Wybieraliśmy tradycyjnie najlepsze samochody spośród produkowanych seryjnie i sprzedawanych w Polsce oraz w Europie. W 20. edycji plebiscytu było tych aut łącznie 384. Podzieliliśmy je na 10 klas, o zwycięstwie decydował procent głosów oddany na poszczególne modele. Na kolejnych stronach prezentujemy po trzy zwycięskie samochody w każdej klasie, wytypowane wyłącznie przez Czytelników naszego pisma.
Równolegle można było głosować na samochody przystępne cenowo – tę grupę wyodrębniliśmy spośród modeli każdej klasy. Poniżej przedstawiamy po jednym zwycięzcy w kategorii „dobra cena” z każdej grupy aut. Uczestnicy plebiscytu wskazywali także, które marki samochodowe cieszą się ich szczególnym uznaniem – typowali auta według nich dobrze wykonane, wyróżniające się najnowszą technologią, czy też niezawodne. I w tym wypadku o zwycięstwie decydował procent wskazań; procenty nie sumowały się do 100, bo można było głosować na kilka marek.
Plebiscyt „Najlepsze samochody roku” przeprowadzają równolegle pisma motoryzacyjne kilku krajów Europy, a nawet spoza niej. W Europie Czytelnicy mieli do wyboru ten sam zestaw modeli, dzięki czemu powstało interesujące studium upodobań motoryzacyjnych mieszkańców 12 państw naszego kontynentu. W sumie we wszystkich krajach oddano aż 170 535 głosów.
Kategoria: Samochody najmniejsze
Auta najmniejsze nie mają w Polsce łatwo. Chociaż powinny się cieszyć wzięciem jako najtańsze (przynajmniej niektóre), przegrywają z używanymi modelami wyższych klas. W pierwszej „50” aut najchętniej kupowanych w naszym kraju można znaleźć tylko trzech przedstawicieli tego gatunku – Skodę Citigo, VW Up!-a i Chevroleta Sparka. Żaden z nich nie stanął na plebiscytowym podium, na którym królują maluchy sportowe, stylowe, może nawet kultowe, ale na pewno nie najtańsze. Na Mini oddano 16,6% głosów, za nim, z wynikami ponad 10%, plasują się Abarth i Fiat 500.
Miejsce 1: Mini
Fani sportowego malucha mogą zacierać ręce – ich faworyt nie tylko po raz kolejny zdobył w swojej klasie pierwsze miejsce w plebiscycie, ale też debiutuje na rynku w nowej wersji. Jest o 10 cm dłuższy od poprzednika, obszerniejszy i ma o 30% większy bagażnik, ale najważniejsza jest jak zawsze frajda z jazdy. Mini, z pochodzenia „brytyjczyk”, od 2001 r. znajduje się pod skrzydłami BMW. W tym roku wygrał w 8. krajach, ale nie w Niemczech.

Miejsce 2: Abarth 500/595
Pozostaje wierny dewizie swego twórcy – od 1949 r. Carlo Abarth oferował „osiągi dla wszystkich”, przeistaczając małe tanie auta w demony mocy. Także dzisiaj mocy im nie brakuje (od 135 do 160 KM), za to przestały być tanie. Ceny startują od 71 tys. zł.

Miejsce 3: Fiat 500
Tylko o 0,2% głosów mniej niż Abarth 500 zebrał jego „cywilny” brat. „Pięćsetka” nawiązuje stylem do modelu z lat 50. i 60. i należy do jedynej rodziny Fiata, która dzisiaj wciąż się rozrasta. Maluch z Tychów kosztuje od 44 tys. zł.
