REKLAMA

Polska testuje pasy dla pieszych 3D

Trójwymiarowymi przejściami dla pieszych najpierw pochwaliły się władze hinduskiego New Delhi oraz maleńkiej islandzkiej wioski Isafjördur i od razu to rozwiązanie przyciągnęło uwagę. W obu przypadkach to pasy dla pieszych 3D sprawiły, że kierowcy zdjęli nogę z gazu. Śladem prekursorów poszły kolejne kraje, w tym Polska.

Przejścia dla pieszych 3D materiały prasowe
Przejścia dla pieszych 3D

Miechów, Lesznowola i Bartoszyce – te miejscowości dołączyły do grona miast, które testują mające zwiększyć bezpieczeństwo przejścia dla pieszych 3D. Trójwymiarowe pasy dla pieszych za sprawą iluzji optycznej wyglądają jak przeszkoda, co skłania kierowców do zdjęcia nogi z gazu. Wedle badań przeprowadzonych w stolicy Indii, która jako pierwsza testowała ten sposób walki o bezpieczeństwo pieszych, średnia prędkość pojazdów przed przejściem 3D była aż o 40% niższa niż wcześniej. Tak dobre rezultaty wzbudziły zainteresowanie całego świata i w ciągu ostatnich trzech lat trójwymiarowe „zebry” powstały między innymi na Islandii, w Londynie, w Chinach czy Francji. Wśród kierowców pomysł wzbudził początkowe obawy, część z nich argumentowała, że takie oznakowanie poziome jest niebezpieczne, bo może przestraszyć kierowców i doprowadzić do hamowania awaryjnego. Naszym zdaniem większą obawę może budzić przypuszczenie, że kierowcy mogą się do takich przejść przyzwyczaić i te z czasem przestaną pełnić swoją rolę. Niemniej jednak każde działanie, które ratuje życie ludzi nawet tymczasowe jest niezwykle cenne, szczególnie w Polsce gdzie zachowanie kierowców i pieszych o obrębie przejść dla pieszych budzi wiele zastrzeżeń.
Malowanie trójwymiarowych przejść dla pieszych jest jednym z elementów programu Hello ICE firmy Budimex, w ramach którego przeprowadzany jest szereg działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa dzieci.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

REKLAMA

Obecnie liczba trójwymiarowych „zebr” w Polsce jest niewielka i są one zlokalizowane przede wszystkim na drogach wewnętrznych w pobliżu szkół oraz w kompleksach parkowych. Wynika to ze stanu prawnego – takie oznakowanie poziome nie jest normatywne w oczach prawodawcy Samorządowcy, chcąc skorzystać z tego rozwiązania na drogach publicznych mają nierzadko związane ręce, choć pasy 3D sprawdziły się już w wielu krajach, a ich użytkownicy bardzo je sobie chwalą. W miejscu, w którym powstały pasy 3D w Polsce kierowcy zwalniają i są bardziej ostrożni, a dzieci baczniej rozglądają się zanim wejdą na jezdnię.
Zbliża się najgorszy czas dla polskich pieszych. Jesienią i zimą, kiedy zmrok zapada wcześnie, ginie najwięcej pieszych. Gorsza widoczność sprawia, że kierowcy często nie są w stanie dostrzec ich na czas. Dlatego warto nie tylko pamiętać o odblaskach, ale również infrastrukturze drogowej.

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Głosuj w konkursie Best Cars 2021 i wygraj Subaru Forester

Zobacz także:

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA