REKLAMA

Podróż autem elektrycznym, a nawyki kierowców

Zdecydowana większość ankietowanych Polaków w badaniu InsightOut Lab i marki Volkswagen, deklaruje, że bezpieczeństwo w trasie jest ważniejsze od czasu dojazdu do celu. Ale to deklaracje. By je zweryfikować, zapytano kierowców,  ile czasu odpoczywają w trasie i  czy bez zmiany swoich nawyków mogliby wyruszyć w długą podróż autem elektrycznym.

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 68 790 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Podróż autem elektrycznym, a nawyki kierowców - Bezpieczeństwo przed czasem

Dla 84% badanych bezpieczeństwo w czasie podróży jest ważniejsze niż czas przejazdu, dla 16% odwrotnie –  to krótszy czas przejazdu jest priorytetem. Różnica jest ogromna, ale nie we wszystkich grupach badanych taka sama. Bezpieczeństwo na pierwszym miejscu częściej stawiają kobiety niż mężczyźni (89% do 78%), natomiast jest ono mniej ważne niż czas dojazdu dla młodych kierowców w wieku 18-24 lata (76%) niż dla  starszych, w wieku powyżej 55 lat  (90%). Różnice widać też w wypadku kierowców, którzy często lub rzadko prowadzą. Dla 82% jeżdżących codziennie lub prawie codziennie w czasie długich podróży to bezpieczeństwo jest najważniejsze. W grupie osób deklarujących, że jeżdżą samochodem raz w miesiącu, odsetek ten wynosi 72%.

 

 

REKLAMA

Podróż autem elektrycznym, a nawyki kierowców - Odpoczynek podczas podróży

Z badania wynika, że niespełna co dziesiąty ankietowany (8%) przyznaje, że nie dba o to, by podczas długich tras być wypoczętym i robić przerwy w podróży. Jednak zdecydowana większość (76%) przykłada do tego wagę (pozostali badani nie prowadzili auta na długim dystansie). To bardzo ważne, bo badania, które przytacza policja, wykazują, że zmęczenie powoduje podobne reakcje organizmu jak spożycie alkoholu – obniża koncentrację i spowalnia refleks. Dlatego istotne jest nie tylko robienie przerw, ale też ich długość.

InsightOut Lab zapytało Polaków, ile czasu poświęcają na przerwy podczas 500-kilometrowej podróży. To mniej więcej odległość z Warszawy do Szczecina. Ankietowanych poproszono o wliczenie do przerw czasu potrzebnego na tankowanie, spożywanie posiłków czy skorzystanie z toalety. Co trzeci badany (32%) odpoczywałby maksymalnie przez 30 minut, a największa grupa (45%) na przerwy poświęciłaby od 30 do 60 minut. Odpoczynek trwający od godziny do dwóch deklaruje 18% badanych, a dłuższy – 5%.

 

 

Podróż autem elektrycznym, a nawyki kierowców - Przerwa na doładowanie baterii 

Co, jeśli omawiany dystans 500 km przyszłoby pokonać samochodem elektrycznym? Z badania przeprowadzonego w marcu przez InsightOut Lab oraz VW wynika, że na dłuższą podróż samochodem elektrycznym zdecydowałoby się trzech na czterech badanych Polaków (73%), zakładając, że miałoby dostęp do punktów szybkiego ładowania (w Polsce jest ich dziś 1194 - stan na 23 lipca 20202), a zasięg auta wynosiłby 200 km. Warto wspomnieć, że np. Volkswagen ID.3 dysponuje realnym zasięgiem wynoszącym do 550 km w wersji z największym akumulatorem. Ale czy naprawdę przejechanie omawianego dystansu musiałoby zająć znacznie więcej czasu niż samochodem z silnikiem spalinowym?

By zwiększyć zasięg wspomnianego Volkswagena ID.3 o 290 km na stacji szybkiego ładowania o mocy 100 kW, potrzeba 30 minut. Dostępność takich stacji w Polsce jest na razie nieduża, dlatego wydłużmy ten czas dwukrotnie – do 60 minut. Już dziś co czwarty ankietowany (23%) z badania InsightOut Lab deklaruje, że na 500-kilometrowym odcinku odpoczywa minimum przez godzinę. To skumulowany czas wszystkich przerw – i tych długich związanych ze spożywaniem posiłku, i tych krótszych. Jednak nawet 45-minutowy postój połączony z posiłkiem wystarczy, by znacznie zwiększyć zasięg samochodu. Pozostaje jeszcze kwestią dostępności stacji szybkiego ładowania. Jeśli jest ich niewiele ryzyko, że po dotarciu do celu będzie zajęta rośnie. Poza tym jeśli ma być to podróż bez wyrzeczeń to szybka ładowarka powinna się znaleźć przy ulubionej restauracji, a to rzadko idzie w parze.    

Niemniej jednak w przypadku 45% ankietowanych, którzy deklarują postoje trwające od 30 do 60 minut, droga czasowo wydłużyłaby się tylko nieznacznie.

Badanie przeprowadzone przez InsightOut Lab we współpracy z marką Volkswagen na panelu Ariadna na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1101 osób.

Kwoty dobrane według reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Termin realizacji: 3-8 kwietnia 2020 r. Metoda: CAWI.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

Komentarze

 (2)
ZOBACZ KOMENTARZE

REKLAMA

REKLAMA