Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Polacy niechętni autonomicznym pojazdom

Jak wynika z badania Mazda Driver Project, dwóch na trzech kierowców woli samodzielnie prowadzić samochody i niechętna jest pojazdom autonomicznym.

Samochody autonomiczne - ankieta Mazdy Samochody autonomiczne - ankieta Mazdy

Z badania zrealizowanego przez Ipsos w ramach kampanii Mazdy "Drive Together", aż 71 proc. Polaków deklaruje, że nawet jeśli pojazdy autonomiczne staną się zjawiskiem codziennym, woleliby nadal prowadzić swoje samochody samodzielnie. Zaledwie co trzeci ankietowany odpowiedział, że "z aprobatą czeka na pojawienie się autonomicznych samochodów osobowych". 

Badanie ankietowe zrealizowane zostało przez Ipsos – renomowaną agencję badania rynku i opinii – w ramach prowadzonej przez Mazdę kampanii Drive Together, mającej na celu propagowanie przyjemności prowadzenia samochodu.

Badanie przeprowadzono na próbie liczącej 11 008 osób na terenie najważniejszych rynków europejskich. Jego wyniki wykazały, że średnio 66 proc. kierowców chce zachować możliwość samodzielnego prowadzenia samochodów – nawet jeżeli pojazdy autonomiczne staną się powszechnie dostępne.

Odsetek tak odpowiadających kierowców wyniósł aż 71 proc. w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Austrii i Polsce. Włochy (59 proc.) były jedynym rynkiem, na którym wskaźnik ten nie przekroczył 60 proc.

Jednocześnie, badanie pokazuje, że tylko 33 proc. kierowców, a więc co trzeci badany, "oczekuje rozpowszechnienia pojazdów autonomicznych", przy czym we Francji i Holandii odsetek ten wyniósł zaledwie 25 proc., a w Wielkiej Brytanii nie przekroczył 29 proc.

Co ciekawe, badanie właściwie nie wykazało oznak większego poparcia dla pojazdów autonomicznych wśród młodszych grup wiekowych społeczeństw Europy – w grupie 18-24 lata odsetek poparcia na poziomie 33 proc. był niższy niż w grupie 25-34-latków (36 proc.) i w grupie 35-44 lat (34 proc.).

Badanie dowodzi również istnienia silnego związku emocjonalnego kierowców z samochodami. Na poparcie tej tezy agencja podaje następujące statystyki: średnio 69 proc. kierowców "wyraża nadzieję, że przyszłe pokolenia będą nadal miały możliwość i prawo samodzielnego prowadzenia samochodów" – w Polsce odsetek ten sięgnął aż 74 proc., a w Wlk. Brytanii, Niemczech, Francji i Szwecji osiągnął lub przekroczył 70% proc. 

Co więcej, 36 proc. spośród respondentów deklarujących przywiązanie do prowadzenia samochodu, twierdzi, że czynność ta sprawia im przyjemność i odczuwa ją jako "poszerzenie granic własnej osobowości". Ten odsetek wynosił 56 proc. w Polsce i 46 proc. we Włoszech. Z kolei 34 proc. ankietowanych zgadza się z opinią, że prowadzenie samochodu należy do czynności zagrożonych zakazaniem i za pewien czas może się stać "zapomnianą przyjemnością". We Francji, Włoszech i Polsce obawę taką wyraziło co najmniej 40 proc. badanych.

- Jako marka identyfikujemy się z tymi, którzy kochają prowadzić samochody. Jako kierowcy, sami kochamy to robić. Nasze badanie pokazuje bardzo wyraźnie, że istnieje w Europie wielka społeczność kierowców, którzy zgadzają się z nami w tej kwestii. Nie przeczę, że dla pojazdów autonomicznych także znajdą się pewne role, jednak dla nas – i jak się okazuje dla wielu innych – fizyczna i emocjonalna przyjemność prowadzenia samochodu jest wartością nie do zastąpienia - podsumował wyniki Jeff Guyton, prezydent i CEO Mazda Motor Europe.

Jednocześnie szef Mazdy zapowiedział politykę odwrotną do tej, w której panuje dążenie do jak najszybszego wprowadzenia autonomicznych pojazdów na drogi.

- Obserwując przemiany w całej branży motoryzacyjnej, widzimy, że wielu producentów odbiera kierowcom znaczną część z przyjemności prowadzenia samochodu. Jako  Mazda sprzeciwiamy się takiemu podejściu, a nasze ostatnie badanie wyraźnie pokazuje, że nadal znaczący odsetek kierowców pragnie tego uczucia; pragnie samodzielnie prowadzić swoje auta. W świecie, który kwestionuje czynność prowadzenia samochodu i poprzez wprowadzane rozwiązania techniczne umniejsza znaczenie pojazdu oraz rolę kierowcy, my pozostaniemy producentem, który idzie pod prąd głównego nurtu. Pozostaniemy nim w imię pasji i przyjemności jazdy - zakończył Guyton.

Dalsze wyniki badania pokazują, że 54 proc. europejskich kierowców czasami "wybiera się na przejażdżkę dla samej przyjemności z jazdy" – w Szwecji ich odsetek sięga 73 proc., a w Wlk. Brytanii, Holandii, Polsce i Austrii przekracza 60 proc. Średnio 53 proc. ankietowanych twierdzi, że "jazda samochodem to coś więcej niż tylko przemieszczanie się z punktu A do B" – pod tym względem prowadzi Polska z wynikiem na poziomie 66 proc.

Jednocześnie, 55 proc. kierowców przyznaje, że jazda samochodem w towarzystwie rodziny lub przyjaciół może być "szczególnie przyjemną przygodą" – deklaruje tak ponad 60 proc. respondentów w Hiszpanii, Włoszech, Szwecji i Polsce. 

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij