Pierwsza Strefa Czystego Transportu powstanie w Krakowie

Krakowscy radni przegłosowali utworzenie pierwszej w Polsce Strefy Czystego Transportu, która zacznie działać od połowy 2024 roku. Które samochody i kiedy nie wjadą do Krakowa?

Strefa czystego transportu - nalepka fot. auto motor i sport
Strefa czystego transportu - nalepka

Projekt strefy czystego transportu w Krakowie zyskał niedawno nowy kształt, który w porównaniu z wcześniejszą propozycją z czerwca tego roku obniżył wymagania związane z emisją, ale za to obejmuje nimi od razu obszar całego miasta. To pierwsza taka strefa na świecie, która zostaje wprowadzona na terenie całego miasta, a nie tylko w jego centrum. Teraz, po przegłosowaniu utworzenia SCT w Krakowie, mamy do czynienia z niewielkimi poprawkami, jak choćby przesunięcie o trzy miesiące daty ostatniej rejestracji samochodów objętych mniejszymi ograniczeniami.

Tak czy inaczej, radni nie ugięli się pod krytyką i apelami wielu mieszkańców, przedsiębiorców i innych podmiotów, nie zareagowali też na wyniki konsultacji społecznych, które swoją drogą prowadzone były w dość mało przystępny sposób. Nie było właściwie żadnej kampanii informacyjnej, a przecież forsując wprowadzenie strefy, radni wymuszają w najbliższych latach wymianę nawet około 100 tys. samochodów, które nie spełniają norm zakładanych w przegłosowanej ustawie.

Zobacz także: Kraków wprowadza SCT z kontrowersyjnymi zapisami

Strefa czystego transportu w Krakowie – ewolucja projektu

W styczniu tego roku pisaliśmy, że strefa czystego transportu w Krakowie powstanie już przed końcem 2022 roku, a to wiązałoby się z zakazem wjazdu dla samochodów niespełniających określonych norm emisji spalin. Po rozpoczęciu procesu wymiany starych pieców w domach i kamienicach, miasto zabrało się za wyrzucenie jak najdalej od centrum aut z silnikami spalinowymi. Według informacji ze stycznia, mówiło się na przykład o tym, że już za kilka miesięcy do otoczonego drugą obwodnicą obszaru nie wjadą diesle starsze niż 11 lat.

Później przyszedł czerwiec i całkiem nowy pomysł na strefę. Z informacji zamieszczonej na stronie internetowej miasta Krakowa wynikało, że po przeprowadzonych konsultacjach społecznych włodarze doszli do wniosku, że strefa (SCT) będzie wdrażana „w oparciu o łagodne i etapowe ograniczenia, co pozwoli mieszkańcom oraz osobom wjeżdżającym do miasta dostosować się do nowych regulacji.” Później nadszedł wrzesień i znów wszystko wywróciło się do góry nogami. Z niewielkimi poprawkami taki jest jednak ostateczny kształt SCT w Krakowie.

Strefa czystego transportu w Krakowie – jakie auta nie wjadą?

Nowy projekt uchwały rady miasta w sprawie strefy czystego transportu zakłada, że ograniczenia mają objąć od razu całe miasto. Według wdrożonego już pomysłu na strefę, o której wprowadzeniu zgodnie z wojewódzkim Programem Ochrony Powietrza miasto musiało zdecydować do końca 2022 roku, utrzymany został dwuetapowy proces wdrażania ograniczeń, a nowe przepisy działać będą od razu na terenie całego miasta i nie będą ograniczone autostradą.

– Dążenie do objęcia SCT tak dużego obszaru wynika z chęci zapewnienia wysokiej efektywności rozwiązania, jak również faktu równości wszystkich mieszkańców wobec wprowadzanych zasad – im większy będzie obszar SCT, tym lepszy będzie efekt poprawy jakości powietrza – uzasadniają odpowiedzialni za projekt miejscy urzędnicy.

Pierwszy etap obowiązywać zacznie 1 lipca 2024 roku. Wówczas pojazdy zarejestrowane jeszcze przed 1 marca 2023 roku (to wspomniana poprawka, wcześniejsza data to 1 stycznia 2023 roku) podlegać będą mniejszym ograniczeniom, bo wystarczy, że będą wyprodukowane po roku 1992 lub spełniać będą zaledwie normę Euro 1, a w przypadku diesli będzie to rok produkcji 1996 lub norma Euro 2. Z kolei pojazdy zarejestrowane po raz ostatni po 1 marca 2023 roku będą musiały spełniać nieco surowsze wymagania. W przypadku aut z silnikiem benzynowym ma to być rok produkcji co najmniej 2000 lub norma Euro 3, a dla diesli rok produkcji to co najmniej 2010, a norma to Euro 5.

Drugi etap zacznie obowiązywać 1 lipca 2026 roku. Wtedy to wszystkie samochody osobowe przemieszczające się po Krakowie, niezależnie od daty rejestracji, będą musiały być wyprodukowane co najmniej w roku 2000 lub spełniać normę Euro 3 w przypadku aut benzynowych, zaś dla diesli będzie to minimum Euro 5 lub rok produkcji 2008.

Część radnych wnosiła o odsunięcie w czasie wejścia w życie przepisów, ale przeciwko temu zaprotestował dyrektor Zarządu Transportu Publicznego Łukasz Franek uzasadniając, że „byłoby to wypaczenie sensu SCT, szczególnie w przypadku diesli”. Według Franka uchwała została przygotowana dobrze i jest efektem kompromisów.

Strefa czystego transportu – nalepki na szybę

Samochody uprawnione do wjazdu do strefy będą musiały zostać oznaczone nalepką umieszczaną w lewym dolnym rogu przedniej szyby. Będzie też możliwość elektronicznej weryfikacji tych uprawnień. Kontrolowaniem zajmie się straż miejska, a niedostosowanie się do przepisów grozić będzie karą finansową w wysokości 500 złotych.

Strefa czystego transportu - nalepkafot. auto motor i sport
Strefa czystego transportu - nalepka

Strefa czystego transportu – kto zwolniony od opłat?

Kto będzie mógł wjechać do strefy w każdym przypadku? Mają to być pojazdy historyczne, auta specjalne, m.in. kampery, bankowozy, food trucki czy karawany, samochody służb ratunkowych oraz pojazdy należące do i prowadzone przez osoby w wieku co najmniej 70 lat.

Do tematu strefy czystego transportu w Krakowie będziemy jeszcze wracać.

Zobacz również:
REKLAMA