REKLAMA

Pierwszy samochód za 15 tys. zł – od malucha do kabrioletu

Realizacja marzeń o pierwszym samochodzie nie zawsze kończy się szczęśliwie. Tym bardziej, że zakup samochodu w cenie do 15 tys. zł niesie za sobą kolejne wydatki. Warto zatem świadomie wybrać model, który nie zaskoczy kosztami eksploatacji. Wśród 6 samochodów znajdziesz propozycje dla ludzi kierujących się rozsądkiem oraz tych, którzy oczekują komfortu, emocji lub klasy.

pierwsza jazda VW up! auto motor i sport
VW up!
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 195 400 PLN
Dostępne nadwozia: kombi-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Zakup pierwszego samochodu to wielkie emocje, ale lepiej, żeby nie brały one góry nad rozsądkiem – a tak niestety często bywa. „Napalamy się” na konkretny model tak bardzo, że w czasie oględzin nie dostrzegamy (albo nie chcemy) dostrzegać jego wad. Potem okazuje się, że samochód, o którym marzyliśmy zupełnie nie spełnia naszych potrzeb (to pół biedy) a w gorszym wariancie – koszty jego eksploatacji przekraczają cenę zakupu. Bez względu na model, który wybierzemy w przypadku samochodu używanego powinniśmy dokładnie sprawdzić stan techniczny, ponieważ to on bardzo mocno wpływa na koszty i komfort eksploatacji w przyszłości.  

Na co zwrócić uwagę przed zakupem pierwszego samochodu?

  1. Realne potrzeby
    Przede wszystkim – realnie ocenić, do czego ten samochód ma nam służyć. Dojeżdżasz do centrum i auto wykorzystujesz jak „wózek na zakupy”, jesteś singlem i raczej latasz niż jeździsz na wakacje? Poszukaj czegoś w stylu Toyoty Aygo albo Skody Citigo – łatwiej je zaparkujesz, zapłacisz niższe ubezpieczenie, nie „zjedzą” cię koszty paliwa. Wozisz żonę i dwójkę dzieci, raz w roku jedziecie do Chorwacji? Może niezłym wyborem będzie używana Toyota Corolla albo Skoda Octavia. Masz zamiar weekendowo używać samochodu i zacząć swoją przygodę (to wyjątkowe trafne słowo) z „klasykami”? Rozejrzyj się za Mercedesem z przełomu lat 80/90.
    2. Bezpieczeństwo
    Organizacja Euro NCAP od 1997 roku testuje większość samochodów dostępnych w Europie, więc jest duża szansa, że przetestowała również ten, który chcesz kupić. W czasie jazdy testowej zwróć uwagę na działanie hamulców – wibracje, „miękki” pedał czy ściąganie auta na bok oznaczają, że coś jest nie tak. W opisie stoi, że auto ma 6 poduszek powietrznych? Niech serwis sprawdzi, czy faktycznie tam są i czy czujnik airbagu nie wyświetla żadnych błędów. W przypadku samochodu używanego istotnym czynnikiem wpływającym na bezpieczeństwo jest stan techniczny. Sprawdź historię samochodu w systemach dealerów, zweryfikuj starannie kondycję i oszacuj ile musisz zainwestować po zakupie, by konkretnym autem można było bezpiecznie podróżować.   
    3. Ekonomia
    I nie chodzi tylko o koszty paliwa, ale również oszacuj stratę wartości, sprawdź ile wyniesie ubezpieczenie samochodu oraz jego naprawy. Serwisowanie aut wyższej klasy, nawet kilkunastoletnich, może okazać się finansowym wyzwaniem. Czasem lepiej kupić coś mniejszego i nowszego, za to z większą dostępnością tańszych części oraz zamienników.
    4. Wyposażenie
    Radio z łączem bluetooth, klimatyzacja, fotel z możliwością regulacji jego wysokości, centralny zamek z pilotem – oto podstawowe elementy, które powinny znaleźć się na pokładzie pierwszego samochodu, na szczęście przeważnie stanowią one standardowe wyposażenie samochodów kosztujących około 15 tys. zł.
    5. Jazda testowa
    Emocje mogą zaciemnić rzetelny osąd, dlatego na jazdę testową wybierz się z kolegą, który racjonalnie oceni samochód, przy okazji będzie w stanie pomóc sprawdzić działanie poszczególnych podzespołów samochodu. Jeśli znajomy zna zaufany warsztat, to nie wahaj się skorzystać z jego pomocy.

Poniżej przedstawiamy nasze propozycje samochodów, które można kupić za około 15 tysięcy złotych. Każdy z nich spełnia potrzeby innego kierowcy, ale każdy można polecić ze względu na jakość konstrukcji, niezawodność i wrażenia z jazdy.

REKLAMA

REKLAMA

pierwsza jazda VW up!auto motor i sport
VW up!

Pierwszy samochód za 15 tys. zł : VW Up (2011-2020) – auto miejskie

5 drzwi (były też wersje 3-drzwiowe), zaskakująco przestronne i ergonomiczne wnętrze, w którym wytrzymają cztery dorosłe osoby, 251-litrowy bagażnik, rozsądnie dobrane wyposażenie, proste w konstrukcji silniki, znakomita zwrotność i stosunkowo młody wiek – VW Up jako samochód miejski to znakomity wybór, podobnie jak mniej od niego popularne, bliźniacze modele, czyli Skoda Citigo i Seat Mii. 15 tysięcy złotych wystarczy na dobrze wyposażony egzemplarz (klimatyzacja, obręcze kół z lekkich stopów, radio) z przebiegiem poniżej 100 tys. km z lat 2012-2014 (produkcję modelu rozpoczęto w 2011 roku). W przypadku zakupu bezwypadkowego, zadbanego technicznie UP-a można oczekiwać najniższego z możliwych poziomu kosztów eksploatacji. 

VW Up - polecane silniki

1.0 MPI o mocy 60/75 KM – trzycylindrowy silnik występował w dwóch wariantach mocy, które nie różnią się istotnie osiągami (mają identyczny moment obrotowy – 95 Nm). Przy oszczędnej jeździe zużywają około 5 l/100 km benzyny, ale wymaganie od nich więcej kończy się spalaniem nawet 8 l/100 km. Prosta konstrukcja, 3 cylindry przekładają się na niskie koszty.  

Lepiej omijać
Wersja ze zautomatyzowaną skrzynią biegów może wydawać się dobrym pomysłem, szczególnie jeśli mamy zamiar jeździć głównie w mieście, ale niestety ta konstrukcja działa z irytującym opóźnieniem, w dodatku jej sprzęgło nie jest trwałe.

Na co zwrócić uwagę?
Działanie klimatyzacji (szyby mogą parować) i pracę sprzęgła oraz skrzyni biegów – zgrzyty tego mechanizmu mogą świadczyć o źle zahartowanych kołach zębatych. Koszt naprawy – 500 zł.

 minus Jak na rozmiary auta niezły komfort jazdy i przestrzeń w kabinie
 minus Oszczędne, nieskomplikowane silniki
 minus Niezłe wyposażenie
 minus Dobra zwrotność

 minus Lakier nieodporny na zarysowania
 minus Początkowe problemy z jakością (np. szybko zużywając się łączniki stabilizatora albo awarie wspomagania kierownicy)
 minus Bardzo skromnie urządzone wnętrze
 minus  Przeciętny zasięg reflektorów

REKLAMA

Toyota Corollaauto motor i sport
Toyota Corolla nie wyróżnia się niczym wyjątkowym. Jej atuty to długa gwarancja i statystyka bezawaryjności

Pierwszy samochód za 15 tys. zł: Toyota Corolla (2001-2007) – auto dla młodej rodziny

Owszem, ktoś powie, że za 15 tysięcy złotych można też kupić następcę Corolli IX generacji, czyli Aurisa, ale większość ofert na rynku to egzemplarze z ryzykownym w zakupie silnikiem 2.0 D4-D, w którym dochodziło do awarii uszczelki pod głowicą. Jeśli Auris, to z silnikiem 1.4 D-4D lub benzynowym 1.6 Valvematic o mocy 132 KM. Modeli w tych wersjach jest jednak na rynku wyraźnie mniej. Tymczasem w przypadku Corolli przebierać można nie tylko w silnikach (polecamy benzynowe 1.4 i 1.6 oraz wysokoprężne 1.4 i 2.0), ale i w odmianach nadwozia – do wyboru są hatchback, sedan i kombi. Corolla ma przestronne wnętrze, jest niezawodna, oszczędna, umiarkowanie dynamiczna, ale bardzo solidnie zmontowana. Korozja nadwozia praktycznie nie występuje. To kolejna po VW Up propozycja dla ludzi, którzy przy zakupie samochodu kierują się rozsądkiem.

Toyota Corolla - polecane silniki

1.6 VVT-i o mocy 110 KM – nie należy do najdynamiczniejszych jednostek ,ale niezawodnych – owszem. Prosta konstrukcja, trwałe materiały, rozrząd na łańcuchu, niezła kultura pracy – jedynym minusem jest „niedogadywanie się” tego silnika z instalacją LPG.
1.4 D-4D – 90-konna jednostka, o przeciętnej dynamice, ale trwała i bardzo oszczędna.
Jeśli chodzi o wyposażenie to można spokojnie pominąć podstawową odmianę Terra i skupić się na poszukiwaniu dwóch topowych – Luna i Sol.

Lepiej omijać
Wersje z silnikami 1.8 z USA – najczęściej te egzemplarze kuszą ceną, ale są powypadkowe. Silnik 2.0 D-4D jest drogi w naprawie.

Na co zwrócić uwagę?
Długi i niski przód powoduje, że często uszkodzona jest płyta chroniąca układ napędowy. W silnikach benzynowych może dochodzić do wycieków oleju.

 minus Niezawodna konstrukcja
 minus Oszczędne silniki o dobrej kulturze pracy
 minus Przestronne wnętrze
 minus Nieskomplikowana obsługa
 minus Dobra dostępność części

 minus Nudna stylizacja
 minus Mały bagażnik wersji hatchback
 minus Szybko zużywające się hamulce i przepalające się żarówki

REKLAMA

REKLAMA

Audi A4, BMW 3, VW Passat, Audi A6 i BMW 5Producent

Pierwszy samochód za 15 tys. zł: Audi A4 (generacja B6, 2000-2004, B7 2004-2008) – auto średniej klasy

W kwocie do 15 tys. zł można znaleźć zarówno egzemplarze A4 oznaczone jako B6 z lat 2000-2004 jak i B7, które Audi nazywa nową generacją, natomiast w istocie była to po prostu mocna modernizacja (płyta podłogowa została taka sama). Audi A4 to jeden z najczęściej wyszukiwanych modeli na portalach z ogłoszeniami – większość egzemplarzy pochodzi z importu, dlatego do wszystkich propozycji w przypadku tego modelu trzeba podchodzić wyjątkowo ostrożnie, szczególnie w przypadku wersji z silnikami TDI, które mają zaniżone przebiegi. Audi A4 wyróżnia świetna jakość wykonania, dynamiczne silniki, komfort jazdy i bogate wyposażenie. Auto nie jest szczególnie przestronne (z tyłu) i mniej komfortowe niż Mercedes C, a także nie tak zwinne jak BMW 3 w zakrętach, ale w obu tych konkurencjach jest czymś w rodzaju złotego środka. Zaletą jest też spory wybór wersji silnikowych, w tym tych z napędem quattro. Poza tym Audi A4 korzysta z popularnych na rynku konstrukcji dlatego w przypadku awarii łatwo zdobyć części zamienne.  

Audi A4 - polecane silniki

1.9 TDI w różnych wariantach mocy – od 101 do 130 KM. Ten silnik to w zasadzie synonim turbodiesla. Oszczędny, trwały, nietrapiony awariami, z dużym potencjałem do tuningu, bardzo dynamiczny – w przypadku A4 najlepiej sprawdzą się mocniejsze warianty.
1.8 turbo (150-193 KM) – dość paliwożerny, ale za to dobrze współpracuje z instalacją gazową, dynamiczny.
2.0 (130 KM) – wolnossący silnik benzynowy, nie zachwyca dynamiką tak jak 1.8 turbo, ale jest od niego mniej awaryjny i mniej paliwożerny. Byle nie ze skrzynią Multitronic!
Lepiej omijać
2.0 TDI – wczesne wersje tego silnika, jeszcze na pompowtryskiwaczach, mogą okazać się kłopotliwe (utrata mocy, awarie turbosprężarki, pompy oleju).
2.0 TFSI – może „brać” olej, nierówna praca to często efekt zbierania się nagaru.

Na co zwrócić uwagę?
Historię serwisową, ewentualny ślady niedbałych napraw i reakcję silnika na gaz. Sprawdzić działanie tempomatu, jeśli taki jest na pokładzie.

 minus Bogate wyposażenie
 minus Wysoka jakość wykończenia
 minus Dobry komfort jazdy
 minus Oszczędne i dynamiczne silniki
 minus Pewne prowadzenie

 minus Ciasne wnętrze i bagażnik
 minus Mało schowków
 minus Niektóre silniki z wysokim ryzykiem awarii

REKLAMA

BMW 330Ciproducent
BMW 330Ci

Pierwszy samochód za 15 tys. zł: BMW 3 Coupe (generacja E46, 1999-2006) – usportowione coupe 

Oto samochód, który niektórzy z pewnością nazwą „dresowozem” – owszem, na rynku wiele jest aut pokaleczonych przez tuning wątpliwej jakości albo po prostu zaniedbanych, jednak 15 tys. zł to już kwota wystarczająca, by móc rozglądać się za egzemplarzem w niezłym stanie. „Trójka” coupe, jako pierwszy samochód dla kogoś, kto lubi jeździć i chce rozwijać tę umiejętność wydaje się dobrym pomysłem, pod warunkiem, że kierowca ewentualne manewry będzie ćwiczyć na zamkniętym obiekcie, a nie na drodze. Tylny napęd, szczególnie ma mokrej nawierzchni, może zaskoczyć doświadczonego kierowcę, a co dopiero żółtodzioba, warto więc przed ostrzejszą jazdą zapisać się np. na dodatkowe szkolenie. BMW 3jest tanie w eksploatacji, ale jeśli kupimy wersję z sześciocylindrowym benzyniakiem w dobrym stanie to cena nie będzie spadać wraz z wiekiem. 

BMW 3 Coupe (E46) - polecane silniki

318Ci – wbrew oznaczeniu późniejsze wersje miały silnik o pojemności dwóch litrów i mocy 143/150 KM. Wystarczająco dynamiczny, szczególnie dla początkującego kierowcy, do tego oszczędny i trwały.
325Ci/328Ci/330Ci – wersje z kultowymi, sześciocylindrowymi silnikami benzynowymi o pojemności 2.5, 2.8 lub 3.0 litrów. Bardzo dynamiczne, z wysoką kulturą pracy. Niestety ceny wersji 330i z ręczną skrzynią i niewielkim przebiegiem zdecydowanie wykraczają poza poziom 15 tys. zł.

330d - trwały i dynamiczny diesel, ale nie daje tyle przyjemności z jazdy co wersje benzynowe

Lepiej omijać
320d – problemy z wtryskiwaczami, kolektorem dolotowym i napędem rozrządu, choć ogólnie to trwała jednostka lepiej jej unikać.
318Ci – wersje z pierwszych lat produkcji jeszcze z silnikiem 1.9, paliwożerne , często mają problem nierównej pracy (uszkodzony silnik krokowy).

Na co zwrócić uwagę?
Ogniska korozji, działanie elektrycznych urządzeń pokładowych, pracę zawieszenia, wycieki oleju z dyferencjału.

 minus Świetne dynamika i właściwości jezdne
 minus Precyzyjna skrzynia biegów i bezpośredni układ kierowniczy
 minus Dobra ergonomia obsługi
 minus Dobrze zachowane egzemplarze nie tracą na wartości

 minus Dla niedoświadczonych może być wymagający w prowadzeniu podczas szybkiej jazdy
 minus Ciasne wnętrze
 minus Problemy z korozją

REKLAMA

REKLAMA

Citroen C4 Picassoauto motor i sport
Citroen C4 Picasso

Pierwszy samochód za 15 tys. zł: Citroen C4 Picasso/Grand Picasso (2006-2013) – przestronny van

Mimo „kosmicznego” kokpitu i kierownicy z nieruchomym środkiem Citroen C4 Picasso to nie jest van przekombinowany – wręcz przeciwnie, zaprojektowano go zmyślnie i praktycznie. W II rzędzie wszystkie trzy siedzenia są identycznych rozmiarów, można je przesuwać oraz regulować kąt pochylenia ich oparć. Lampka oświetlająca bagażnik może służyć też za przenośną latarkę. Schowek przed pasażerem może być chłodzony. Ogromną zaletą auta jest znakomita widoczność ze środka oraz świetnie doświetlone wnętrze. Minimalna pojemność bagażnika to 500 l z okładem. Wersja Grand mogła być wyposażona w dwa dodatkowe fotele w trzecim rzędzie – na awaryjne sytuacje wystarczające. Zawieszenie auta okazuje się sprężyste i komfortowe, C4 Picasso stabilnie zachowuje się w zakrętach, a jego silniki, szczególnie wysokoprężne, są dynamiczne i oszczędne.

Jeśli masz większą rodzinę i potrzebujesz oszczędnego i przestronnego samochodu, który sprawdzić się i w mieście i na trasie to jedna z najlepszych propozycji.   

Citroen C4 Picasso - polecane silniki
1.6 VTi (120 KM) – silnik wolnossący, o umiarkowanej dynamice, ale i takiej samej ekonomii
1.6 HDi 110 (109/112 KM) – bardzo oszczędny, wystarczający do spokojnej jazdy. W trasie zużywa poniżej 6 l/100 km.
2.0 HDi (136-163 KM) – jeden z najbardziej udanych silników koncernu PSA. Występował w różnych wariantach mocy. Dynamiczny i oszczędny, do C4 Picasso to najlepszy wybór.

Lepiej omijać
1.6 THP – problemy z rozrządem, panewkami wałków rozrządu i pękającymi kolektorami wydechowymi. Mniejsze ryzyko awarii w autach wyprodukowanych po 2010 roku.

Na co zwrócić uwagę?
Już egzemplarze o niedużym przebiegu miewają kłopoty z elektroniką silnika – trzeba śledzić lampki kontrolne na tablicy rozdzielczej. Szybciej niż w innych vanach zużywają się elementy zawieszenia – mocowania sprężyn, łączniki i tuleje stabilizatorów. Trzeba przyjrzeć się też, czy reflektory są prawidłowo ustawione i czy na przedniej szybie nie ma śladów po uderzeniach kamieni.


 minus duże, praktyczne wnętrze
 minus oszczędne silniki Diesla
 minus wysoki poziom bezpieczeństwa, skuteczne hamulce
 minus dobry komfort resorowania


 minus skomplikowana obsługa
 minus głośno pracujące tylne zawieszenie

REKLAMA

Volvo C70 Cabrioproducent
Volvo C70 Cabriolet

Pierwszy samochód za 15 tys. zł : Volvo C70 Cabrio (1997-2005) – kabriolet i przy okazji materiał na youngtimera

Model, który na rynku w wersji bez dachu występuje w ilościach śladowych, stąd to dobry pomysł dla kogoś, kto oprócz kabrioletu chce mieć niebanalny, rzadko spotykany samochód. Auto ma miękki, elektrycznie składany dach i powstało w rekordowo szybkim czasie, zaledwie 30 miesięcy. Nie oznacza to bynajmniej, że jego konstruktorzy potraktowali sprawę „po łebkach” – C70 ma solidną konstrukcję, pancerne silniki i odporne na zużycie wnętrze. Wnętrze mieści cztery osoby, do ich dyspozycji pozostaje 400-litrowy bagażnik. To tanie auto z klasą, ale trzeba mieć świadomość, że jazda Volvo wiąże się w wysokimi kosztami. Silniki potrzebują sporej ilości paliwa, a rynek części zamiennych nie jest tak bogaty jak w przypadku samochodów niemieckich.    

Volvo C70 Cabrio - polecane silniki

W przypadku C70 godne polecenia są wszystkie jednostki – a szczególnie 2,3-litrowy silnik turbo z wersji T5 o mocy 240 lub 250 KM (mocniejszy był po face liftingu) oraz wolnossąca jednostka 2.4 o mocy 170 KM, która w dodatku bardzo dobrze „dogaduje się” z instalacją gazową LPG.

Na co zwrócić uwagę?
Jak to w przypadku kabrioletów szczególną uwagę trzeba zwrócić na sposób pracy mechanizmu składania dachu. Warto, żeby mechanik przyjrzał się też układowi chłodzenia, bo zdarzają się, że jest nieszczelny. Do sprawdzenia również termostat.


 minus dobre osiągi
 minus oryginalny styl
 minus dobra jakość wykonania i bogate wyposażenie

 minus słaba sztywność konstrukcji
 minus kiepska widoczność do tyłu
 minus duża średnica zawracania

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

Zobacz także:

Komentarze

 (2)
ZOBACZ KOMENTARZE

REKLAMA

REKLAMA