[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.0

Polestar 1 (Genewa 2018)

Na Salonie Samochodowym w Genewie marka Polestar prezentuje swój pierwszy model Polestar 1 – coupe z hybrydowym zespołem napędowym typu plug-in uzyskujące moc 600 KM. Do produkcji ma wejść w przyszłym roku.

Polestar 1 (Genewa 2018) Polestar 1 (Genewa 2018)

To nie jest jeszcze samochód w pełni elektryczny, jednak szef marki (i główny stylista Volvo) Thomas Ingenlath zapewnia, że wszystkie przyszłe modele Polestara będą całkowicie elektrycznymi pojazdami o dużych osiągach. Polestar 1 jest jednak wyposażony także w silnik spalinowy. Ingenlath zapewnia: „Jest to hybryda plug-in o największym zasięgu elektrycznym (150 km) spośród wszystkich tego rodzaju hybryd, dlatego traktujemy Polestara 1 raczej jako samochód elektryczny, który jest wspierany pracą silnika spalinowego”.

REKLAMA

Polestar 1 (Genewa 2018) Polestar 1 (Genewa 2018)

Dwa elektryczne silniki umieszczone przy tylnej osi Polestara 1 dają łączną moc 218 KM. Wraz z czterocylindrową jednostką napędową Volvo z rodziny Drive-E moc systemowa auta wynosi 600 KM (441 kW), a moment obrotowy 1000 Nm.

REKLAMA

Polestar 1 (Genewa 2018) Polestar 1 (Genewa 2018)

Dwudrzwiowy model został skonstruowany na płycie podłogowej SPA Volvo, na której powstają modele różnych klas i różnej wielkości. Jednak połowa podzespołów Polestara jest zupełnie nowa i powstała specjalnie dla tego modelu. Długość auta wynosi 4,5 metra, gdy tymczasem Volvo S90 L skonstruowane na tej samej płycie podłogowej ma 5,15-metrowe nadwozie. Polestar 1 ma o 32 cm mniejszy rozstaw osi i o 20 cm krótszy tylny zwis nadwozia.

REKLAMA

Polestar 1 (Genewa 2018) Polestar 1 (Genewa 2018)

Nowością i rozwiązaniem specyficznym dla Polestara jest układ dwóch silników elektrycznych przy tylnych kołach, które są ze sobą połączone przekładnią planetarną. W trybie „Pure” Polestar 1 porusza się jedynie dzięki energii elektrycznej i korzystając z tylnego napędu. Akumulatory mają pojemność 34 kWh. Zasięg 150 km większości kierowców powinien wystarczyć na co dzień, jest więc prawdopodobne, że będą korzystać najczęściej właśnie z napędu elektrycznego. Podczas dalszych podróży, albo gdy jest wymagane solidne przyspieszenie do pracy włącza się (obok silników elektrycznych) także 2-lirowy czterocylindrowy silnik zasilany benzyną, który napędza przednie koła. W trybie „Power” do dyspozycji jest wtedy wspominane 600 KM i moment obrotowy o wartości 1000 Nm.

REKLAMA

Polestar 1 (Genewa 2018) Polestar 1 (Genewa 2018)

Nadwozie Polestara 1 w dużym stopniu jest wykonane z włókna węglowego, co zdaniem konstruktorów pozwoliło zmniejszyć masę auta o około 230 kg i zwiększyć sztywność nadwozia o 45%. Poza tym to, że elementy górnej części karoserii są lżejsze spowodowało obniżenie środka ciężkości, a to z kolei sprawia, że auto ma lepsze właściwości jezdne i osiągi. W zawieszeniu firmy Öhlins wykorzystano nowo opracowany system aktywnego sterowania amortyzatorami - CESi (Continuosly Controlled Electronic Suspension). Każdy amortyzator został wyposażony w elektroniczny zawór-czujnik, który stale odbiera polecenia kierowcy oraz monitoruje nawierzchnię i w ciągu dwóch milisekund dopasowuje parametry zawieszenia do zmieniających się warunków.

REKLAMA

Polestar 1 (Genewa 2018) Polestar 1 (Genewa 2018)

Przekładnia planetarna łącząca silniki elektryczne umożliwia też przekazywanie różnej ilości momentu napędowego do kół tylnej osi, bez przyhamowywania koła znajdującego się po wewnętrznej stronie zakrętu, co z kolei powodowałoby zmniejszenie prędkości auta.

REKLAMA

Polestar 1 (Genewa 2018) Polestar 1 (Genewa 2018)

W wypadku hamulców też nie ma taryfy ulgowej – 6-tłoczkowe zaciski firmy Akebono i 400-milimetrowe tarcze zapewniają solidne opóźnienie. Rozkład mas auta jest korzystny z punktu widzenia właściwości jezdnych i wynosi 48:52.

REKLAMA

Polestar 1 (Genewa 2018) Polestar 1 (Genewa 2018)

We wnętrzu dwudrzwiowego coupe widać wiele podobieństw do Volvo S90. Wielki dotykowy ekran dominujący nad konsolą środkową, wskaźniki, ascetyczny skandynawski styl i mała liczba widocznych elementów do obsługi auta – wszystko to przypomina współczesne duże modele Volvo.

REKLAMA

Polestar 1 (Genewa 2018) Polestar 1 (Genewa 2018)

Za kierownicą siedzi się nisko, a mimo to wszystko doskonale widać. Fotele są głębokie i wygodne, a środkowa konsola wysoka, więc pasażerowie siedzący z przodu czują się dobrze chronieni i jakby zespoleni z autem. Z kolei miejsca z tyłu nadają się tylko dla dzieci, ale przy długości nadwozia wynoszącej 4,5 metra trudno spodziewać się tam dużej ilości miejsca. Tylne siedzenia można złożyć i w ten sposób powiększyć bagażnik.

Sprzedaż Polestara 1 ma się rozpocząć w połowie 2019 roku - najpierw w Chinach, USA i w wybranych krajach Europy, w tym w Polsce. Zamówienia na auto będą jednak przyjmowane już od 13 marca bieżącego roku; zwrotny depozyt wynosi 2500 euro. Cena auta: od około 130 000 do 150 000 euro.

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 124 400 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij