Ponad 1000 KM w elektrycznym Porsche Cayman GT4 ePerformance

Porsche pokazało w 2021 roku koncepcyjny elektryczny model Mission R. Teraz stawia kolejny krok, prezentując elektryczny sportowy samochód na bazie 718 Caymana. Moc sięga przeszło 1000 KM.

Porsche 718 Cayman GT4 ePerformance fot. materiały prasowe
Porsche 718 Cayman GT4 ePerformance

Elektryczny Porsche Cayman z mocą 1088 KM? Oto ono, choć to wciąż etap rozwojowy. Porsche rozpoczęło właśnie testowanie podzespołów z koncepcyjnego Mission R w modelu 718 Cayman GT4 ePerformance. Przypomnijmy, że studium pokazane na targach IAA Mobility 2021 służyło do nakreślenia wizji w pełni elektrycznego samochodu wyścigowego klasy GT, budowanego z myślą o udziale klientów w motorsporcie. Teraz koncepcja napędu elektrycznego Mission R zaprezentuje swój potencjał na krajowych i międzynarodowych torach wyścigowych. Jako samochód testowy posłuży właśnie wspomniane Porsche 718 Cayman GT4 ePerformance.

Porsche 718 Cayman GT4 ePerformancefot. materiały prasowe
Porsche 718 Cayman GT4 ePerformance

Ten wyścigowy pojazd z napędem na wszystkie koła – podobnie jak Mission R – wykorzystuje podwozie sprawdzonego 718 Cayman GT4 Clubsport. Cała technika silników elektrycznych i akumulatora również pochodzi ze studium koncepcyjnego IAA, co w trybie kwalifikacji przekłada się na maksymalną moc 735 kW (1000 KM) i więcej. W symulowanych wyścigach testowych moc 450 kW (612 KM) jest stale dostępna przez 30 minut – tyle trwa wyścig Carrera Cup. Pod względem czasów okrążeń oraz prędkości maksymalnej 718 Cayman GT4 ePerformance dorównuje osiągom obecnego 911 GT3 Cup (generacja 992).

Podobnie jak w przypadku studium Mission R elektryczny układ napędowy 718 Cayman GT4 ePerformance bazuje na silnikach synchronicznych z magnesami trwałymi na przedniej i tylnej osi. Dzięki ich połączeniu wyścigowa maszyna dysponuje napędem na wszystkie koła i może osiągnąć maksymalną moc do 800 kW (1088 KM). Opracowane przez Porsche bezpośrednie chłodzenie silników elektrycznych oraz akumulatora olejem zapobiega obniżaniu wydajności, powodowanego wzrostem temperatury.

Porsche 718 Cayman GT4 ePerformancefot. materiały prasowe
Porsche 718 Cayman GT4 ePerformance

– Włączenie chłodzenia olejem znacząco wpłynęło na koncepcję pojazdu. Dzięki wsparciu ekspertów w dziedzinie aerodynamiki i termodynamiki, a także specjalistów od wysokiego napięcia oraz nadwozia zespół projektantów po raz pierwszy stworzył architekturę, która pozwoli wykorzystać pełny potencjał ogniw akumulatora – nie ma tu bowiem obniżania parametrów znamionowych z powodów termicznych. W ten sposób moc wyjściowa w trybie wyścigowym pozostaje stała przez pół godziny – zdradza Björn Förster, menedżer projektu GT4 ePerformance. Dzięki architekturze 900 V stan naładowania (SoC) akumulatora przy pełnej mocy ładowania wzrasta z 5 do 80 proc. w ciągu około 15 min.

REKLAMA

Porsche Cayman GT4 ePerformance – tournee po świecie

Dodajmy na koniec, że zespół stylistów z Porsche Style stworzył kształt 718 Caymana GT4 ePerformance pod kierownictwem projektanta Granta Larsona. Samochód wyścigowy jest o 14 cm szerszy od 718 Caymana GT4 Clubsport. Od podstaw zaprojektowano tu około 6 tys. części. Nadwozie wykonano m.in. z materiałów kompozytowych z włókien naturalnych, przy czym ich produkcja ma generować mniejsze emisje niż wytwarzanie porównywalnych materiałów syntetycznych. Do celów testowych wykorzystuje się również włókna węglowe pochodzące z recyklingu. Poszerzone w porównaniu z 718 Cayman GT4 Clubsport błotniki zapewniają więcej miejsca na szersze 18-calowe opony wyścigowe Michelin. Szczególnie duży udział w składzie mieszanki ogumienia mają materiały odnawialne.

Porsche 718 Cayman GT4 ePerformance będzie świętować swoją premierę na Festiwalu Prędkości w Goodwood, w dniach 23-26 czerwca 2022 r. Podczas słynnego święta motorsportu w południowej Anglii w pełni elektryczny, koncepcyjny samochód weźmie udział w górskiej wspinaczce na odcinku ok. 1,9 km. Jego drugi występ odbędzie się 20 sierpnia 2022 r. w fabryce Porsche w Lipsku, z okazji 20 lecia zakładów. Mogą one pochwalić się 3,7-kilometrowym torem, na którym odtworzono słynne sekcje najbardziej znanych torów wyścigowych na świecie.

Dwa demonstracyjne egzemplarze 718 Cayman GT4 ePerformance przejadą przez różne kraje europejskie, zanim na początku 2023 r. wyruszą do Ameryki Północnej. Ich światowe tournée zakończy się w regionie Azji i Pacyfiku, który w pełni elektryczny samochód wyścigowy będzie przemierzał do połowy 2024 r. Transport został zoptymalizowany logistycznie i będzie w całości realizowany statkiem, pociągiem oraz ciężarówką, dla zmniejszenia śladu węglowego.

REKLAMA