[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA

Pierwsza Toyota GR Yaris już w Polsce

Toyota GR Yaris to najnowszy hot-hatch segmentu B. Pierwszy egzemplarz dotarł już do Polski, tuż po swojej światowej premierze.

Toyota GR Yaris w Polsce Toyota GR Yaris w Polsce
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 55 500 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Premiera Toyoty GR Yaris to głośne wydarzenie, bo ten hot-hatch segmentu B nie tylko prezentuje się rasowo, ale przede wszystkim ma dużą moc i napęd czterech kół. Kiedy w ubiegły piątek Toyota pokazała w Tokio swoje najnowsze auto sportowe, hot hatcha GR Yaris, zaledwie kilkanaście godzin później pierwszy egzemplarz samochodu zawitał do polskiej siedziby Toyoty w Warszawie.

Toyota GR Yaris – silnik i napęd

Toyota GR Yaris nie jest wyłącznie usportowioną wersją cywilnej Toyoty Yaris, jaką dostaniemy w salonie. Jest natomiast odrębnym, sportowym modelem, który swoje korzenie ma w rajdach WRC.

Z przodu zamontowano potężny zderzak z niewiele mniejszym, prostokątnym grillem, który dostarcza powietrze do chłodzenia silnika. Jest to trzycylindrowa konstrukcja o pojemności 1,6 litra, potężnej mocy 261 KM i momencie obrotowym sięgającym 360 Nm.

Do zbudowania tego samochodu wykorzystano dwie platformy – z przodu zastosowano GA-B, na której oparty jest nowy Yaris, a z tyłu skorzystano ze znanej z większej Corolli platformy GA-C. To rozwiązanie pozwoliło poszerzyć rozstaw tylnych kół i zastosować przy nich wielowahaczowe zawieszenie, zamiast prostej belki skrętnej ze zwykłej Toyoty Yaris.

Zobacz także: Volvo XC40 T5 Twin Engine - z mocą dwóch silników

REKLAMA

REKLAMA

Toyota GR Yaris w Polsce Toyota GR Yaris w Polsce

Przy opracowaniu samochodu dużo uwagi poświęcono redukcji masy i jej optymalnemu rozłożeniu. GR Yaris ma dach z kompozytów wzmacnianych włóknem węglowym, a do wykonania maski, drzwi oraz pokrywy bagażnika wykorzystano aluminium. W efekcie nowy hot hatch Toyoty waży 1 280 kg i to mimo zastosowania mechanicznego napędu 4x4, nazwanego przez Toyotę GR-Four.

GR Yaris jest tym samym pierwszym od 1999 roku drogowym samochodem sportowym Toyoty z napędem na cztery koła. W standardowym trybie układ przekazuje 60 procent momentu obrotowego na koła przednie, a 40 procent na tylne.

Do wyboru są również dwa tryby – Sport, w którym większy moment napędowy kierowany jest na tył (30:70), a także Track, dla którego bazowym ustawieniem jest 50:50. Warto dodać, że w zależności od sytuacji napęd 4x4 auta może przekazać całą moc na tylne lub przednie koła. Opcjonalnie GR Yaris może dysponować mechanizmami różnicowym Torsen przy obu osiach.

Toyota GR Yaris - nadwozie

Toyota GR Yaris ma nadwozie, którego nie dostaniemy w cywilnym Yarisie. Jest ono trzydrzwiowe i ma ściętą sylwetkę z dachem obniżonym o ponad 9 cm względem zwykłego Yarisa. Sportowego charakteru dodają również 18-calowe, aluminiowe obręcze o cienkich ramionach, za którymi znalazły się czerwone zaciski hamulcowe.

Zobacz także: 680 KM w elektrycznym modelu Volkswagena

REKLAMA

Toyota GR Yaris w Polsce Toyota GR Yaris w Polsce

Ciekawostką są bezramkowe drzwi – tego też nie znajdziemy w zwykłym Yarisie. Z tyłu w oczy rzucają się rozbudowane nadkola oraz dwie końcówki wydechu. W rzeczywistości na zewnątrz nowy hot hatch dzieli z nadchodzącą, czwartą generacją Toyoty Yaris tylko lusterka, lampy i antenę radia.

W kabinie GR Yarisa znalazły się sportowe, głębokie fotele, a pomiędzy nimi sterczy lewarek 6-biegowej manualnej skrzyni biegów. Znalazł się tu także klasyczny hamulec ręczny. Sporo radości wywoła u kierowcy przyspieszenie do „setki”, które zgodnie z zapowiedziami będzie wynosiło mniej niż 5,5 s.

Toyota GR Yaris będzie powstawać w japońskiej fabryce Toyoty Motomachi, tej samej, w której produkowany był legendarny Lexus LFA. Samochód trafi do salonów w drugiej połowie 2020 roku.

Drogowa rajdówka Toyoty to drugi po GR Suprze globalny model Toyoty sygnowany logo Gazoo Racing. I wiele wskazuje na to, że nie ostatni. Mówi się, że do rodziny dołączy także kolejna generacja modelu GT86.

Zobacz także: szukasz samochodu? Tu znajdziesz najlepsze oferty

Zobacz także:

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA