Pierwszeństwo pieszych, zakaz jazdy na zderzaku – nowe przepisy

Zapowiadana już w listopadzie 2020 roku duża zmiana w przepisach ma już podpis prezydenta i wejdzie w życie 1 czerwca 2021 roku. Wśród nowości m.in. pierwszeństwo pieszych i zakaz jazdy na zderzaku.

| Data aktualizacji: 2021-03-08
Pieszy na pasach Shutterstock
Pieszy na pasach

Aktualizacja 8.03.2021: Prezydent podpisał nowelizację Prawa o ruchu drogowym, która wprowadza m.in. zasadę pierwszeństwa pieszych przy wchodzeniu na przejście. Dodatkowo nowelizacja wprowadza zakaz korzystania z telefonu i tym podobnych urządzeń rozpraszających uwagę podczas przechodzenia przez jezdnię. Pojawi się także bardzo potrzebna - choć trudna do wyegzekwowania w rzeczywistości - regulacja dotycząca jazdy na zderzaku na trasach szybkiego ruchu.

REKLAMA

A tak pisaliśmy o sprawie w styczniu 2021 roku, kiedy przepisy nabrały ostatecznego kształtu i nowelizacja została przyjęta przez Sejm.

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zmiany w przepisach od 1 czerwca 2021 r.

W toku prac nad ostatecznym projektem zmian, o czym ostatnio pisaliśmy w listopadzie 2020 roku, wprowadzono m.in. poprawkę zakładającą dłuższe vacatio legis. W myśl tych zapisów zmiany w przepisach wejdą w życie z dniem 1 czerwca 2021 roku.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Nowe przepisy ruchu drogowego – co się zmieni?

Pierwszeństwo pieszych na przejściu

Jak przepisy wyglądają obecnie, każdy kierowca wie. Zbliżając się do przejścia dla pieszych, należy zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pieszemu, który znajduje się na przejściu.

Zmiany zakładają, że kierowca, zbliżając się do przejścia dla pieszych, będzie miał obowiązek nie tylko zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pieszemu na przejściu, ale również zredukować prędkość tak, by nie narazić bezpieczeństwa pieszego i – co istotne – ustąpić pierwszeństwa osobie wchodzącej na przejście. Z tego przepisu wyłączeni są motorniczy tramwajów, bowiem ten ciężki pojazd nie jest w stanie zatrzymać się nagle na krótkim odcinku.

Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność, zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego znajdującego się na tym przejściu albo na nie wchodzącego i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na tym przejściu albo wchodzącemu na to przejście – napisano w ustawie.

Zatem pieszy już znajdujący się na przejściu zyska pierwszeństwo przed każdym pojazdem, natomiast pieszy dopiero na nie wchodzący, ma pierwszeństwo przed każdym pojazdem, za wyjątkiem tramwaju.

Piesi z zakazem korzystania z telefonów na przejściu

Ale nowe prawa pieszych to nie wszystko, bowiem ustawodawca przewiduje także pewien istotny zakaz. Dotyczy on korzystania z telefonów komórkowych oraz „innych urządzeń upośledzających prawidłową percepcję, zwłaszcza wzrokową, a tym samym ocenę w zakresie bezpiecznego wejścia i pokonania jezdni lub torowiska”.

Krótko mówiąc, podczas przechodzenia przez jezdnię lub torowisko, pieszy nie będzie mógł korzystać z telefonu i podobnych urządzeń, a zamiast tego skupić się na bezpiecznym przejściu.

REKLAMA

REKLAMA

Obniżenie prędkości w godzinach nocnych

Zmiany przyjęte przez rząd zakładają także zapowiadane wcześniej obniżenie dopuszczalnej prędkości w terenie zabudowanym do 50 km/h także w godzinach nocnych. Obecnie na obszarze zabudowanym w godzinach 23.00-5.00 można jechać do 60 km/h, o ile znaki nie pokazują inaczej.

Zakaz jazdy "na zderzaku"

Rewolucyjna zmiana zachodzi w kwestii bezpieczeństwa na drogach ekspresowych i autostradach, gdzie nagminne jest „siedzenie na zderzaku”, czyli zbyt bliskie podjeżdżanie do poprzedzającego samochodu, co przy prędkościach autostradowych zbyt często kończy się kolizjami i wypadkami. Teraz ma się to zmienić.

W komunikacie resortu infrastruktury czytamy, że „niezachowanie odległości między pojazdami na drogach ekspresowych i autostradach jest jedną z głównych przyczyn wypadków, obok niedostosowania prędkości do warunków ruchu, nieprawidłowego wyprzedzania, zmęczenia i nieprawidłowej zmiany pasa ruchu.

Po zmianach, na autostradach i drogach ekspresowych bezpieczna odległość między pojazdami wynosić będzie połowę wartości aktualnej prędkości. To znaczy, że jadąc 140 km/h, kierowca musi utrzymać minimum 70 metrów odstępu od poprzedzającego pojazdu. Jadąc 100 km/h – 50 metrów.

Co jednak zrobić w czasie wyprzedzania? Tutaj ustawodawca przewiduje odstępstwo od obowiązku zachowania bezpiecznej odległości na drogach ekspresowych i autostradach – dotyczyć ma ono przypadków, w których kierujący pojazdem wykonuje manewr wyprzedzania.

Komentarze

 (7)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA