Polestar 3 – elektryczny SUV w rozmiarze XL

Polestar 3 debiutuje jako potężny SUV z napędem elektrycznym. Ma wszelkie argumenty, by odgryźć dla siebie spory kawałek tortu, wyjadany obecnie przez Teslę Model X. Oto, co o nim wiemy.

Polestar 3 fot. materiały prasowe
Polestar 3

Polestar 3 to sporych rozmiarów SUV, bazujący na platformie wspólnej z nowym Volvo EX90 – zapowiadanym elektrycznym następcą XC90. Mierzy 4,9 metra długości, a rozstaw osi to blisko 3 metry (dokładnie 2985 mm), zatem więcej niż we wspomnianej Tesli, której nadwozie mierzy ponad 5 metrów. Wraz z zestawem silników elektrycznych i dużym akumulatorem „trójka” Polestara sporo przy tym waży, bo wskazówka pokazuje nawet blisko 2,7 tony, w zależności od wersji. Nie przeszkadza to jednak w osiąganiu kapitalnych wyników w kwestii przyspieszenia. Ale po kolei.

Polestar 3fot. materiały prasowe
Polestar 3

Polestar 3 – napęd, osiągi, zasięg

Już podstawowy wariant Polestara 3 korzysta z napędu na cztery koła, uzyskanego za sprawą dwóch silników elektrycznych. Łącznie zapewniają one sporą moc 489 KM i moment obrotowy 840 Nm, co pozwala przyspieszyć temu ciężkiemu SUV-owi do setki w zaledwie 5 sekund. Ciekawostką jest, że za 6,6 tys. euro można te osiągi znacząco poprawić, dokupując pakiet Performance. Ten podnosi moc do 517 KM i moment obrotowy do 910 Nm, ucinając trzy dziesiąte sekundy z czasu sprintu do setki.

W kwestii zasięgu Polestar 3 także obiecuje wiele, bowiem według normy WLTP na jednym ładowaniu pokonać można do 610 km. Tyle ma pozwolić wycisnąć duża „bateria”, gromadząca 111 kWh energii. Aby ją naładować, potrzebne było zastosowanie ładowarki o dużej mocy i rzeczywiście, Polestar 3 przyjmie do 250 kW. To wciąż nie tyle, co 360 kW w Porsche Taycanie, ale i tak pozwala to uzupełnić zapas elektronów w około pół godziny, a do poziomu 80 proc. pewnie w około 20 minut, ale to póki co szacunkowy czas. Potwierdzenie nadejdzie w późniejszym czasie.

Polestar 3fot. materiały prasowe
Polestar 3

Polestar 3 – smukłe nadwozie SUV-a

Na koniec, w oczekiwaniu na podanie przez producenta większej liczby potwierdzonych informacji, warto rzucić okiem na wygląd Polestara 3. Jest on rozpoznawalny i typowy dla tej dość świeżej na rynku marki. Uwagę zwraca profil auta, z długą i nisko opadającą linią maski, a także mocno rozciągniętym tyłem. Styl nawiązuje przy tym do SUV-ów coupe, ale znów, tu jest inaczej, bo tylna szyba ma niemal pionowy przebieg. Całość wygląda przy tym po prostu lekko i dynamicznie.

Polestar 3fot. materiały prasowe
Polestar 3

Polestar 3fot. materiały prasowe
Polestar 3

We wnętrzu dominuje wręcz ascetyczna prostota, z głównym ekranem o przekątnej 14,5 cala, ustawionym w pionie oraz mniejszym wyświetlaczem wirtualnych zegarów przed elegancko skrojoną kierownicą. Mocną stroną Polestara 3 mają być multimedia, w tym szczególnie duża szybkość ich działania oraz wyposażenie w klimacie klasy premium, jak cicho domykające się drzwi, 25-głośnikowy system audio Bowers & Wilkins czy wysuwane z powierzchni drzwi klamki.

Polestar 3fot. materiały prasowe
Polestar 3

Polestar 3 - cena i dostępność

Pierwsza seria Polestarów 3 produkowana będzie w chińskich zakładach Volvo i dotrze do klientów w Europie, Chinach i Ameryce Północnej bliżej końca 2023 roku. Od połowy 2024 roku natomiast „trójka” zacznie zjeżdżać także z taśm montażowych amerykańskiej fabryki Volvo w Ridgeville w Karolinie Południowej.

Na koniec dodajmy, że Polestar wyceniony został na kwotę 89 900 euro, co czyni go najdroższym Polestarem z dotychczas oferowanych. To kwota nieco niższa niż trzeba dać za hybrydowe Porsche Cayenne E-Hybrid. Tesla Model X jest póki co oferowana w wariancie trzysilnikowym za 141 000 euro, ale tańszy model, konkurencyjny dla Polestara 3 pojawi się w 2023 roku. Wtedy zobaczymy, jak ustawione zostaną cenniki obu tych modeli.

 

Zobacz również:
REKLAMA