryczna wersja kompaktowego modelu. Auto oferuje spory zasięg i oszczędny napęd, a przede wszystkim jest oferowany również w wersji kombi.

Peugeot e-308 fot. materiały prasowe
Peugeot e-308

Czy Peugeot e-308 SW jest pierwszym elektrycznym kombi, oferowanym w naszej części Europy? Jeśli dobrze szukam w pamięci, to podobnego samochodu jeszcze na rynku nie ma, a już na pewno nie w segmencie kompaktów. Bo nie liczymy tu niedostępnego u nas MG5 Electric, nie mówiąc o Porsche Taycanie Sport Turismo, któremu do typowego kombi jednak daleko. Pełno jest różnej wielkości elektrycznych SUV-ów i sedanów oraz aut miejskich, ale elektryczne kombi? Toż to może być strzał w dziesiątkę.

Praktyczność rodzinnego samochodu i stosunkowo niewielkie wymiary zewnętrzne, a do tego napęd pozwalający pokonać nawet 400 km na jednym ładowaniu. Owszem, wciąż jest to wynik daleki od tego, co oferował turbodiesel, szczególnie w trasie, ale z drugiej strony akumulator ma tu zaledwie 54 kWh pojemności, dzięki czemu masa pojazdu nie jest przesadnie duża, a to wpływa korzystnie na zużycie energii.

Peugeot e-308fot. materiały prasowe
Peugeot e-308

Peugeot e-308 – napęd, zasięg, ładowanie

Skoro przy napędzie i jego parametrach jesteśmy, Peugeot ujawnia sporo szczegółów. Dodajmy, że podobnych liczb możemy spodziewać się po zapowiadanej już wcześniej Astrze, czy raczej e-Astrze, ale to nie temat na dziś. Wspomniałem o akumulatorze – producent umieścił w podłodze ogniwa gromadzące łącznie 54 kWh energii, co ma wystarczyć na pokonanie ponad 400 km na jednym ładowaniu, oczywiście według normy WLTP.

Wiele uwagi poświęcono optymalizacji kształtu nadwozia, gdzie projektanci zmodyfikowali przedni panel i lepiej obudowali podwozie, otrzymując bardziej opływową konstrukcję. To przekłada się na obniżenie zużycia energii, bo wraz z oponami o niskim oporze toczenia Peugeot e-308 ma potrzebować średnio 12,7 kWh/100 km, a to naprawdę niezły wynik. Dodajmy, że pokładowa ładowarka trójfazowa przyjmie prąd zmienny o mocy do 11 kW, zaś szybkie ładowanie z mocą 100 kW pozwoli w niespełna 25 minut uzupełnić zapas energii od poziomu 20 do 80 proc.

Na tym etapie nie znamy dokładnych danych dotyczących osiągów, ale wiadomo, że producent zastosował tu mocniejszy niż choćby w e-2008 napęd, generujący maksymalnie 156 KM mocy i 260 Nm momentu obrotowego. Ten drugi dostępny jest od samego początku, co pozwoli bardzo sprawnie ruszyć z miejsca, ale na dokładne liczby przyjdzie jeszcze czas.

Peugeot e-308fot. materiały prasowe
Peugeot e-308

Czekamy zatem na oficjalną premierę i możliwość wypróbowania nowego e-308 w realnych warunkach, co pozwoli zweryfikować liczby dotyczące choćby zasięgu czy szybkości ładowania. Chętnie dowiemy się także, jak duży pozostał bagażnik modelu e-308, bo tej informacji zabrakło w oficjalnych dokumentach.

Peugeoty e-308 i e-308 SW zostaną wprowadzone do oferty już w 2023 roku, na początek w wersjach Allure i GT. Wariant elektryczny uzupełni obecną ofertę napędów hybrydowych typu plug-in o mocy 180 KM/132 kW i 225 KM/162 kW oraz silników spalinowych.

Peugeot e-308fot. materiały prasowe
Peugeot e-308
REKLAMA